محمودرضا رحیمی مدیر کارگاه نمایش در گفتوگو با سایت ایران تئاتر، برنامهها و فعالیتهای این کارگاه را تشریح کرد
محمودرضا رحیمی، مدیر کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر در گفتوگو با سایت ایران تئاتر گفت:«همه فعالیتهای کارگاه طبق فراخوان پیش میرود. خواست کارگاه نمایشی در حال حاضر این است که آن دسته از طرحهای علمی که جامعیت دارد و دارای مشخصهها ابتدایی برای شروع حرکت تجربی گروه بوده را در یک زمانبندی طولی مورد استفاده قرار دهد؛ به این ترتیب که گروهها به نسبت نیازشان در دورههای مختلف، کارگاههای مختلف برگزار کنند و به نتایجی که مدنظرشان است، برسند.»
هفت گروه در کارگاه نمایش مشغول کارند، شش گروه دیگر نیز در نوبت فعالیت در این کارگاه قرار دارند.
محمودرضا رحیمی، مدیر کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر در گفتوگو با سایت ایران تئاتر گفت:«همه فعالیتهای کارگاه طبق فراخوان پیش میرود. خواست کارگاه نمایشی در حال حاضر این است که آن دسته از طرحهای علمی که جامعیت دارد و دارای مشخصهها ابتدایی برای شروع حرکت تجربی گروه بوده را در یک زمانبندی طولی مورد استفاده قرار دهد؛ به این ترتیب که گروهها به نسبت نیازشان در دورههای مختلف، کارگاههای مختلف برگزار کنند و به نتایجی که مدنظرشان است، برسند.»
وی درباره گروههایی که تا این لحظه کار خود را شروع کردهاند گفت:«در آتلیه شماره یک کارگاه رضا کشاورز با عنوان"میمو دنیا میزم"، شماره دو نیز گروه تئاتر نیوشا با همکاری اعضاء گروه؛ کیاسا ناظران؛ سروش کریمی، مهدی مشهدی کاظمی و خودم به ترتیب روی مباحث میخائیل چخوف، تمرینات یوجینو باربا، قسمتی از تمرینات حرکات شکست زمان و متود اکتین بیلوین کار میکنند. آروند دشتآرای نیز روزهای پنجشنبه و جمعه در آتلیه شماره یک کارگاه خلاق را برگزار میکند. در روزهای فرد و در آتلیه شماره دو نیز احسان فکا مشغول کار روی روند تأویلی یک اجراست.»
وی ادامه داد:«یکی از طرحهایی که مربوط به گذشته است و جزء تقاضاهای شش ماهه اخیر بوده کارگاه جان مارتین بود که اکنون به سرپرستی هادی کمالی مقدم کار خود را آغاز کرده است. با بررسیهایی که روی دو کارگاه مهدی فرجپور و رضا گوران انجام دادهام، متوجه شدم که کارشان به خوبی جلو میرود. به این ترتیب، این کارگاهها نیز به کار خود ادامه میدهند.»
وی درباره شروع فعالیت 6 گروه نمایشی که در نوبت کارگاه هستند، گفت:«طی روزهای آینده آتیلا پسیانی در آتلیه شماره یک اجرای کارش را آغاز خواهد کرد و پس از آن میتوانیم برای آتلیه شماره یک برنامهریزی دقیقتری داشته باشیم تا به آنچه مدنظر داریم، برسیم.»
وی درباره امکان حضور علاقهمندان غیر عضو در هر کارگاه گفت:«هر گروه به فراخور شرایط کارش فراخوانی برای ثبت نام علاقهمندان داشته است. در حال حاضر نیز گروه هنرهای اجرایی ویرگول به سرپرستی آروند دشتآرای برای علاقهمندان 19 تا 22 سال فراخوان داده و حتی فرمهایی را نیز طراحی کرده است؛ اما فرصت فراخوان گروههای دیگر به پایان رسیده است.»
این نویسنده و کارگردان تئاتر درباره انتشار دست آوردهای کارگاه نمایش گفت:«تاکنون چند نشر خصوصی اعلام آمادگی کردهاند، اما بیشتر علاقهمندیم انتشارات نمایش با ما همکاری کند؛ زیرا از دید ما کارگاه نمایش جزء نوامیس هنرهای نمایشی است. با گروههای کارگاه نمایش قرار گذاشتهایم که یک دفتر تئاتر تجربی داشته باشیم که مطالب آن توسط خود گروهها نوشته شود. تاکنون قسمت اول یادداشتهای ده روزه گروههای گوران و تئاتر نیوشا را گرفتهایم و این مطالب به تدریج جمعآوری خواهند شد.»
وی با بیان این که نباید در نشر کتاب شتابزده عمل کرد، افزود:«پیشبینی من برای این بخش این است که ما باید مطالبی که برای چاپ در نظر داریم، هشت دوره ویرایش کنیم؛ زیرا نحوه تمرینات، تقدم و تأخر و لحن نگارش باید با تحقیق همراه شود. از آن جا که در ایران در این زمینه کمتجربه هستیم، باید دقت بیشتری به خرج دهیم. تجربه مرکب از آزمون و خطاست و نباید المانهای تجربه را به جای کار تجربی بکار ببریم.
این مدرس دانشگاه، درباره ثبت بصری روند فعالیت هر کارگاه گفت:«در این زمینه برنامهای نداریم؛ ولی اگر گروهی به این کار نیاز داشته باشد، همکاری لازم را انجام خواهیم داد. ذکر این نکته ضروری است که فیلمبرداری از یک کار تجربی، از فیلم یک تئاتر دروغینتر است؛ چون تئاتر تجربی، یک فضا است که به فیلم در نمیآید. البته امکان دارد گروه به یک طرح چند ساعته از کل ورک شاپ برسد که امکان ثبت آن وجود داشته باشد که این موضوع دیگری است.»
وی درباره امکان بهرهبرداری از کارگاههای ایرانی در بخش ورکشاپهای جشنواره تئاتر فجر گفت:«در این خصوص از گروهها خواستهایم که چکیده چند روزه آتلیه خود را آماده کنند تا در صورت پذیرفته شدن این طرح مورد استفاده قرار گیرند.»
وی در پایان درباره امکان عمومی کارهای کارگاهی گفت:«این بسته به میل گروه است چون توقع ما رسیدن کارگردان به یک طرح چند ساعته و به نتیجه رسیدن کارگردان به یک طرح چند ساعته و به نتیجه رسیدن ورکشاپ است. گروهها میتوانند در دو شاخه فعالیت داشته باشند؛ اول ورکشاپ و بعد ماحصل اجرایی. در بخش اول افراد خارج از گروه میتوانند در ورکشاپ حضور داشته باشند، ولی در بخش دوم، خود گروه باید ماحصل کار را به نمایش بگذارند. البته اگر مسجل شود که گروهی فقط به قصد رسیدن به یک فرصت اجرایی اقدام به برگزاری ورکشاپ میکنند، در زمره کارهای کارگاهی قرار نخواهد گرفت.»