در حال بارگذاری ...

گزارشی از جشنواره چهارم تئاتر رضوی در تهران

هدف ما از برگزاری این جشنواره توجه به کیفیت آثار و برگزاری جشنواره‌ای در شأن امام رضا(ع) است

رضا آشفته:
41 نمایش تهرانی و شهرستانی پس از پایان ماه مبارک رمضان برای شرکت در چهارمین جشنواره تئاتر رضوی که از 5 تا 10 آذر ماه در تهران برگزار می‌شود، مورد بازبینی قرار می‌گیرند.
دکتر مجید سرسنگی، دبیر چهارمین جشنواره تئاتر رضوی با اعلام خبر فوق گفت:«هدف ما از برگزاری این جشنواره توجه به کیفیت آثار و برگزاری جشنواره‌ای در شأن امام رضا(ع) است.»
از بین 41 کار که مورد بازبینی قرار می‌گیرد‌، 28 نمایش از تهران و 13 نمایش از شهرهای دزفول، رشت(2 نمایش)،‌ همدان، مشهد، تبریز، کرج، خرمشهر، رامسر، قم، دلیجان، ساری و اردبیل شرکت دارند. در میان آثار تهرانی نام هنرمندانی چون میترا کریم‌خانی(شیرین‌ترین شهد)، حسن سرچاهی(صحرا)، رحمت امینی(مجلس غریب ضامن آهو)، امیر آتشانی(از او به یک اشاره)، محسن سلیمانی(آهوی دشت غریب)، کیوان نخعی(غریب توس)،‌ عباس غفاری(رستگاری در شب دور)، یونس آبسالان(انگشتری که بر حلقه جانم نگین آهنین کوبید)، وحید نفر(اباالحسن)، افشین رازی(معمار لحظه‌ها)، حسن دولت آبادی(یونس توس) و از قم سیدمحمدجواد طاهری(بدون عنوان) دیده می‌شود.
بنا بر گفته دبیر چهارمین دوره، از میان 186 متن رسیده به دبیرخانه جشنواره توسط هیئت بازخوانی متون متشکل از مجید سرسنگی، حسین مسافرآستانه و محمد حیدری، 41 متن همخوان با اهداف آن بوده و انتخاب شده‌اند. دو گروه از هیئت داوران این آثار را پس از پایان ماه مبارک رمضان مورد بازبینی‌ قرار می‌دهند و آثاری که به لحاظ کیفی در سطح قابل قبولی قرار داشته باشند، برای شرکت در جشنواره چهارم تئاتر رضوی برگزیده خواهند شد.
همچنین در جشنواره امسال از 8 کارگردان حرفه‌ای دعوت به عمل آمده تا در بخش ویژه‌ حضور داشته باشند. بهروز غریب‌پور، امیر دژاکام، سیاوش تهمورث، مهدی متوسلی، حمیدرضا آذرنگ، رضا حسینی(مشهد)، صدیق جمالی(تبریز) و مهدی مکاری هم اکنون مشغول آماده سازی آثار خود برای شرکت در بخش حرفه‌ای جشنواره هستند. این تعداد از کارگردانان نیز از میان یک فهرست 25 نفره که در زمینه تئاتر دینی فعالیت داشته‌اند، انتخاب شده‌اند.
در جشنواره امسال تولید و انتشار نمایشنامه نیز به عنوان یکی از بخش‌های اصلی مد نظر بوده است. در جشنواره چهارم قرار بر انتشار 10 متن نمایشی با موضوع امام رضا(ع) است که تاکنون نصرا... قادری و سعید تشکری متن‌های نهایی خود را ارائه کرده‌اند و چیستا یثربی، سعید شاپوری، حسین فدایی‌حسین، محمد ابراهیمیان، طلا معتضدی، میلاد اکبرنژاد مشغول آماده سازی نهایی آثار خود هستند و همچنین 2 نمایش دیگر نیز از میان آثار راه یافته به مرحله نهایی اجراهای جشنواره برگزیده خواهد شد.
مجید سرسنگی بر فعال بودن بخش پژوهش در جشنواره چهارم تئاتر رضوی تاکید کرد و گفت:«امسال از بین 13 طرح ارائه شده به دبیرخانه، 6 طرح پذیرفته شد. از این میان یک پژوهش آماده داریم و 5 طرح دیگر در حال نگارش است که این آثار بنا بر حجم نهایی در چند مجله کتاب منتشر خواهد شد.»
وی همچنین در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار سایت ایران تئاتر از بخش آیینی جشنواره چهارم به عنوان یکی از بخش‌های فعال نام برد و به حضور 28 گروه حرفه‌ای از شهرهای دور و نزدیک اشاره کرد.
در فهر‌ست آیین‌های نمایشی به مواردی مانند کرنانوازی(گیلان، بختیاری و قشقایی)، مولودی خوانی(کرد و عاشیق‌های آذربایجان)، وحدت خوانی(دزفول) عم گردانی(شوشتر)، نقاره زنی با اسب(کاشان)، مراسم آیینی مذهبی با شتر(کاشمر)، چاووشی خوانی(هرمزگان، یزد، بروجرد و دزفول)، منقبت خوانی(الیگودرز و اصفهان)، پرده‌خوانی(خمین، کاشان، شهریار، تهران و بروجرد) و تعزیه(تفرش، اراک، قزوین، سبزوار و تهران) اشاره شده است.
این آثار قرار است در فضای باز تئاترشهر اجرا شود تا مورد استقبال علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار گیرد. همچنین هر روز مراسم نقاله نوازی در فضای تئاترشهر اجرا خواهد شد. بنا بر گفته مجید سرسنگی، نقاله نوازان حرم مطر امام رضا(ع) به دلیل آن که در گذشته در برنامه‌های مختلف شرکت می‌کردند، امروز برای جلوگیری کردن از شکسته شدن قداست این گروه از حضور در جشنواره چهارم عذر خواسته‌اند. هم اکنون گروه‌های تهرانی در اداره تئاتر و چند فرهنگسرا آخرین مراحل تمرین خود را پشت سر می‌گذارند.
جشنواره از 5 تا 10 آذر ماه در تئاترشهر، تالار مولوی، محراب، سنگلج و هنر برگزار می‌شود که در آن آثار متنوعی برای گروه‌های سنی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان در نظر گرفته خواهد شد.