در مراسم آغار به کار همایش «آثار برگزیده جشنواره های تئاتر استانها» عنوان شد؛
مهدی شفیعی: جشنوارهها ابزاری برای تقویت تئاتر کشور هستند

آغار به کار همایش «آثار برگزیده جشنواره های تئاتر استانها»

آغار به کار همایش «آثار برگزیده جشنواره های تئاتر استانها»

آغار به کار همایش «آثار برگزیده جشنواره های تئاتر استانها»

شفیعی: جشنوارهها ابزاری برای تقویت تئاتر کشور هستند اسدی: جشنواره امکانی خوب برای برای تولید تئاتر است 3

شفیعی: جشنوارهها ابزاری برای تقویت تئاتر کشور هستند اسدی: جشنواره امکانی خوب برای برای تولید تئاتر است 3
مدیر کل هنرهای نمایشی در مراسم آغاز به کار همایش «آثار برگزیده جشنواره های تئاتر استانها» گفت : جشنوارهگرایی و جشنواره محوری در تئاتر ایران زمانی خجسته بود اما اکنون جشنوارهها یک امکان خوب تشویقی برای تولید تئاتر هستند.
به گزارش ایران تئاتر مراسم افتتاح همایش «آثار برگزیده جشنواره های تئاتر استان ها» صبح امروز با حضور مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی،پیمان شریعتی معاون مدیرکل ، سعید اسدی دبیر جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، اتابک نادری مدیر امور استان ها هیات داوران و روسای دفاتر انجمنهای هنرهای نمایشی استانها در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد.
در این مراسم که اجرای آن را اتابک نادری برعهده داشت، ابتدا سعید اسدی دبیر جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در سخنانی با بیان اینکه این همایش فرصت مناسبی است برای دیدن فعالیتهای صورت گرفته توسط گروههای تئاتری استانهای کشور، گفت: در این همایش برنامههای مبسوطی در نظر گرفته شده و طی این روزها ما با گروههای حاضر در این همایش در برنامههای مختلف به تبادل نظر و گفتوگو خواهیم پرداخت و از دلِ آثاری که در این همایش حضور دارند آثاری برای جشنواره تئاتر فجر انتخاب خواهد شد.
اسدی در ادامه با بیان اینکه نفس فعالیت برای تئاتر، تئاتر برای مردم، تئاتر برای تماشاگر و ارتباط با مخاطب برای ما اولویت اول را دارد، افزود: به طور کلی جشنوارههایی که برگزار میشوند برآیند کوششهای ما را در طول سال و در یک گردهمایی جشنوارهای را نشان میدهند و این فرآیند و مسیری که برای انتخاب آثار وجود دارد باید هدفش در نهایت نشان دادن برآیند تولید تئاتر در طول سال باشد که رفته رفته این اتفاق خواهد افتاد.
او همچنین با اشاره به مضرات جشنوارهگرایی عنوان کرد: زمانی جشنوارهگرایی و جشنواره محوری در تئاتر ایران خیلی خجسته و مبارک بوده و الان هم یک امکان خوب تشویقی برای تولید تئاتر است ولی جشنواره محوری مشکلات و مضراتی دارد که این مضرات را باید به مرور اصلاح کرد. در همین راستا خوشبختانه جشنواره تئاتر استانی در مسیری که قرار گرفته که توجهاش هر چه بیشتر برای تولید تئاتر برای مردم آن استان باشد و در نهایت نیز برگزیدهها و زبدههای هر استان میتوانند در جشنواره تئاتر فجر شرکت کنند.
دبیر جشنواره بینالمللی تئاتر فجر اضافه کرد: این اتفاق و این همایش باید در سالهای آینده خیلی باشکوهتر و برگزار بشود در حدی که بتواند شان و ویژگی مردم هر استان را در تئاتر جلوهگر کند.
او اضافه کرد: هر استان را باید به مثابه یک کشور کوچک در نظر گرفت که باید سازمانِ خودش را داشته باشد و نیروهای خودش را پرورش بدهد.
اسدی ضمن ابراز خرسندی از اینکه امسال جشنواره تئاتر فجر میزبان آثاری از همه هنرمندان تئاتر ایران است، گفت: امسال 15 گروه اول برگزیده توسط هیات ارزیابی و انتخاب این همایش به جشنواره اصلی تئاتر فجر و 15 گروه دوم برای تور تئاتر ایران انتخاب میشوند.
دبیرجشنواره بین المللی تئاتر فجر ضمن قدردانی از گروه انتخاب و ارزیابی این همایش خاطر نشان کرد: یکی از مزیتهای این همایش این است که هنرمندان و کارگردانهای و مدیران انجمنهای نمایشی میتوانند در این فرایند به طور مستقیم حضور داشته باشند و این مسئله امکان تبادل نظر بین گروههای تئاتری و هیات انتخاب را بیش از پیش فراهم میکند.
تمرکز بر تقویت جریان تولید تئاتر و افزایش مخاطب تئاتر
د رادامه، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی برای ایراد سخن پشت تریبون قرار گرفت.
مهدی شفیعی در سخنان کوتاهی ضمن قدردانی از داوران حاضر در این همایش که از امروز به شیوه جدید و به مدت دو سال داوری آثار را آغاز میکنند، گفت: این همایش فرصت خوبی برای گفتوگو با روسای شعب انجمنهای هنرهای نمایشی استانها درباره سیاستهای کلان تئاتر کشور در جریان دارد.
شفیعی ادامه داد: جشنواره تئاتر فجر و سایر جشنوارهها هدفشان به نوعی تقویت تئاتر کشور و جریانسازی در تئاتر کشور و عرضه تئاتر به خارج از جامعه تئاتری و به نوعی افرایش مخاطبان تئاتر است. شاید سالهایی حیات تئاتر به جشنوارهها گره خورده بود ولی در حال حاضر شاید جشنوارههای برای تئاتر ما اصل نیست و میتواند ابزاری باشد برای تقویت و جریان سازی تئاتر ما باشد.
رئیس اداره کل هنرهای نمایشی در ادامه با بیان اینکه اگر جشنواره تئاتر فجر و جشنوارههای استانی نبود شاید این اقبالی که جریان آموزش عالی ما در تئاتر رونق گرفته، پیش نمیآمد، خاطر نشان کرد: به اعتقاد من اگر امروز تئاتر ما، تئاتر دانشگاهی است و همه دست اندرکاران تولید تئاتر ما افراد دانشگاهی هستند، همه اینها خروجی همان جشنوارهها و همه اتفاقهایی است که در طول سالهای گذشته در تئاتر کشور انجام شده به ویژه جشنواره تئاتر فجر که جایگاه ویژه ای دارد.
اضافه کرد: باید قبول کنیم که همه اینها وسیلهای بودند برای رونق تئاتر و به نوعی رسیدن به یک پروسه منطقی برای عرضه و تولید تئاتر برای مخاطب و مردم.
شفیعی با اشاره به بازتعریف دوباره ساز و کارها متناسب با شرایط روز در حوزه تئاتر استانها و انتخاب روسای شعب انجمندر استانهای کشور از میان گروههای نمایشی فعال استانها، خاطر نشان کرد: بر همین اساس هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی استانها تشکیل شد و الان اعتقاد دارم این هیات مدیره بهترین افراد هستند برای تصمیمگیری در تئاتر استانها.
او اضافه کرد: در کنار این مسئله ما به سخت افزار نیاز داشتیم تا گروهها بتوانند پروسه تولید تئاتر را به جریان بیاندازند. در اینجا کاری را که میشد از آن بهره گرفت تا به ایجاد پلاتوها دست یابیم را به صورت آزمایشی در چند استان شروع کردیم که خوشبختانه با مشارکت خوب استانداریها و شهرداریها به نتایج خوبی رسیدیم. از جمله پس از تفاهمنامهای که با استانداری کرمان برای احداث 6 پلاتو منعقد کردیم در آخرین بازدیدی که از کرمان داشتم اکنون 3 پلاتو به طور صددرصد آماده شده است.
شفیعی در پایان ضمن ابزار امیدواری از اینکه جامعه تئاتری بتواند از همه این فرصتها بهره کافی را ببرد و به آن هدف اصلی که در روزهای نخست جشنوارهها وجود داشت برگردیم، خاطر نشان کرد: ما باید هدف اصلیمان را روی تقویت جریان تولید تئاتر و افزایش مخاطب تئاتر معطوف کنیم. به همین روی از انجمنهای نمایشی استانها میخواهم که ساخت پلاتوها و مشارکتگیری در ساخت پلاتوها با استفاده از ظرفیتهای استانی را در اولویت کار خودشان قرار بدهند.
ایرج راد، کیوان نخعی، افسانه ماهیان، آرش آبسالان و تعدادی از روسای دفاتر انجمن های هنرهای نمایشی استان های کشور و تعدادی از هنرمندان و فعالان تئاتر استان ها از جمله حاضران در مراسم افتتاح این همایش بودند.