در حال بارگذاری ...
اکبر صادقی کارگردان حاضر در همایش تئاتر استان‌ها

«تو را از من گرفتی»؛ روایتی متفاوت از زندگی یک نویسنده

نمایش «تو را از من گرفتی» اثری پست‌مدرن درباره بلاتکلیفی انسان معاصر است.

به گزارش ایران تئاتر، اکبر صادقی نویسنده و کارگردان نمایش «تو را از من گرفتی» که از شهر بیله‌سوار به همایش آثار برگزیده جشنواره‌های تئاتر استان‌ها راه یافته، درباره این اثر نمایشی گفت: «تو را از من گرفتی» نمایشی است برگرفته از زندگی خودم و تِم آن درباره مسئله بلاتکلیفی، به عنوان یکی از معضلات انسان عصر امروز است.

این کارگردان تئاتر درباره خط داستانی این نمایش عنوان کرد: داستان «تو را از من گرفتی» درباره نویسنده‌ای است که مشغول نوشتن داستانی است که تماشاگر همزمان علاوه بر اینکه شاهد روند نگارش داستان توسط اوست، اتفاقاتی که در داستانش رخ می‌دهد را نیز روی صحنه می‌بیند.

او ادامه داد: نویسنده در داستانش سه شخصیت به نام‌های علیرضا، مهران و مینو را خلق کرده. علیرضا و مهران چند سالی ا‌ست با هم زندگی می‌کنند. پس از آنکه مهران تصمیم به ازدواج می‌گیرد مینو وارد داستان می‌شود و در واقع مسئله بلاتکلیفیِ نویسنده از همین جا آغاز می‌شود، تا جایی‌که او سه بار نوشته‌اش را تغییر می‌دهد و...

صادقی همچنین درباره شیوه‌ اجرایی این نمایش نیز توضیح داد: کار من یک تئاتر پست مدرن است و در این کار تمام شاکله‌های تئاتر کلاسیک را هم در نوشتار، هم در کارگردانی و هم در بازی بهم زده‌ام. ضمن اینکه از عناصر مختلف سینمایی نیز استفاده کردم.

او با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های اصلی نمایش‌های پست مدرن بهم زدن شاکله اصلی آثار کلاسیک است، افزود: ما در این نمایش یک داستان کلیشه‌ای را با عناصر مختلف از جمله عناصر سینمایی روایت می‌کنیم. ضمن اینکه تماشاگر همزمان با دو داستان مواجه هست؛ یکی خود نویسنده و دیگری داستانی که نویسنده در حال نوشتن آن است.

کارگردان نمایش «تو را از من گرفتی» در ادامه با بیان اینکه مسئله بلاتکلیفی، مسئله‌ای است که در جامعه امروز به ویژه میان همنسلانم افراد بسیاری با آن دست به گریبان هستند، اضافه کرد: من در این کار طرح موضوع کرده‌ام ولی ریشه یابی و پاسخ آن را برعهده تماشاگر می‌گذارم.

اکبر صادقی همچنین در پاسخ به سوالی درباره چگونگی شیوه‌ی انتخاب نمایش‌های برگزیده‌ استانی برای جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و تور اجرای ایران، با طرح این سوال که آیا اگر اوضاع اقتصادی تئاتر ایران بسامان بود  باز هم آثار به این شکل انتخاب می‌‌شدند، عنوان کرد: به نظر من انگیزه همه این برنامه‌ها به اوضاع مالی تئاتر ایران برمی‌گردد و فکر می‌کنم اگر مسئله مالی تئاتر ایران حل بشود خودبه‌خود مانند قبل کارها به صورت منطقه‌ای بازبینی می‌شدند. در کل به نظرم داوری و انتخاب تئاتر با دیدن فیلم کار درستی نیست، اما امسال از این جهت که کارگردان‌ها می‌توانند در کنار هم حاضر شوند و با هم درباره کارها گفت‌وگو و همچنین با داوران تعامل داشته باشند نکته مثبتی است که نسبت به سال‌های قبل بهتر است. ولی نهایتا امیدوارم شرایط به سمتی برود که دیدن و داوری تئاتر به صورت فیلم که متاسفانه دارد اپیدمی می‌شود، به شرایط قبل تغییر کند چراکه اصولا تماشای تئاتر و داوری تئاتر با دیدن فیلم آن، کار اصولی و درستی نیست.

سایه علیپور، اکبر صادقی و صادق مولایی بازیگران نمایش «تو را از من گرفتی» هستند.




مطالب مرتبط

دبیر دومین دوره خبر داد

43 اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر منطقه‌ای مرزداران رسید
دبیر دومین دوره خبر داد

43 اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر منطقه‌ای مرزداران رسید

 اکبر صادقی، دبیر دومین دوره جشنواره تئاتر منطقه‌ای مرزداران، با اعلام اینکه 26 اثر در بخش صحنه‌ای و 17 اثر در بخش خیابانی به دبیرخانه جشنواره رسیده‌اند، اسامی نمایش‌های متقاضی حضور در این رویداد تئاتری را اعلام کرد.

|

نظرات کاربران