در حال بارگذاری ...
در حاشیه همایش آثار برگزیده جشنواره‌های تئاتر استان‌ها رقم خورد:

نگاه ویژه به اطلاع‌رسانی در بازدید از ایران تئاتر

در دیدار گروه کارگردانان و روسای انجمن نمایش استان‌های حاضر در همایش برگزیدگان جشنواره‌های تئاتر استانی از ایران تئاتر مدیر سایت ایران تئاتر به تشریح فعالیت‌های این سایت و اهمیت اطلاع‌رسانی در تئاتر برای حاضرین پرداخت.

به گزارش ایران تئاتر، در ابتدای این دیدار علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده مدیر و سردبیر سایت ایران تئاتر پس از خوش‌آمد گویی به کارگردانان و روسای انجمن استان هل پیشینه‌ای از سابقه این سایت را برای مهمانان مطرح کرد و گفت: سایت ایران تئاتر سایتی خبری تحلیلی است و سابقه 14 ساله دارد.اهالی تئاتر به آن دل‌بستگی خاصی دارند چون زمانی که هیچ منبع خبری برای تئاتر وجود نداشت، این سایت اطلاع‌رسانی تئاتر را در کشور انجام می‌داد. این سایت دوره‌های مختلفی داشته که با افت‌وخیزهایی همراه بوده اما کادر آن همواره شامل نیروهای متخصص تئاتر و رسانه بوده است. شکل جدید ایران تئاتر از خردادماه امسال کلید خورده و تلاش ما هم این بوده است تا جایگاه معتبری که در شرح وظایفمان وجود دارد را ارائه بدهیم. عبدالعلی‌زاده در ادامه به تشریح بخش‌های مختلف سایت ایران تئاتر پرداخت و با معرفی بخش رویدادهای این سایت ادامه داد: در این بخش ما سعی می‌کنیم همه اتفاقات روزانه تئاتر کشور را بر اساس استانداردهای رسانه‌ای خبر آن را انجام دهیم. این اخبار بر اساس اهمیت و تولیدی بودن سایت در بخش بالای صفحه اصلی سایت ایران تئاتر قرار می‌گیرد. به‌طورمعمول 9 تا 10 خبر تولیدی سایت است که در این صفحه قرار می‌گیرد و در مواقع خاص مثل برگزاری این همایش یا جشنواره‌ها این تعداد افزایش پیدا می‌کند.

سردبیر ایران تئاتر با اشاره به اینکه هدف از معرفی بخش‌های این سایت تشریح اهمیت و کاربرد اطلاع‌رسانی برای مخاطب و تأثیر آن برجذب اوست ادامه داد: بسیاری از اتفاقاتی که در مورداجرای یک تئاتر رخ می‌دهد می‌تواند در تولید خبر برای آن اجرا کمک کند. هر گروه با داشتن یک مسئول روابط عمومی -که ممکن است از اعضای خود گروه باشد- می‌تواند نسبت به تولید اخبار آن اجرا کمک کند و در سایت ایران تئاتر استانی خود منتشر کند. وی با اشاره به اینکه این فعالیت می‌تواند تنها با یک نیروی متخصص در هر انجمن به‌طور مرتب انجام دهد ادامه داد: این ظرفیت را باید در گروه‌ها توسعه داد تا نسبت به تولید خبر فعال باشند و با ارتباط به بخش رسانه‌ای انجمن نسبت به اطلاع‌رسانی آثار خود اقدام کنند. این روش هزینه‌های مالی ندارد اما از سوی دیگر تأثیر مثبتی در تبلیغ و توسعه تئاتر استان‌ها دارد.

وی در ادامه با توضیح بخش‌ها دیگر سایت و امکانات فنی آن به امتیازات تعدد تولید خبر در مورد هر اثری اشاره کرد و ادامه داد: وقتی مخاطبی به‌طور متناوب نام نمایشی را در سایت‌های خبری ببیند ترغیب می‌شود تا به دیدن آن اثر برود و درنتیجه تولید خبر در مورد هر نمایش و رویدادی می‌تواند توجیه اقتصادی هم داشته باشد. این الگو در تهران نتیجه داده است و ما الان بسیاری از سالن‌هایی که گم نام هستند را با همین روش به مخاطبان معرفی کرده‌ایم. با همین روش می‌توان نمایشی که خیلی مطرح نیست و مخاطب با نام هنرمندان آن کار آشنا نیست در شب اول اجرا سالنش پر برود و ظرف یک هفته مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد. عبدالعلی‌زاده با اشاره به اینکه ایجاد اهمیت برای مخاطب از کارکردهای رسانه است افزود: جلب نظر مخاطب با کثرت موضوع حول یک اجرا می‌تواند اتفاق بیفتد؛ بدین معنا که درباره آن اثر علاوه بر خبرهای متعدد، یادداشت، نقد یا نوشته‌های محتوایی مرتبط منتشر کنیم. انجام این فعالیت‌ها مشکل نیست اما گروه‌ها باید نسبت به اهمیت موضوع توجیه شوند.

سردبیر ایران تئاتر با اشاره به رویکرد تازه سایت در مورد به‌روزرسانی بانک هنرمندان که از خردادماه جدی‌تر گرفته‌شده عنوان کرد: این بانک امکان خوبی را به هنرمندان تئاتر استان‌ها می‌دهد تا رزومه کاری و اطلاعات خود را همراه با عکس خود در سایت برگزاری کنند. ما تا الآن همان روند سابق را در این زمینه ادامه داده‌ایم اما در آینده نزدیک زمینه‌ای را ایجاد می‌کنیم تا هنرمند خودش بتواند با شناسه مخصوص وارد سایت شود و این اطلاعات را وارد نماید و کار سایت این باشد که مستند بودن این اطلاعات را تائید کنند.

در ادامه این نشست بخش‌های مختلف سایت ازجمله کتاب‌خانه تخصصی تئاتر معرفی شد.عبدالعلی‌زاده با معرفی بخش برنامه تماشاخانه‌ها در ایران تئاتر گفت: در بخش تماشاخانه‌های سایت، کلیه سالن‌های تئاتر کشور را ثبت کرده‌ایم و هراستان می‌تواند با تقویت این بانک اطلاعاتی به توسعه یافتن آن کمک کند. هر استان می‌تواند بخش استانی خود را از همین بانک‌ها تفکیک کند و دسترسی آسان‌تری به مخاطب خود ارائه دهد. وی همچنین با اشاره به بخش جشنواره گفت: در این بخش به معرفی جشنواره‌های جهانی پرداخته‌ایم و اطلاعات برگزاری آن‌ها را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده‌ایم. همچنین جشنواره‌های داخلی در این بخش به همراه جزئیات معرفی‌شده‌اند. او در ادامه این دیدار بابیان غفلت هنرمندان تئاتر از اطلاع‌رسانی در مورد فعالیت‌هایشان گفت: بسیاری از مواقع اتفاقاتی در استان‌ها می‌افتد که نبود اطلاع‌رسانی باعث می‌شود بدنه اداره کل هنرهای نمایشی و ایران تئاتر هم از آن بی‌اطلاع‌اند. در این شرایط نمی‌توانیم از بی‌خبری یا عدم استقبال مردم گله کنیم چون در این صورت خود تئاتری ها مقصراند. او با معرفی خبرگزاری های دیگری که در حوزه تئاتر فعالیت دارند از شرکت کنندگان در این جلسه خواست تا اطلاع‌رسانی در فعالیت هایشان را محدود به ایران تئاتر نکنند و به سراغ همه این رسانه ها و خبرگزاری ها بروند.

عبدالعلی‌زاده با معرفی کتاب هنرهای نمایشی در ساختار نظام فرهنگی کشور آن را سند چشم‌انداز تئاتر کشور دانست و ادامه داد: در این کتاب به‌صورت مشروح جایگاه تئاتر در نظام جمهوری اسلامی و وجه قانونی و کارکردی آن توضیح داده‌شده است. در این کتاب شرح وظایف کلیه مسئولین و ارگان‌های مرتبط با تئاتر آمده است و اطلاع از آن می‌تواند به هنرمندان کمک کند تا حقوق خود را بدانند و از مدیران آن را بخواهند. گزیده این کتاب بر روی سایت قرار دارد. استفاده از آن باعث می‌شود تا هنرمند به ساختار مسلط باشد.

وی در ادامه با اشاره به پربازدید بودن ایران تئاتر آن را دومین سایت در رده‌بندی جست‌وجوی کلمه تئاتر به زبان فارسی و انگلیسی در گوگل معرفی کرد و گفت: میانگین بازدید سایت در حالت معمولی روزانه 20000 بازدید است که در ایام جشنواره به 45000 بازدید می‌رسد. وی با اشاره به بخش انگلیسی به برد بین‌المللی این بخش اشاره کرد و گفت: مخاطب خارجی تئاتر ایران با بازدید از این بخش با گستره تئاتر ایران آشنا می‌شود و به‌عنوان‌مثال می‌فهمد ما هم در مریوان جشنواره داریم و هم در بندرعباس. خبرهای استانی که وجه بین‌المللی هم داشته باشد می‌تواند در این بخش قرار گیرد که می‌توان از این بخش به عنوان منبعی معتبر در سطح جهانی استفاده کرد. هنرمندان می‌توانند با ارائه لینک اخبار ایران تئاتر در آن‌سوی مرزها صحت رزومه خود را تائید کنند.

در ادامه این جلسه محمدکاظمی رئیس انجمن نمایش استان آذربایجان غربی با اشاره به اینکه ارتباط‌گیری انجمن‌ها باید توسط اداره کل هنرهای نمایشی و ایران تئاتر رصد شود گفت: چگونه است که من دوماه است رئیس انجمن نمایش آذربایجان غربی هستم و هنوز هیچ‌کس از این سایت یا مرکز هنرهای نمایشی با من تماس نگرفته است؟ اگر استان‌های فعال شناسایی شوند و پل ارتباطی به وجود آید بسیاری از این به‌روزرسانی اطلاعات در سطح کشور خود به خود انجام خواهد شد. به ما گفته اند که قرار است بودجه ای در زمینه رسانه ای در اختیار انجمن ها قرار بگیرد اما هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.

جواد اشکذری رئیس انجمن نمایش استان خراسان رضوی در ادامه پیشنهاد داد تا با راه اندازی گروهی تلگرامی که شامل روسای انجمن نمایش استان‌ها و مدیران مرکز باشد ارتباط و اطلاع‌رسانی خبرهای استان‌ها سهل تر شود تا روند ارتباطی با مرکز و سایت ایران تئاتر راحت تر باشد، وی ادامه داد: اگر هر رئیس انجمن تنها به انعکاس اخبار اجراهای حوزه خود در این گروه ها بپردازد با این شیوه همه از این اتفاقات با خبر می شوند و کارشناسان سایت نیز با رصد این اخبار آن را برای مخاطبان بازتاب می دهند. با این روش روسای استان‌ها ازاجراهای هم با خبر می شوند و ممکن است از کاری خوششان بیاید و شرایط اجرای آن را در استان خود فراهم کنند. 

مدیرایران تئاتر در ادامه به این نکته اشاره کرد که هر استانی که سایت تخصصی در زمینه تئاتر حوزه خود داشته باشد از سوی ایران تئاتر حمایت تبلیغاتی خواهد شد تا بتواند مخاطبان بیشتری را جذب کند. اشکذری با اشاره به سایت مشهد تئاتر که خودش مدیریت آن را بر عهده دارد گفت: ما در این سایت فروش بلیت آن لاین داریم که بابت این کار از گروه ها درصدی را می گیریم تا با آن خود این سایت را بچرخانیم و کارهای مختلفی از قبیل حقوق عکاسان و خبرنگاران این سایت یا چاپ کتاب را انجام می دهیم. او ادامه داد: اگر امروز ما الگو شده ایم دلیل اش این است که به صورت خصوصی اداره شده ایم و توانسته ایم بخش اقتصادی را هم مد نظر داشته باشیم. او با اشاره به اینکه تئاتر شهرستان مسائل خودش را دارد گفت: ما از همکاری در جهت توسعه الگوی کاری که داشته ایم استقبال می کنیم.

عبدلعلی زاده نیز گفت: ما نیز می توانیم برای استان‌ها و سایت‌های تئاترشان سبدی جداگانه باز کنیم و به این موضوع افتخار می کنیم که دوستان حرفه ای در شهرستان ها داشته باشیم که ما را کمک کنند و ما هم در رشد آنها موثر باشیم.

در این دیدار ناصر رهنما آذر، محمد علی صادق حسنی، محمد کاظمی و جواد اشکذری به عنوان روسای انجمن استان‌های اردبیل، گیلان، آذربایجان غربی و خراسان رضوی به همراه رسول بانگین، پور نیک کاوش، حسام کهریزی و مرتضی صادقیان به عنوان کارگردانان شرکت کننده در این همایش شرکت داشتند.

همایش آثار برگزیده جشنواره‌های تئاتر استان‌ها از ۱۳ آذرماه در حال برگزاری است و تا ۲۴ آذر ادامه خواهد داشت.

 

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با بازیگر پرسابقه‌ای که خیلی زود با جوانان همراه می‌شود

یعقوب صباحی: تماشاگران به دنبال آثار مینی‌مال، موجز و گویا هستند
گفت‌وگو با بازیگر پرسابقه‌ای که خیلی زود با جوانان همراه می‌شود

یعقوب صباحی: تماشاگران به دنبال آثار مینی‌مال، موجز و گویا هستند

یعقوب صباحی، بازیگر پیشکسوت تئاتر می‌گوید تماشاگران امروزِ تئاتر نمایش‌های مینی‌مال، موجز و گویا را برای به تماشا نشستن انتخاب می‌کنند.

|

دبیر هفدهمین دوره جشنواره تئاتر رضوی پای اجراها نشست

اتابک نادری: تنوع آثار در استقبال عمومی نمایش‌ها موثر است
دبیر هفدهمین دوره جشنواره تئاتر رضوی پای اجراها نشست

اتابک نادری: تنوع آثار در استقبال عمومی نمایش‌ها موثر است

اتابک نادری، دبیر هفدهمین دوره جشنواره تئاتر رضوی می‌گوید اجرای عمومی برخی نمایش‌های این دوره که در اراک، تهران، رشت و ساری شروع شده با تنوع نمایش‌ها و استقبال مخاطب چشمگیر بوده است‌.

|

نظرات کاربران