در حال بارگذاری ...
...

کارگردان نمایش «گرگو» در گفت‌وگو با ایران تئاتر مطرح کرد:

از نمایشنامه نویسان محلی حمایت کنیم

نمایش «گرگو» از بوشهر به کارگردانی غلامرضا احمدی، یکی از نمایش‌های برگزیده جشنواره‌های تئاتر استان‌هاست که در همایش آثار برگزیده در تهران حضور دارد.

به گزارش ایران تئاتر، غلامرضا احمدی درباره داستان نمایش «گرگو» گفت: ‌«اسم این نمایش برگرفته از نامی محلی در بوشهر به معنای گرگ است. داستان درباره چند جاشوی بوشهری است که طی اتفاقاتی وارد کشور دانمارک می‌شوند و به عضویت یک گروه تئاتری درمی‌آیند و درنهایت برای اجرای نمایش مرگ پدر هملت، به کاخ این شاهزاده دانمارکی می‌روند».

احمدی درباره تفاوت داوری تئاتر از روی فیلم یا اجرای زنده توضیح داد: «همه می‌دانیم و تجربه کرده‌ایم که تماشای زنده یک تئاتر با تماشای فیلم اجرا متفاوت است. انتقال حس و درگیری مخاطب وقتی به تماشای زنده نمایش می‌نشیند متفاوت است. هنر تئاتر مثل موسیقی، ازجمله هنرهایی هستند که وقتی به‌صورت زنده اجرا می‌شوند، کیفیت دیگری دارند. نمایش «گرگو» به این دلیل که در ارتباط نزدیک با مخاطب است، وقتی به‌صورت فیلم ضبط‌شده نمایش داده می‌شود، جزئیات زیادی در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. به‌طورکلی در بیشتر کارهایم به درگیر کردن مخاطب در نمایش علاقه‌مند هستم».

احمدی در ادامه با اشاره به لزوم رشد تئاتر کشور در سطح بین‌الملل، درباره تأثیرات کارگاه‌های آموزشی در زمینه بازاریابی و مدیریت فرهنگی، گفت: «فیلم‌های ایرانی و سینمای ما به‌خوبی توانسته‌اند در جهان مطرح شوند. امروز سینمای ایران مخاطب و بازار دارد و این موفقیت باید در عرصه نمایش هم اتفاق بیفتد. متأسفانه یک اشکال بزرگ وجود دارد، اینکه تئاتر ایران را عده خاصی قرق کرده‌اند. آن‌هایی که راه را می‌شناسند، راحت‌تر کار می‌کنند و بقیه به این دلیل که نمی‌دانند چطور باید برای تئاترشان بازاریابی کنند، نمی‌توانند در بازار جهانی جایی داشته باشند و در خارج از کشور اجرا بروند. باید برای رشد در سطح بین‌الملل زیرک بود. به نظرم ورکشاپ‌هایی که با این مضمون برگزار می‌شوند، می‌توانند نکات تازه‌ای را به اهالی تئاتر به‌خصوص گروه‌های شهرستانی آموزش دهد تا همه به‌روز باشند».

او درباره کمک‌هزینه‌های مالی و طرح‌های حمایتی از گروه‌های تئاتری توضیح داد:‌«همیشه برای ما معضل بود که چگونه از پس هزینه‌هایی که برای اجرا رفتن در شهرهای دیگر وجود دارد، برآییم؟! چنین کمک‌هزینه‌هایی می‌تواند بستری فراهم کند تا چنین مشکلاتی کمرنگ شود. عده‌ای از همکاران ما از این مسئله ناراضی بودند که پروسه واریز پول خیلی طولانی می‌شود. فکر می‌کنم ارشاد باید در این زمینه تدبیری بیندیشد و مبلغ کمک‌هزینه مستقیم بعد از اجرا به کارگردان پرداخت شود».

در پایان غلامرضا احمدی در مورد فعالان عرصه تئاتر در بوشهر گفت: «چندسال است با حضور جهانشیر یاراحمدی در انجمن اتفاقات خوبی افتاده است و هنرمندان تئاتری بیشتر کار می‌کنند. یکی از معضلات ما در بوشهر این است که همکاران نمی‌توانند خیلی به نویسندگان محلی اعتماد کنند و ترجیح می‌دهند متن‌هایی که کارگردانان مطرح ایران در تهران اجرا کرده‌اند را روی صحنه ببرند و از نیروهای محلی استفاده نمی‌کنند. قبول دارم که تعداد نویسندگان کافی نیست، اما به‌هرحال بهتر است از یکدیگر حمایت کنیم. همان‌طور که در برخی شهرها مثل مشهد این کار را کرده‌اند و نتیجه هم گرفته‌اند.»