در حال بارگذاری ...
رحمت امینی پس از تماشای نمایش «خرسی که می خواست خرس باقی بماند» گفت :

شوراهای هنری به نحوی مؤثر در تماشاخانه‌ها شکل بگیرند

امینی نمایش «خرسی که می‌خواست خرس باقی بماند» را اثری جالب توجه و قصه این نمایش را یکی از نقاط قوت کار دانست.

به گزارش ایران تئاتر، امینی در گفتگویی کوتاه با خبرنگار «تی آرت»، در مورد نمایش «خرسی که می‌خواست خرس باقی بماند» گفت: «من پیش‌تر، تلاشی در اجرای متن همین اثر برای حوزه کودک و نوجوان داشتم؛ ازاین‌جهت دیدن این کار برای من جالب‌توجه بود. این اثر از منظر بازیگری، از تیم جوان و هماهنگی، برخوردار است. قصه این نمایش که از روند خطی در آورده شده، یکی از نقاط قوت کار بود و این باعث شد که لحظاتی تماشاگر به فکر فرو رود.» او در ادامه افزود: «خود من به‌عنوان یک کارگردان، این را می‌دانم که هماهنگی و داشتن یک گروه موسیقی خوب در کنار یک نمایش چقدر سخت و درعین‌حال تأثیرگذار است و این در مورد این اثر نیز مصداق دارد و قابل‌تقدیر است. البته از طرفی به نظر من کارگردان می‌توانست بازیگران را به سمت بهره‌گیری از بیانی ملموس‌تر هدایت کند و آن‌وقت شاید بازی بازیگران از یکنواختی خارج و اجرا برای بیننده از جذابیت بیشتری نیز برخوردار می‌شد.» رییس شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایش در مورد تماشاخانه پایتخت، اضافه کرد: «به نظر من ورود به سالن، لابی، فضای کلی و احترام به مخاطبان در این نمایش مناسب بود اما برخی ایرادهای کوچک فنی هنوز وجود دارد.» او با اشاره به مشکلات ساختاری دیگری تماشاخانه‌ها تصریح کرد: «بخش عمده‌ای از کسانی که اقدام به تأسیس تماشاخانه می‌کنند، زمانی در دانشگاه از دانشجویان من بوده‌اند و شروع این اتفاق با مصائب بسیاری همراه بوده است؛ مصائبی مانند کوچک بودن سالن، نبود آسانسور، امکانات محدود و ... . در ادامه این فرآیند اما، رقابت شروع شد و ما به‌جایی رسیدیم که شاهد تأسیس سالن‌هایی بودیم که اساسا برای تماشای نمایش و با امکانات خوب ساخته شد و این یعنی گام‌های بعدی باید بزرگ‌تر باشد.»

رحمت امینی در رابطه با رویکردهای جدید مرکز هنرهای نمایشی در قبال تماشاخانه‌ها گفت: «رویکرد این مرکز این است که فرآیند توجه و دقت در انتخاب آثار را چه ازنظر ضعف و قوت و چه ازنظر همراهی را تسریع کند. همچنین برطرف کردن اختلافات به‌نحوی‌که مربوط به بحث ارزشیابی و نظارت باشد از تلاش های ما است. این مرکز توجه مهمی به سه عنصر به‌صورت همزمان دارد؛ تماشاخانه دار، تماشاگر و کیفیت اثر.»

امینی در رابطه با تطابق کیفی آثار با اهداف مرکز هنرهای نمایشی ادامه داد: «پیشنهاد ما این است که شوراهای هنری به نحوی مؤثر در تماشاخانه‌ها شکل بگیرند که پیش از جواب رد یا قبول ما، آثار، از فیلتر فنی و کیفی خود این شورا بگذرد.» او همچنین افزود: «بندی در آیین‌نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد که در دوره‌های قبل شاید به آن کمتر توجه شده و رویکرد ما توجه مضاعف به این بند است: «ضعف هنری کار». اسم این شورا، ارزشیابی و نظارت است و واژه ارزشیابی در اولویت دارد. به‌عنوان مثال گروه اجرای «موسیو ابراهیم»، شاید در دوره‌های قبل به رد و قبولی‌های متفاوتی برمی‌خوردند، اما در این دوره ما سعی کردیم که تعامل مناسبی با این اثر برقرار کنیم.»

امینی که پیش‌تر نمایش«جیجک علیشاه» را در تماشاخانه سنگلج روی صحنه برده است، در مورد آخرین اثر خودش خبر داد: «من از زمان نمایش«جیجک علیشاه»، به دنبال متنی در حوزه نمایش ایرانی بودم که رنگ و بوی نمایش‌های خودمان را داشته باشد؛ از همین رو، متن «جعفر خان از فرنگ برگشته» جدی‌ترین چیزی است که فعلاً دارم روی آن کار می‌کنم.»




مطالب مرتبط

در نشست قادر آشنا با روسای دفاتر انجمن هنرهای نمایشی رخ داد:

مشخص شدن سهم تئاتر استان‌ها از توجه اداره‌کل هنرهای نمایشی
تفاهم‌نامه حمایت از تئاتر استان‌ها منعقد می‌شود
در نشست قادر آشنا با روسای دفاتر انجمن هنرهای نمایشی رخ داد:

مشخص شدن سهم تئاتر استان‌ها از توجه اداره‌کل هنرهای نمایشی
تفاهم‌نامه حمایت از تئاتر استان‌ها منعقد می‌شود

نخستین جلسه گفت‌وگوی مدیرکل هنرهای نمایشی و مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور با روسای شعب انجمن هنرهای نمایشی استان‌ها متاثر از شرایط شیوع بیماری کرونا، روز گذشته ۳۰ تیرماه در فضای مجازی و به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.

|

با رویکرد استمرار ارتباط شهروندان با تئاتر در شرایط کرونا

فراخوان «خیابان تئاتر ایران» منتشر شد
با رویکرد استمرار ارتباط شهروندان با تئاتر در شرایط کرونا

فراخوان «خیابان تئاتر ایران» منتشر شد

برنامه «خیابان تئاتر ایران» در پی برگزار نشدن جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان به شکل مرسوم در سال جاری به جهت تبعات شیوع ویروس کرونا، با رویکرد استمرار ارتباط شهروندان با تئاتر و به ویژه نمایش‌های خارج از صحنه‌های مرسوم، برگزار می‌شود.

|

مرور ایران تئاتر بر فعالیت کارگردانان در1398 – بخش نخست ؛ متون ایرانی

سال توسعه دستاوردهای تکنیکی
مرور ایران تئاتر بر فعالیت کارگردانان در1398 – بخش نخست ؛ متون ایرانی

سال توسعه دستاوردهای تکنیکی

ایران تئاتر- رضا آشفته: کارگردانی در تئاتر ایران نسبت به گذشته از توسعه بهتری برخوردار است و در زمینه سبکها، ژانرها و دستاوردهای تکنیکی می توان این توسعه را ملاحظه کرد؛ هرچند در برخورداری از ابعاد اندیشگانی و بهره وری از مطرح ساختن مسائل انسانی مرتبط با اجتماع هنوز کاستی هایی ...

|

اطلاعیه شماره ۴ اداره‌کل هنرهای نمایشی درباره دو جشنواره مهم سال

برگزاری جشنواره‌های تئاتر کودک همدان و خیابانی مریوان امکان پذیر نیست
اطلاعیه شماره ۴ اداره‌کل هنرهای نمایشی درباره دو جشنواره مهم سال

برگزاری جشنواره‌های تئاتر کودک همدان و خیابانی مریوان امکان پذیر نیست

اداره‌کل هنرهای نمایشی با استناد به دلایل و شرایط مربوط به شیوع ویروس کرونا و پس از مشورت با نهادهای مربوطه از جمله ستاد ملی مبارزه با کرونا، برنامه‌ای جهت حمایت از برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان و خیابانی مریوان به شکل سال‌های گذشته ندارد.

|

درباره تعطیلی تئاتر استان‌ها

اطلاعیه شماره ۳ اداره‌کل هنرهای نمایشی منتشر شد
درباره تعطیلی تئاتر استان‌ها

اطلاعیه شماره ۳ اداره‌کل هنرهای نمایشی منتشر شد

اداره‌کل هنرهای نمایشی سومین گزارش خود را در رابطه با رصد و پیگیری شرایط و مشکلات گروه‌های نمایشی و تماشاخانه‌های خصوصی در وضعیت همه‌گیری بیماری کرونا این بار با تمرکز بر تئاتر استان‌ها منتشر کرد.

|

اولین گزارش اداره‌کل هنرهای نمایشی در شرایط کرونایی منتشر شد

پیگیری پرداخت تعهدات دولت برای حمایت از هنرمندان آسیب‌دیده
اولین گزارش اداره‌کل هنرهای نمایشی در شرایط کرونایی منتشر شد

پیگیری پرداخت تعهدات دولت برای حمایت از هنرمندان آسیب‌دیده

اداره‌کل هنرهای نمایشی نخستین گزارش خود را در رابطه با رصد و پیگیری شرایط و مشکلات گروه‌های نمایشی و تماشاخانه‌های خصوصی در وضعیت همه‌گیری بیماری کرونا منتشر کرد.

|

نظرات کاربران