در حال بارگذاری ...
صبح امروز در سن 83 سالگی

جعفر والی درگذشت

جعفر والی صبح امروز ۲۷ آذر ماه در سن ۸۳ سالگی از دنیا رفت.

به گزارش ایران تئاتر  این هنرمند پیشکسوت حوالی ساعت ۱۰ صبح ۲۷ آذر ماه در بیمارستان درگذشت.

جعفر والی پس از یک دوره بیماری نیمه شب 18آذر ماه  بار دیگر به دلیل عارضه قلبی و اختلالات ریوی در بیمارستان تهران کلینیک بستری شد ،در همان روز وضعیت جسمی این هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر بحرانی اعلام شد به نحوی که  ملاقات ممنوع شد .

وی پیش از این در بیمارستان قلب شهید ﺭﺟﺎﻳﻲ بستری بود و  قبل از بحرانی شدن حالش از این بیمارستان مرخص شد ولی یک هفته بعد  با همان تشخیص قبلی و شرایط بدتر در بخش سی سی یو ﺗﻬﺮان کلینیک بستری شد.
بیماری این استاد بازیگری روز بیست و پنج شهریور ماه با بروز  ناراحتی قلبی نمایاین شده بود که در اثر همین عارضه به بیمارستان پیامبران منتقل و در بخش سی‌سی‌یو بستری شد.

در این میان مسئولین فرهنگی کشور پیگیری جدی درمان وی را در دستورر کار قرارداند . علی مرادخانی معاون فرهنگی وزیر و مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به دیدار وی رفتند و از نزدیک وضعیت درمانی اورا پیگیری کردند.

جعفر والی فارغ‌التحصیل بازیگری از دانشکده هنرهای دراماتیک دانشگاه تهران است و از اواخر دهه سی فعالیت هنری را آغاز کرده است. دیپلم افتخار بهترین فیلم‌نامه برای مریم و می تیل در نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۷۲، کاندیدای بهترین نقش دوم مرد برای پاداش سکوت در بیست و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۸۵، کاندیدای بهترین نقش دوم برای مرد پاداش سکوت در یازدهمین دوره جشن خانه سینما در کارنامه این هنرمند به چشم می‌خورد. کارگردانی تله‌تئاترهای «شنل»، «دعوت»، «گرگ‌ها»، «مسافرین» «از پا نیافتاده‌ها»، «بام‌ها و زیر بام‌ها»، «گاو»، «عقل برتر از استعداد»، «ننه انسی»، «عاشق مترسک» «در گوش، سالمم زمزمه کن»، «عروس»، «مترسک‌ها در شب» «عظمت در گلزار»، «خوب نیست، بدشان می‌آید»، «سنگر و خون»، «دیوانه‌ای روی بام» «آهای کی اونجاست»، «روغن نهنگ»، «ترانه شادی»، «ویولن ساز کره‌مونا»، «سکه»، «پست‌خانه» «شکارگاه» «طناب»، «ده و سه دقیقه» ازجمله فعالیت‌های این هنرمند است.

این هنرمند که متولد ۱۳۱۲ در تهران بود  با همراهی ایرج راد و هرمز هدایت درصدد اجرای نمایش «در گوش سالمم زمزمه کن» در جشنواره تئاتر فجر بود.

او در سال‌های اخیر با بازی در دو نمایش«اتاق شماره شش» نوشته خسرو حکیم رابط بر اساس اثری از چخوف و «ویتسک؛ یک داستان ناتمام» نوشته بوشنر هر دو به کارگردانی ناصر حسینی‌مهر روی صحنه رفت.




مطالب مرتبط

آیین نکوداشت زنده‌یاد جعفر والی برگزار شد

در ستایش کسی که صحنه برایش مقدس بود
آیین نکوداشت زنده‌یاد جعفر والی برگزار شد

در ستایش کسی که صحنه برایش مقدس بود

ایرج راد در آیین نکوداشت هنرمند فقید جعفر والی بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون گفت زنده‌یاد والی در تمام زمینه‌ها عاشق تئاتر بود و همه نیز او را دوست داشتند. او فعالیت‌های زیادی را به انجام رساند و خصوصیات بسیار خاصی داشت که ازجمله آن‌ها ریزبینی، دقت، ...

|

نظرات کاربران