در حال بارگذاری ...
...

سعید ذهنی: هیچ نظارت صحیحی روی آهنگسازی تئاتر نمی‌شود

سعید ذهنی آهنگساز تئاتر و عضو هیئت موسس انجم موسیقی خانه تئاتر که درباره وضع موسیقی در تئاتر با خبرنگار سایت ایران تئاتر گفت‌وگو می‌کرد، افزود:«یک دهه پیش، تعداد آهنگسازان تئاتر از پنج نفر تجاوز نمی‌کرد. در حالی که اکنون اکثر آثار نمایشی دارای آهنگساز هستند و این اتفاقِ امیدوار کننده است؛ چرا که پیش از این اکثریت مطلق تئاترها دارای موسیقی انتخابی بودند که توسط کارگردان نمایش انتخاب می‌شد.»

طی سال‌های اخیر آهنگسازی تئاتر از رشد کمی خوبی برخوردار بوده و این در حالی است که تا پیش از این، برای تئاتر تنها انتخاب موسیقی صورت می‌گرفت.
سعید ذهنی آهنگساز تئاتر و عضو هیئت موسس انجم موسیقی خانه تئاتر که درباره وضع موسیقی در تئاتر با خبرنگار سایت ایران تئاتر گفت‌وگو می‌کرد، افزود:«یک دهه پیش، تعداد آهنگسازان تئاتر از پنج نفر تجاوز نمی‌کرد. در حالی که اکنون اکثر آثار نمایشی دارای آهنگساز هستند و این اتفاقِ امیدوار کننده است؛ چرا که پیش از این اکثریت مطلق تئاترها دارای موسیقی انتخابی بودند که توسط کارگردان نمایش انتخاب می‌شد.»
وی با اشاره به این که این اتفاق خرسند کننده‌ای است که بالاخره پذیرفتیم تئاتر نیز همچون سینما باید از آهنگسازی و موسیقی مجزا برخوردار باشد، خاطر نشان کرد:«جای خوشبختی است که برخلاف گذشته، برای موسیقی تئاتر تعرفه خاصی در نظر گرفته شده و در بخش مدیریتی نیز با نگاه جدی‌تری به این مقوله پرداخته می‌شود.»
ذهنی با اشاره به اهمیت آهنگسازی در تئاتر گفت:«با وجود در نظر گرفتن تعرفه جدید برای موسیقی تئاتر و نگاه جدی مسئولان هنری نسبت به این بخش از هنر(با این که کوچک‌ترین مشورتی با اهالی موسیقی درباره این تعرفه نشده)، حتی برخی از عزیزان و کارگردانان، همین تعرفه را نیز قبول ندارند.»
وی خاطر نشان کرد:«رشد کمی تئاتر اتفاق خوبی است، اما باید یک سیستم کارشناسانه، غیر مغرض و با سواد ایجاد شود‌ و تعاریف اصولی برای آهنگسازی تئاتر به وجود آید؛ چرا که طی سال‌های اخیر شاهد رشد کیفی زیادی نبوده‌ایم و تعداد انگشت‌شماری کار اصولی صورت گرفته است.»
این عضو انجمن موسیقی خانه تئاتر، در خصوص نبود نظارت مناسب، در آهنگسازی تئاتر اظهار کرد:«جای تاسف است که هیچ گونه نظارت صحیحی بر آهنگسازی صورت نمی‌گیرد. در حالی که باید پشتوانه کاری هر آهنگساز بررسی شود تا تهیه کنندگان و کارگردانان از هر کسی به عنوان آهنگساز استفاده نکنند.»
وی در پایان خاطر نشان کرد:«چنان چه بودجه مناسبی برای آهنگسازی تئاتر در نظر گرفته شود آهنگسازان به جای سیتی‌ سایزر از سازهای اورجینال استفاده می‌کنند؛ در حالی‌ که در شرایط فعلی به دلیل کمبود بودجه، کارگردانان تئاتر نمی‌توانند بودجه مناسبی در اختیار آهنگسازان قرار دهند.»