در حال بارگذاری ...
  • نخستین بخش همایش «شهر، شهروندی و تئاتر» به پایان رسید

    ارائه دو مقاله پژوهشی با محوریت مشهد و کرمان

    نخستین بخش همایش «شهر، شهروندی و تئاتر» با ارائه دو مقاله پژوهشی توسط سام ایزدی و رامتین شهبازی به پایان رسید.

    به گزارش ایران تئاتر، رامیتن شهبازی پژوهشگر و منتقد تئاتر در این همایش مقاله‌ای با عنوان «دلالت اسطوره‌ای شهر در نمایشنامه کوکوی کبوتران حرم اثر علیرضا نادری» را برای حاضران ارائه کرد. شهبازی با بیان اینکه یکی از عواملی که در مطالعات روایت به تکرار، مورد تاکید قرار گرفته عنصر مکان است، گفت: مکان می‌تواند دارای وجوه مختلفی باشد و در قالب‌های متعین بازنمایی شود که یکی از این قالب‌ها شهر است.

    شهبازی با بیان اینکه یکی از انواع نشانه‌های مکانی در روایت مکان که عنصر شهر را نیز شامل می‌شود مکان بازپردازی شده است، افزود: شهر مشهد یکی از شهرهایی است که در آثار نمایشی و مشخصا در نمایشنامه «کوکوی کبوتران حرم» اثر علیرضا نادری مورد توجه قرار گرفته است. در این نمایشنامه با توجه به تقابل‌های دوگانه میان امر قدسی و امر ناقدسی می‌کوشد تا تعریف تازه‌ای را از خلال روابط میان شخصیت‌های درون نمایشنامه‌اش ارائه بدهد.

    او در این مقاله با روشی توصیفی تحلیلی به این سوال پاسخ داد که شهر مشهد چگونه در روایت دراماتیک علیرضا نادری کریستالیزه شده و به مفهوم جاودانگی در نشانه‌شناسی فرهنگی نزدیک می‌شود.

    سام ایزدی کارشناس ارشد کارگردانی تئاتر نیز در این همایش مقاله پژوهشی خود با عنوان «واکاوی نقاط ضعف و قوت مجموعه‌های متمرکز و غیرمتمرکز نمایشی بر اساس نظریات الگوی توسعه شهری» (مطالعه موردی مراکز نمایشی در شهر کرمان) را برای حاضران ارائه کرد. او ابتدا با تعریف و تشریح نظریات الگوی توسعه شهری، گفت: توسعه شهری عبارت است از مداخله و تنظیم فضا و فعالیت شهری، به منظور بهبود کیفیت زندگی ساکنان آن. به بیان دیگر توسعه شهری عبارت است از مطالعه طرح‌ریزی و توسعه شهرها با در نظر گرفتن احتیاجات اجتماعی و اقتصادی با توجه به حداقل رساندن مشکلات شهری و پاسخ‌گویی به نیازهای عمومی جمعیت شهری، و در این تعاریف به ویژه در جوامع غربی، ساختمان‌های تئاتر جایگاه ویژه‌ای دارند.

    ایزدی ادامه داد: درباره ساختمان‌های تئاتر در جوامع غربی نظریات متفاوتی ارائه می‌شود که برخی بر متمرکز بودن مجموعه‌های نمایشی و برخی به پخش بودن آنها در سطح شهر تاکید دارند.

    او در ادامه تشریح پژوهش خود درباره وضعیت سالن‌های تئاتر در شهر کرمان، گفت: در شهر کرمان عمده فعالیت‌های تئاتری تا سال 1389 در یک مرکز (کانون هنر کرمان) صورت می‌گرفت اما طی این سال‌ها مراکز کوچک تئاتر مستقل افزایش یافته و به نوعی در سطح شهر پراکنده شده‌اند. اما بر اساس آماری که صورت گرفته تعداد تماشاگران حدود 40 درصد نسبت به قبل کاهش پیدا کرده است.

    ایزدی مقاله‌اش را با ارائه نتایج بررسی خود درباره تغییرات ساختاری مجموعه‌های تئاتر در شهر کرمان از متمرکز به غیرمتمرکز در سال‌های اخیر و نقاط ضعف و قوت آنها بر اساس نظریه‌های به پایان رساند.

    بخش دوم همایش «شهر، شهروندی و تئاتر» از ساعتی پیش در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر آغاز شده و تا با برگزاری میزگرد «شهر و مسئولیت اجتماعی تئاتر»  به کار خود پایان می‌دهد.




    مطالب مرتبط

    با تحلیلی بر آرای جامعه‌شناس آلمانی بررسی شد (بخش دوم)

تاثیر کلان‌شهر بر حیات ذهنی شخصیت‌های نمایشی
    با تحلیلی بر آرای جامعه‌شناس آلمانی بررسی شد (بخش دوم)

    تاثیر کلان‌شهر بر حیات ذهنی شخصیت‌های نمایشی

    ایران تئاتر: متن پیش رو بخش دوم مقاله ای با عنوان «تاثیر کلان‌شهر بر حیات ذهنی شخصیت‌های نمایشی» به قلم علی رویین است که در همایش پژوهشی«شهر، شهروندی و تئاتر»سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در قالب یک کتاب منتشر شد.

    |

    نگاهی به نمایش «کَر» به کارگردانی فریدون ولایی

زندگی، سوت قطاری است که در خواب پُلی می‌پیچد
    نگاهی به نمایش «کَر» به کارگردانی فریدون ولایی

    زندگی، سوت قطاری است که در خواب پُلی می‌پیچد

    ایران تئاتر، کیارش وفایی: شرایط جهان هستی در شیوه و زندگی انسان‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای دارد به گونه‌ای که گاهی باور آنها را تحت تاثیر قرار داده و وضعیت‎هایی را پیش می‌آورد که هیچ کدام از جزئیات آن قابل انکار نیست. حال این رویه تا اندازه‌ای مرزی مشخص را ایجاد می‌کند تا هر ...

    |

    با تحلیلی بر آرای جامعه‌شناس آلمانی بررسی شد (بخش اول)

تاثیر کلان‌شهر بر حیات ذهنی شخصیت‌های نمایشی
    با تحلیلی بر آرای جامعه‌شناس آلمانی بررسی شد (بخش اول)

    تاثیر کلان‌شهر بر حیات ذهنی شخصیت‌های نمایشی

    ایران تئاتر: متن پیش رو بخش اول مقاله ای با عنوان «تاثیر کلان‌شهر بر حیات ذهنی شخصیت‌های نمایشی» به قلم علی رویین است که در همایش پژوهشی« شهر، شهروندی و تئاتر »سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در قالب یک کتاب منتشر شد.

    |

    نگاهی به نمایش «برگشتن» به کارگردانی حسین مسافر آستانه

نام سرزمین من ایران و نام قهرمان‌های واقعی آن شهید است
    نگاهی به نمایش «برگشتن» به کارگردانی حسین مسافر آستانه

    نام سرزمین من ایران و نام قهرمان‌های واقعی آن شهید است

    ایران تئاتر، کیارش وفایی: حرف از واقعیت که به میان می‌آید عمل و عکس‌العمل انسان تمایزهای واضحی را رقم می‌زند. شاید دلیل این واکنش در ازای کشور، اخلاق مداری و یا احترام به باورهایی باشد که جوامع بشری آن را برای خود یک ضرورت تلقی می‌کنند. لذا یقین به این مسئله می‌تواند یکی از ...

    |

    متخصصان خلاق و سختکوش ایرانی کار را تمام کردند

بازگشایی تالار اصلی تئاترشهر با حضور هنرمندان و مدیران عالی رتبه
    متخصصان خلاق و سختکوش ایرانی کار را تمام کردند

    بازگشایی تالار اصلی تئاترشهر با حضور هنرمندان و مدیران عالی رتبه

    رویداد بازگشایی تالار اصلی مجموعه ی تئاتر شهر پس از 11 ماه تلاش شبانه روزی متخصصان ایرانی با حضور هنرمندان تئاتر، مدیران عالی رتبه کشوری و اصحاب رسانه دوشنبه 27 آبان ماه برگزار خواهد شد.

    |

    گفت‌وگوی ایران تئاتر با حسین مسافر آستانه کارگردان نمایش «برگشتن»

یادآوری باورها بخش مهمی از هویت یک کشور است
    گفت‌وگوی ایران تئاتر با حسین مسافر آستانه کارگردان نمایش «برگشتن»

    یادآوری باورها بخش مهمی از هویت یک کشور است

    ایران تئاتر: جهان اکنون و داشته‌هایش در بستر زمان دچار تحولات بسیاری می‌شود که ثمره آن گاهی در ازای رسیدن به باورهای درست، کسب حقیقت و دفاع از حق معنا می‌شود و در زمانی دیگر به سوی دانستن نداشته‌هایی که در ازای ظلم و تباهی رقم می‌خورد. حال در این میان انسان بعنوان موجود ...

    |

    بهاره مشیری در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر عنوان کرد

سختی‌های بازی مونولوگ برایم لذت بخش است
    بهاره مشیری در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر عنوان کرد

    سختی‌های بازی مونولوگ برایم لذت بخش است

    ایران‌تئاتر: یکی از رسالت‌های تئاتر پرداختن و واکاوی اتفاقات تلخ و شیرین جامعه و تاثیراتش در زندگی آدمها است. در نمایش رویاهای صبح دم هم نویسنده این اثر لیلی عاج که درگذشته هم دغدغه هایش را در این حوزه در آثارش نشان داده بود؛ در اپیزود اول داستان نمایش به واقعه تلخ و تراژیک ...

    |

    نگاهی به نمایش «باد که می‌نویسد» به کارگردانی سیاوش جامع

شرح فراق، مشخصه دائمی دلدادگی تا همیشه  است
    نگاهی به نمایش «باد که می‌نویسد» به کارگردانی سیاوش جامع

    شرح فراق، مشخصه دائمی دلدادگی تا همیشه است

    ایران تئاتر، کیارش وفایی: جهان هستی و داشته‌های آن در شکل کلی و هر یک به شکلی جداگانه تعریف و مفهومی مختص به خود را دارند که به یقین تاثیر مستقیمی در زندگی انسان‌ها خواهد داشت. تاثیری که در آن هر عنوانی می‌تواند مدنظر قرار بگیرد و هویت انسان را به نوعی تغییر بدهد و یا ...

    |

    نگاهی به نمایش «ستاره شناس» به کارگردانی اصغر نوری

من تاثیرپذیر هستم، پس تغییر می‌کنم
    نگاهی به نمایش «ستاره شناس» به کارگردانی اصغر نوری

    من تاثیرپذیر هستم، پس تغییر می‌کنم

    ایران تئاتر، کیارش وفایی: کسب تجربه و یا پیدا کردن موقعیت برای باز شناختن انسان از خود جزو مواردی است که گاهی می‌تواند در صدد طغیان بر آید و در زمانی برای آرامش بخشیدن به جهان هستی با محرک‌های آن روبرو شد. حال در این میان لزوم کشف و شهود انسان در برابر خود از دیگر مسائلی است که ...

    |

    نظرات کاربران