در حال بارگذاری ...
درنشست خبری نخستین بازار بهاره تئاتر ایران تاکید شد

مهدی شفیعی:‌ ایران می تواند محور هنرهای نمایشی خاورمیانه باشد

۲۲ کمپانی تئاترخارجی و ۱۵۰ اثر از ۲۵ مجموعه آثار منتخب در بازار بهاره تئاتر ایران حضور خواهند داشت.

به گزارش ایران تئاتر، نخستین نشست رسانه‌ای بازار بهاره تئاتر ایران با حضور مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، مهرداد رایانی مخصوص سرپرست امور بین الملل اداره کل ، مدیران سالن‌های خصوصی و جمعی از اهالی رسانه با اجرای کیوان نخعی مدیرروابط عمومی اداره کل  در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

در ابتدای جلسه مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی در مورد این بازار گفت: تئاتر ایران امروز ظرفیت‌های رشد زیادی دارد. ما به این دلیل که درگیر مسائل داخلی تئاترمان هستیم، به این نکته توجه نمی‌کنیم که در خاورمیانه هم بی‌نظیرهستیم. ازنظر فارغ‌التحصیلان رشته تئاتر، بازیگران، پژوهش و... در آسیا جایگاه خوبی داریم و می‌توانیم خودمان را به دنیا عرضه کنیم. فکر می‌کنم وقتش رسیده که تئاتر ایران در دنیا حضور پررنگ‌تری داشته باشد.

وی در ادامع افزود در جلسه‌ای که با مدیران تئاتری غرب آسیا داشتیم، فهمیدیم که شناخت دیگران از فضای فرهنگی ما بسیار کم است و این اصلا خوب نیست. باید نگاه جدی‌تری داشته باشیم. بازار بهاری تئاتر می‌تواند در این راه گام بزرگی محسوب شود. برای بهره‌گیری مناسب از امکانات، باید شبکه‌های داخلی را بهتر بشناسیم و پویاتر عمل کنیم. زمانی یک شبکه پویاست که با خارج از کشور ارتباط خوبی داشته باشد. چنین برنامه‌ریزی‌هایی می‌تواند آینده‌ای را برایمان متصور شود که همراه با رشد باشد.

شفیعی ادامه داد: گاهی برای پیشرفت حتی لازم نیست دولت هم حضورداشته باشد. دولت می‌تواند ارتباط بین مدیران تئاتری سراسر دنیا را سروشکل دهد. مؤسسات تک فعالیتی در عرصه نمایش می‌توانند با تبادل با کمپانی‌های خارجی که یکی از وظایف این مؤسسات هم همین است، از امکانات لازم چنین کمپانی‌هایی بهره‌برداری کنند.

مهرداد رایانی مخصوص، مدیر بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر در ادامه نشست درباره بازار بهاری تئاتر ایران گفت: مسائلی زیادی به‌عنوان دستور کار در نظر گرفته‌شده است؛ مثلا چگونگی وضعیت اقتصادی تئاترهای کشور و راهکارهایی برای بهبود وضعیت اقتصادی که با بهره‌گیری از کمک‌های دولتی می‌خواهیم این مسائل را بررسی و حل کنیم. بازار بهاری تئاتر محلی برای معرفی و پرزنت ماست. وقتی در کشور نیرو و توانایی کافی وجود دارد، چرا نباید راه‌های ارتباطی برای رشد گروه‌ها و تئاتر خصوصی باز باشد؟ ما حتی تمام راه‌های ارتباطی با گروه‌ها و کمپانی‌های خارجی را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده‌ایم تا از آن استفاده کنند. هنرمندان برای پیشرفت باید با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. اگر واقعاً می‌خواهیم تغییر کنیم، باید به‌روز باشیم و گروه‌ها هم ازنظر نیروهای انسانی و ابزار و بهره‌گیری از نرم‌افزارها و... متحول شوند.

او ادامه داد: در کشورهای زیادی مثل گرجستان، کره جنوبی و... شوهایی برگزار می‌شود که در قابل پکیج یا مجموعه‌های چندقسمتی شامل هنرهای نمایشی، رقص، ترکیبی و... ارائه می‌شوند. آن‌ها از طریق چنین فستیوال‌هایی درواقع محصولاتشان را معرفی می‌کنند. بازار بهار تئاتر ایران هم به دنبال چنین رخدادی است و امیدواریم 19 تا 23 اردیبهشت که قرار است این بازار شکل بگیرد، شاهد اتفاقات خوبی باشیم. از این به بعد ما به دنبال فعال شدن هرچه بیشتر بخش خصوصی هستیم و دولت هم برای حمایت در کنار این بخش خواهد بود. افرادی که از کمپانی‌های مطرح به ایران دعوت می‌شوند، قرار است در قابل تور داخلی میهمان تئاتر ایران باشند. مدیران تئاتری داخل کشور باید آثار موردنظرشان تا پایان دی‌ماه را در قالب یک مجموعه 6 تایی که ترکیبی از نمایش‌های عروسکی، صحنه‌ای، خیابانی، ترکیبی و... است برای شرکت در این رقابت به ما عرضه کنند. 2 اثر باید به‌صورت زنده و 4 اثر می‌تواند به‌صورت غیرزنده ارائه شود. ما به‌عنوان انتخاب‌گر مجموع آثار و تقاضاها را بررسی می‌کنیم و از بین این آثار، 25 پکیج را که هرکدام شامل 6 اثر است انتخاب کنیم یعنی مجموعا 150 اثر که می‌توانند با کمپانی‌های خارجی مهمان لینک شوند و با برقراری ارتباط برای برنامه‌های آینده خود با کمپانی خارجی تصمیم‌گیری کنند». رایانی مخصوص در ادامه با اشاره به محتوای برنامه‌ریزی برای مهمان خارجی، افزود:‌«برنامه به این شکل خواهد بود که ما در طول روز به چند سالن خصوصی تهران می‌رویم و آن‌ها خودشان را برای مهمان خارجی از کمپانی‌های مختلف، معرفی می‌کنند. واقعاً قول می‌دهم با این شتاب و با حمایتی که از جانب دولت می‌شود، در 15 سال آینده تئاتر ایران در همه جای دنیا مطرح خواهد شد.

مدیرکل هرهای نمایشی در تکمیل صحبت‌های مهرداد رایانی مخصوص، توضیح داد:‌ما باید اعتمادبه‌نفس داشته باشیم. داشته‌های ما در هنرهای نمایشی بیش از آن چیزی است که فکر می‌کنیم. ظرفیت‌های خارج از کشور ما قابلیت بالفعل شدن دارد . همیشه نباید منتظر دولت باشیم. همان‌طور که سینمای ایران توانسته خود را به‌خوبی به دیگران معرفی کند، ماهم باید تئاتر و ظرفیت هنرمندانش را به جهان عرضه کنیم. شاید یکی از دلایل سختی معرفی تئاتر ایران به جهان، پروسه تولید تئاتر باشد. افق‌های روشنی پیش روی ماست و که با برنامه‌ریزی درست می‌توانیم محصولاتمان را به‌خوبی عرضه کنیم. اینکه گروه‌ها ماه‌ها برای اجرای یک نمایش زحمت می‌کشند و همه نتیجه به چند شب اجرا یا حضور در جشنواره‌ای محدود باشد، اتلاف وقت است. تولید باید برنامه‌ریزی‌شده باشدو همه این مسائل به توان خلاقانه تئاتر کشور هم‌بستگی دارد.

مهدی شفیعی در ادامه گفت:‌ارتباط بین کمپانی و گروه‌ها اگر دوجانبه باشد، خیلی بهتر است و ایده آل این است که در سالهای آینده توان تئاتری خودمان را به منطقه و جهان نشان دهیم. در خاورمیانه به دلیل درگیری کشورها با بحران جنگ، ایران شرایط بهتری برای رشد تئاتر دارد و در منطقه می‌توانیم نقش محوری داشته باشیم. بهره بردن از حضور کمپانی‌های مهمان در کشور و ارتباط‌گیری با آن‌ها برای رشد جهانی، واقعاً بستگی به گروه‌ها و مدیران دارد.

مهرداد رایانی مخصوص نیزدرباره تئاتر خصوصی و توان تئاتری کشور، توضیح داد: شاید تا15 سال پیش کسی فکر نمی‌کرد تئاتر خصوصی واقعاً پا بگیرد. به این دلیل که صفرتا صد تولید یک تئاتر در دست دولت بود. امروز که تئاتر خصوصی شکل‌گرفته و پیش رفته است، شاهد بوده‌ایم که چقدر توان و استعداد داریم که هنوز هم می‌توانند رشد کنند. وقتی در هندوستان اسم امیر کوهستانی را می‌برم و آن‌ها او را می‌شناسند، واقعاً خوشحال‌کننده است. ما باید پیش از هر چیز یاد بگیریم چگونه خودمان را پرزنت و معرفی کنیم و شاید یکی از مشکلات اصلی ما همین عدم آگاهی باشد.

در ادامه جلسه مدیران سالن‌های خصوصی تئاتر که در این نشست حضور داشتند، در مورد فراخوان، نحوه برگزاری بازار و... نقدهایی داشتند و کیوان نخعی که مدیریت جلسه را بر عهده داشت از آن‌ها دعوت کرد در مورد مسائل موردنظرشان از مهدی شفیعی و مهردادرایانی مخصوص سؤال بپرسند.

شیخی، مدیر تماشاخانه پایتخت مجموعه کنش معاصر در مورد کمک‌های مالی به مدیران تئاتری علاقه‌مند به حضور در بازار پرسید و رایانی مخصوص در پاسخ گفت:‌قطعاً کمک‌هایی می‌شود، اما شما هرگز نگاهت به دولت نباشد. رویکرد ما این است که تئاتر خصوصی، خصوصی جلو برود. ما در شرایطی قرار داریم که 22 کشور بدون هیچ چشم‌داشتی و با میل قرار است در این بازار حضور یابند، شما هم این کار را بکنید.

مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی هم توضیح داد: وظیفه دولت ایجاد بستر است. بازار بهاری محلی برای فرصت سازی  و مراودات بین کمپانی‌های خارجی و مدیران سالن‌ها خصوصی و گروه‌ها خواهد بود. فضایی که در این نقطه از جهان وجود دارد، برای خیلی از اهالی غرب و کشورهای صاحب تئاتر جذابیت دارد.با یادگیری شیوه‌های عرضه درست و تهیه پکیج یا مجموعه حرفه‌ای برای ارائه به کمپانی‌های خارجی می‌توانیم حداکثر بهره‌برداری را از آن‌ها داشته باشیم. وقتی در موزه توپیک شهر تولوسا در کشور اسپانیا از تئاتر عروسکی ایران سؤال کردم، انتظار نداشتم چیزی در دسترس داشته باشند، اما آن‌ها یک مجموعه دوزبانه کاملاً حرفه‌ای از استاد بهروز غریب پور را به من نشان دادند که شامل تاریخچه عروسک‌ها ، برنامه‌های گروه، اجراهای گذشته و... بود. غریب پور به این دلیل که می‌داند چطور باید خود را به جهان معرفی کند، با ارائه چنین مجموعه حرفه‌ای و کاملی درواقع تئاتر عروسکی ما را به جهان معرفی کرد ه است. گروه‌ها و مدیران تئاتری ما هم اگر این شیوه‌های حرفه‌ای را یاد بگیرند قطعاً می‌توانند بازار جهانی خوبی برای خودشان پیدا کنند.

در ادامه نشست، برخی از خبرنگاران حاضر در جلسه، انتقاداتی نسبت به فراخوان، نوع برگزاری بازار بهاری، اهداف بازار و... داشتند که مهدی شفیعی و مهرداد رایانی مخصوص  شرحی  از روند برگزاری را ارائه کردند. 




مطالب مرتبط

نمایش «کات» تمدید شد

نمایش «کات» تمدید شد

نمایش «کات» به طراحی، کارگردانی و بازیگری سیدسعید نعمتی و تهیه‌کنندگی منوچهر هادی تا سوم آذر تمدید شد.  

|

نظرات کاربران