در حال بارگذاری ...
رییس تئاتر ملی افغانستان بار دیگر تاکید کرد :

آماده استفاده از تجربیات ایران در هنر تئاتر هستیم

رییس تئاتر ملی افغانستان در نشستی که در رایزنی فرهنگی کشورمان برگزار شد از آمادگی کامل کشورش برای استفاده از تجربیات ارزشمند جمهوری اسلامی ایران در زمینه هنرهای نمایشی خبر داد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از  اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پس از اعزام سید منصور رحمانی، رییس تئاتر ملی افغانستان و معاونش به نخستین اجلاس منطقه‌ای هنرهای نمایشی غرب آسیا و بازگشت آنان از این سفر، برای بررسی دستاوردهای این سفر و پیگیری موارد قابل اجرا نشستی در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کابل برگزار شد.

در این نشست که با حضور رییس و معاون تئاتر ملی افغانستان برگزار شد، رحمانی از میهمان‌نوازی برگزارکنندگان اجلاس قدردانی و آن را سفری پربار برای خود و تئاتر افغانستان توصیف کرد.

وی ضمن تشریح برنامه‌های اجلاس و بازدیدهای متعدد انجام شده و نمایش‌هایی که به دیدنشان رفته بود، هنرهای نمایشی در ایران را به عنوان الگویی مهم برای این هنرها در افغانستان برشمرد و اعلام کرد که تئاتر ملی افغانستان برای استفاده از تجربیات ارزشمند جمهوری اسلامی ایران در این زمینه هنری، آمادگی کامل دارد.

همچنین رییس و معاون تئاتر ملی افغانستان که نخستین سفرشان به ایران را تجربه کرده بودند، اعلام کردند که از اقبال مردم ایران به نمایش و هنر بهت‌زده شده و ایده‌های فراوانی را در تعامل با اهالی تئاتر در ایران دریافت کرده‌اند که آنها را در برنامه‌ریزی های خود لحاظ خواهند کرد. آنان همچنین از وطن‌دوستی مردم ایران و اهتمام مردم به پیشرفت کشور به نیکی یاد کردند.

رحمانی در بخش دیگری از این نشست، در تشریح مشکلات فراروی تئاتر در افغانستان به سه موضوع تأثیرات مخرب چهار دهه جنگ، پایین بودن سطح اقتصادی مردم و فقدان زیرساخت‌های لازم در افغانستان اشاره کرد.

بنا بر این خبر، در این سفر دو تفاهمنامه به امضا رسید. یک تفاهمنامه عمومی که زمینه‌های همکاری بیشتر بین کشورهای شرکت‌کننده را در برمی‌گیرد و تفاهمنامه چهارجانبه دیگری که بین رؤسای تئاتر ملی کشورهای ایران، افغانستان و عراق و رییس یونیمای (اتحادیه بین‌المللی نمایشگران عروسکی) ایران با هدف توسعه تئاتر عروسکی به امضا رسیده است.

بر این اساس، در این نشست شرایط اجرایی‌شدن بندهای این تفاهمنامه‌ها مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار گرفت و مقرر شد؛ تئاتر ملی افغانستان پس از تشکیل یونیمای افغانستان، جلسه‌ای را برای پیگیری سایر موارد مندرج در تفاهم برگزار کند. همچنین به دلیل این که یکی از بندهای تفاهمنامه تأسیس موزه مشترک عروسک‌های آیینی و سنتی سه کشور است، پژوهشی در این زمینه برای معرفی عروسک‌های افغانستان انجام شود که مورد استقبال طرف افغانستانی قرار گرفت.




نظرات کاربران