دبیر سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر کودک ونوجوان اصفهان با انتشار پیامی خطاب به جشنواره مذکور، آرزو کرد نمایش کودک و نوجوان همان راهی را بپیماید که ادبیات کودک و نوجوان پیموده است. به گزارش سایت ایران تئاتر، متن پیام ...
دبیر سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر کودک ونوجوان اصفهان با انتشار پیامی خطاب به جشنواره مذکور، آرزو کرد نمایش کودک و نوجوان همان راهی را بپیماید که ادبیات کودک و نوجوان پیموده است.
به گزارش سایت ایران تئاتر، متن پیام مصطفی رحماندوست به شرح زیر است: « از والت دیسنی پرسیدند چه عواملی پیشنیاز یک انیمیشن خوب و تأثیرگذار است؟ او پاسخ داد: سه عامل؛ اول قصه خوب، دوم قصه خوب و سوم هم قصه خوب. بیتردید اگر قصهای خوب باشد، میگیرد و مخاطب را جذب میکند. در خاطرهها میماند و تأثیر خودش را برجای میگذارد. حتی اگر روی کاغذ بد چاپ شود، یا به وسیله قصهگویی ناشی گفته شود و یا به شیوهای نه آنچنان شایسته اجرا گردد. مشکل تئاتر کودک و نوجوان ما هم در همان سه عامل یادشده است؛ ما به نمایشنامه خوب نیازمندیم.
به کودکیِ کودکان امروز دقت کنیم. تواناییهای آنها را با دوره کودکی خودمان که حالا آدمی فرهیخته شدهایم مقایسه کنیم... آیا شایسته است که کودکان این همه شگفتی ساز را با ادبیاتی پردستانداز پر از پیامهای مستقیم و نصیحتهای نخنما شده و پر از کلام به زور و ضرب، آهنگینشدهای که هیچ کدام از عیبهای دراماتیک کارمان را نمیپوشاند، مخاطب قراردهیم و انتظار هم داشته باشیم که سرسختانه مشتری تئاتر و بازی ما باشند؟
اگر به هزار ترفند گونهگون دست میزنیم تا کودکان و نوجوانان را واداریم که سر صندلیهایشان بنشینند و تخم دلشان را در صحنه نمایش، بکارند، اما باز موفق نیستیم، عیب از کجاست؟ از ما که تجربهدار و تحصیل کرده این راهیم؟ از بچهها که هیچ قولی ندادهاند ما و ترفندهایمان را تحمل کنند؟ و یا از همه آن چیزی که پایههای ارتباط ما و بچهها را تشکیل میدهد؟
به عنوان کسی که سعی دارد در میان سالی هم کودکیش را از دست ندهد میگویم دلم لک زده برای نمایشی که الکی آهنگین نشده باشد، منظوم بودنش اصولی باشد و دارای منطق نمایشی، جای معلم مدرسه را نگرفته باشد، نه ، نه نمایشی که اصلاً کلام نداشته باشد و نفهمم کی تمام شد و ندانم تا چند سال ذهن مرا به بازی لحظههایش خواهدگرفت.
دبیریِ سیزدهمین جشنواره را پذیرفتم. به این امید که بتوانم تئاتر کودک و نوجوان کشورم را گامی به باور و پسند مخاطبهایش نزدیکتر کنم. مخاطبهایی که نمیتوانیم سادهانگارانه با آنها برخورد کنیم و با نمایشی که طرحی انتظار آفرین و شخصیتپردازیهای باورپذیر و زبانی اصولی و ریشهدار و اجرایی قوی و استوار ندارد، نمیتوانیم جذبشان کنیم. ما به پذیرفتهشدن از سوی مخاطبانمان نیازمندیم.
اگر این نیاز برآورده شود، دیگر نیازی نیست که دنبال متولیان امور فرهنگی بدویم و ... دیگر حرفی ندارم جز یک دعا؛ خدایا چنان کن که به زودی نمایش کودک و نوجوان ما هم راهی را که ادبیات کودکان و نوجوانان پیموده است، برود. هویتی مستقل داشته باشد و جایگاهی بیابد که نتوانند دیهاش بگیرند و مهمتر از همه مخاطبان پروپا قرصی پیدا کند که از درس و مدرسه بزنند و بزرگترها را برای خرید بلیت آنچه که دوست دارند، کلافه کنند. »
گفتنی است سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان از 18 تا 22 آبانماه در اصفهان برگزار خواهدشد.