کاظم بلوچی، بازیگر پیشکسوت تئاتر که هم اکنون در نمایش ژولیوس سزار به کارگردانی دکتر مسعود دلخواه ایفای نقش میکند، با اعلام این مطلب در گفتوگو با سایت ایران تئاتر گفت:«من و مسعود دلخواه از دوستان دوران دانشجویی هستیم، بنابراین وقتی نمایش ژولیوس سزار از سوی ایشان به من پیشنهاد شد، به رغم مشکلات کاری که داشتم، برنامههایم را به تعویق انداختم تا در این نمایش حضور پیدا کنم.»
کاظم بلوچی، بازیگر پیشکسوت تئاتر که هم اکنون در نمایش ژولیوس سزار به کارگردانی دکتر مسعود دلخواه ایفای نقش میکند، با اعلام این مطلب در گفتوگو با سایت ایران تئاتر گفت:«من و مسعود دلخواه از دوستان دوران دانشجویی هستیم، بنابراین وقتی نمایش ژولیوس سزار از سوی ایشان به من پیشنهاد شد، به رغم مشکلات کاری که داشتم، برنامههایم را به تعویق انداختم تا در این نمایش حضور پیدا کنم.»
کاظم بلوچی گفت:«به رغم علاقهمندی به آثار شکسپیر و حضور در برخی از آثار او، طی سالها فعالیت تئاتریام، برای اولین بار است که در نمایش"ژولیوس سزار" ایفای نقش میکنم.»
کاظم بلوچی، بازیگر پیشکسوت تئاتر که هم اکنون در نمایش ژولیوس سزار به کارگردانی دکتر مسعود دلخواه ایفای نقش میکند، با اعلام این مطلب در گفتوگو با سایت ایران تئاتر گفت:«من و مسعود دلخواه از دوستان دوران دانشجویی هستیم، بنابراین وقتی نمایش ژولیوس سزار از سوی ایشان به من پیشنهاد شد، به رغم مشکلات کاری که داشتم، برنامههایم را به تعویق انداختم تا در این نمایش حضور پیدا کنم.»
وی در خصوص آثار شکسپیر و نمایش ژولیوس سزار گفت:«شکسپیر از طریق طرح موضوعات تاریخی، مسائل و مشکلات زمان خود را که در آن زمان از لحاظ سیاسی و اجتماعی بسیار آشفته بوده است مطرح میکند، اما به گونهای که زمان مصرف ندارد و مانند غزلیات حافظ و مثنوی مولوی، در طول تاریخ میتوان به آنها رجوع کرد. به اعتقاد من آثار شکسپیر برای تمام زمانها و مکانها قابل اجراست. در آثار او مسائل و مشکلات سیاسی و تاریخی به یک تم تبدیل میشوند؛ علاوه بر آن موضوعات اخلاقی، فلسفی و... درونمایه نمایشنامههای وی را تشکیل میدهند؛ تا آن جا که خود، تحت تأثیر قرار میگیرد.»
بلوچی با اشاره به زمان نگارش نمایش ژولیوس سزار که در اوج تفکر بورژوازی در انگلستان صورت گرفته، افزود:«فکر میکنم این نمایش زمانی نوشته شد که بورژوازی در انگلستان نفوذ و قدرت بیشتری پیدا کرده که به تبع آن مسائل اقتصادی را نیز تحت تسلط خود قرار میدهد و همین امر موجب تصمیمگیریهای سیاسی میشود که در این نمایش در مورد بروتوس، کاسیوس و دیگر نجبای رم مشهود است. این که چگونه تصمیم میگیرند ژولیوس سزار را از بین ببرند. شکسپیر برخلاف سایر نمایشنامهنویسان هم عصر خود، نمایشنامههای تاریخی خود را مملو از مسائل اخلاقی میکند که اطلاق نمایشنامههای تاریخی، اخلاقی به بخشی از آثار او بی ربط نیست. بدین معنی که تاریخ را با تأکید بر ضرورت توجه به امور اخلاقی مطرح میکند و مسائل سیاسی یکی از موضوعات عمده آثار او را تشکیل میدهد.»
بازیگر نقش ژولیوس سزار تصریح کرد:«شکسپیر با نمایشنامههای تاریخی، آموزش خود به نوعی مربی و معلم آموزشی مسائل سیاسی میشود؛ نگاه کنید به نمایشنامههای تاریخی او با موضوعاتی چون سیاست، وحدت، غرور ملی و... اگر چه او معتقد است عامل اصلی فاجعه، جاه طلبی و ظلم است که همین باعث سرنگونی ژولیوس سزار و یا هر قیصر دیگری میشود، اما این سرنگونی باعث خونریزیهای بیشتر، جنگهای داخلی، آشفتگی، ویرانی و کشتار نیز میگردد که خود نوعی تراژدی است و سرانجام فاجعه به بار میآورد. البته شاید نگاه شکسپیر در طرح این گونه مسائل رسیدن به یک تعادل و یک میانهروی در حکومت است. من نمیدانم چرا گفته میشود شکسپیر چندان اهل مطالعه نبوده، اتفاقاً فکر میکنم عرفان شرقی را به خوبی میشناخته است. برای درک این مسئله میتوان به مونولوگ پایان نمایشنامه ریچارد دوم رجوع کرد که گویی شکسپیر از زبان مولوی سخن میگوید.»
کاظم بلوچی سپس در خصوص فاصلهاش با تئاتر اظهار کرد:«من حدود 10 سال قبل با نمایش"فریاد" به کارگردانی هادی مرزبان روی صحنه تئاتر حضور پیدا کردم و سال گذشته نیز در نمایش"ریچارد دوم" ایفای نقش داشتم. طی سالهای گذشته نیز علاوه بر کارگردانی چند فیلم سینمایی و چندین مجموعه تلویزیونی، در تله تئاترهای مخلتفی نیز ایفای نقش کردهام. آن چه مسلم است این که همگی با مشکلات و مسائل تئاتر آشنا هستیم و معمولاً همین مشکلات موجب دور ماندن هنرمندان تئاتر از صحنه نمایش میشود.»
این بازیگر پیشکسوت خاطر نشان کرد:«تئاتر صرف وقت زیادی را طلب میکند و این در حالی است که به لحاظ اقتصادی، دستاوردی به همراه ندارد. امروزه با تورم موجود، پابندی هنرمندان تئاتر به این هنر، کار دشواری است و من امیدوارم روزی این مشکلات حل شود و مسؤولان فرهنگی کشور به گونهای عمل کنند که شور و شوق هنرمندان تئاتر حفظ شود؛ چرا که فقط با کمی توجه، استعدادهای فوقالعادهای در عرصه تئاتر دیده میشود.»
وی درباره تمایل هنرمندان تئاتر به حضور در تلویزیون و سینما نسبت به گذشته گفت:«در گذشته در هر سال تقریباً 10 تا 15 نفر از دانشکده هنرهای دراماتیک و دانشکده هنرهای زیبا که تنها دانشکدههای موجود هنری کشور بودند، فارغالتحصیل میشدند که در نهایت هم امکانی جذب آنها به اداره تئاتر فراهم میشد. این در حالی بود که آن زمان ما دو کانال تلویزیونی داشتیم و بیشتر هنرمندان نیز به فعالیت در تئاتر گرایش داشتند. اما در حال حاضر به نظر میرسد که گرایش هنرمندان تئاتر نسبت به حضور در تلویزیون و سینما بیشتر شده است.»
این بازیگر پیشکسوت تئاتر با اشاره به این که در تمام دنیا همواره تئاتر مورد حمایت دولت قرار میگیرد، تصریح کرد:«داشتن تئاتر فاخر نیازمند حمایت همه جانبه دولت است. به اعتقاد من هر قدر دولتمردانِ فرهنگی ما بتوانند برای تئاتر اهمیت قائل شوند، در واقع به کل هنرها بها دادهاند. باید این موضوع را در نظر داشت که هر اندازه که تئاتر پیشرفت کند، فرهنگ پیشرفت خواهد کرد و بالعکس. بنابراین نباید این هنر را دست کم گرفت.»
وی در پایان با تأکید بر این که ما باید نسبت به تئاتر نگاه ویژهای داشته باشیم، افزود:«در سینمای جهان شاهد بوده و هستیم که هر کس حرفی برای گفتن داشته از تئاتر برخواسته است.»