در حال بارگذاری ...
...

آرش دادگر، کارگردان و بازیگر تئاتر که قرار است نمایش کالون قیام کاستلیون را کارگردانی کند، به سایت ایران تئاتر گفت:«رمان تسوایک به فرقه کالونیست‌ها و جریان یک دادگاه قرون وسطی در اروپا می‌پردازد. این فرقه که هنوز دیدگاهشان در اروپا و آمریکا وجود دارد، بر اجرای دقیق کتاب انجیل و دین مسیح تأکید دارند. این کتاب که یک اتوبیوگرافی است، نشان می‌دهد که چگونه فردی با بررسی یک کتاب محاکمه می‌شود. اما در اجرای ما مسائل شخصی مهم است. اتفاق اصلی بین کاراکتره

آرش دادگر، کارگردان و بازیگر تئاتر که قرار است نمایش کالون قیام کاستلیون را کارگردانی کند، به سایت ایران تئاتر گفت:«رمان تسوایک به فرقه کالونیست‌ها و جریان یک دادگاه قرون وسطی در اروپا می‌پردازد. این فرقه که هنوز دیدگاهشان در اروپا و آمریکا وجود دارد، بر اجرای دقیق کتاب انجیل و دین مسیح تأکید دارند. این کتاب که یک اتوبیوگرافی است، نشان می‌دهد که چگونه فردی با بررسی یک کتاب محاکمه می‌شود. اما در اجرای ما مسائل شخصی مهم است. اتفاق اصلی بین کاراکترها و به دلیل نیازهای شخصی رخ می‌دهد. علاوه بر آن، درگیری‌ نظام‌های تجاوزگر و نظام‌های منظم برایمان جذاب بوده است.»

نمایش"کالون و قیام کاستلیون" در بستر وقایع یک محاکمه قرون وسطایی به روابط و مسائل شخصی افراد می‌پردازد.
آرش دادگر، کارگردان و بازیگر تئاتر که قرار است نمایش کالون قیام کاستلیون را کارگردانی کند، به سایت ایران تئاتر گفت:«رمان تسوایک به فرقه کالونیست‌ها و جریان یک دادگاه قرون وسطی در اروپا می‌پردازد. این فرقه که هنوز دیدگاهشان در اروپا و آمریکا وجود دارد، بر اجرای دقیق کتاب انجیل و دین مسیح تأکید دارند. این کتاب که یک اتوبیوگرافی است، نشان می‌دهد که چگونه فردی با بررسی یک کتاب محاکمه می‌شود. اما در اجرای ما مسائل شخصی مهم است. اتفاق اصلی بین کاراکترها و به دلیل نیازهای شخصی رخ می‌دهد. علاوه بر آن، درگیری‌ نظام‌های تجاوزگر و نظام‌های منظم برایمان جذاب بوده است.»
وی با بیان این که نمایشنامه کالون و قیام کاستلیون برای حمیدرضا نعیمی یک اثر کاملاً مستقل است گفت:«رمان، شرح وقایعی که در یک دوره زمانی رخ داده‌اند را ارائه می‌دهد و در آن هیچ دیالوگی وجود ندارد. اما در روند نگارش متن، اتوبیوگرافی را مدنظر قرار داده‌ایم و نعیمی زحمت زیادی برای بازخوانی صحنه‌ای این اثر کشیده است که جای تقدیر دارد. پیش از این قرار بود ادیپ و آنتیگونه را در یک مجموعه روی صحنه ببریم که در نهایت دیدیم اتفاقی که قصد نمایش آن را داریم در کار نمی‌افتد. نعیمی که رمان تسوایک را خوانده بود‌ کار روی آن را پیشنهاد داد و تصمیم گرفتیم که به دلیل جذابیت موضوع، آن را روی صحنه ببریم. موضوع این رمان تاریخی که در نیمه قرن 16 می‌گذرد، به دادگاه میشل فروه، محاکمه او توسط ژان کالون و دیگر راهبان کلیسای نو پروتستان در ژنو و سوزاندان"فِروِه" مربوط است.»
این کارگردان تئاتر در پاسخ به این سؤال که چرا همواره در کارهایش فضایی مردانه و خشن را تصویر می‌کند که حضور زن‌ها در آن کمرنگ شده یا تغییر شکل یافته‌اند، گفت:«کارهای قبلی من فضایی گروتسک داشت و آن چه انجام داده می‌شد با آن چه گفته می‌شد متفاوت بود. علاوه بر آن طنز، وجه قالب آن کارها به حساب می‌آمد. وقتی به هر یک از دو جنس زن و مرد از ابتدای آفرینش تا به امروز نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که زن‌ها محرک جمع مردها بوده‌اند. نمایشنامه‌های شکسپیر و دیگر نمایشنامه‌نویسان برتر دنیا و مجموعه بیشتر ادبیات جهان بر همین مسأله تأکید دارند. ما در کارهایمان نه مخالف زن هستیم و نه موافق آن، بلکه درگیری دو جنس مخالف را در یک موقعیت دراماتیک قرار می‌دهیم. نمایشنامه‌های ادیپ شهریار، آنتیگونه، مکبث، اتللو، چشم‌اندازی از پل، باغ وحش شیشه‌ای و... بر همین مبنا اتفاق افتاده‌اند. این تضاد اصل اساسی تلاش برای زیستن است.»
دادگر درباره طراحی صحنه این نمایش توضیح داد:«بسیار ساده و بی چیز کار کرده‌ایم. یک فضای خالی داریم که اشیاء، صحنه را شکل می‌دهند و هر شی‌ء یک کارکرد در محیط دارد. ابتدا تصمیم داشتیم که صحنه‌پردازی داشته باشیم، اما اکنون فکر می‌کنم که فقط میزمان را داشته باشیم و دیگر از چهار پایه‌هایی که در کارهای گذشته استفاده می‌کردیم نیز خبری نباشد.»
وی ضمن معرفی بازیگران و عوامل این اجرا گفت:«در این نمایش، کامبیز امینی، بهناز نازی، خسرو شهراز، یعقوب صباحی، حمیدرضا نعیمی، فرید قبادی، مهران امام‌بخش، افشین ارجمند، مهراب رستمی، عمار آشوری، بهروز کاظمی و مسعود رحیم‌پور ایفای نقش می‌کنند.»
کاظمی به عنوان دستیار کارگردان و ابراهیم امینی به عنوان مدیر صحنه ما را همراهی می‌کنند. علاوه بر آن طراحی پوستر کار را میترا بنایی به عهده دارد و طراحی صحنه و لباس را من و حمیدرضا نعیمی به طور مشترک انجام می‌دهیم. طراحی نور را نیز به احتمال زیاد بهرام بدخشانی بر عهده خواهد داشت. گروه اجرایی از اول مهر ماه کار را با تمرینات جسمانی شدید شروع کرده تا برای این اجرای پر دیالوگ و خشن در مدت یک ساعت و 20 دقیقه آمادگی داشته باشد.»