در حال بارگذاری ...
...

این گروه از پنج سال پیش شکل گرفته و تاکنون نمایش‌های عروسکی"پانچ و جودی" و"پیرمرد و کانچو" و"پهلوان کچل" را تولید و در جشنواره‌های مختلف ایران و چند کشور دیگر شرکت کرده است.

این گروه از پنج سال پیش شکل گرفته و تاکنون نمایش‌های عروسکی"پانچ و جودی" و"پیرمرد و کانچو" و"پهلوان کچل" را تولید و در جشنواره‌های مختلف ایران و چند کشور دیگر شرکت کرده است.

رضا آشفته:
گروه نمایش عروسکی"درخت سیب" فیلم سفرهای خود به کشورهای لهستان، بلاروس و ایرلند را برای اعضای انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر عصر سه‌شنبه 16 آبان ماه پخش کرد.
این گروه از پنج سال پیش شکل گرفته و تاکنون نمایش‌های عروسکی"پانچ و جودی" و"پیرمرد و کانچو" و"پهلوان کچل" را تولید و در جشنواره‌های مختلف ایران و چند کشور دیگر شرکت کرده است.
فهیمه میرزاحسینی، کارگردان گروه درخت سیب، درباره نامگذاری این گروه می‌گوید:«پدرم این نام را برای ما انتخاب کرده است. او اعتقاد دارد که ما یک گروه جوان هستیم که باید مثلِ درخت سیب، آرام آرام ریشه بدوانیم و قد بکشیم. بنا بر خاطره‌ای از پدرم، در زمان‌های قدیم، درخت‌های سیب را یک در میان با درخت‌های هلو می‌کاشتند. درختان هلو خیلی زود قد می‌کشیدند و میوه می‌دادند و درخت‌های سیب آرام آرام قد می‌کشیدند و همین طور بالا می‌رفتند و دیگر جای هلوها را هم می‌گرفتند. بنا بر گفته این کارگردان که فارغ‌التحصیل ادبیات نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است، پهلوان کچل در سال 84 به عنوان پایان نامه سیما میرزاحسینی تولید شد. بهروز غریب‌پور نیز استاد راهنمای این پایان‌نامه بود. آن‌ها شش ماه به لحاظ پژوهش درباره کار وقت صرف می‌کنند و برای این منظور به شهر شیراز سفر می‌کنند تا از زبان استادان فنی نمایش"جی جی وی جی" اطلاعات و دستورالعمل‌های اجرایی را کسب کنند.
پوپک عظیم‌پور، پژوهشگر نمایش عروسکی به آن‌ها در این مرحله کمک می‌کند. بعداً برای تهیه امکانات و وسائل صحنه طراحی و دوخت لباس‌ها و ساخت عروسک‌ها و سر و سامان دادن به اجرا شش ماه دیگر را صرف می‌کنند و در این مدت، بهروز غریب‌پور بارها در خانه هنرمندان ایران و دانشکده سینما ـ‌ تئاتر، کار را مورد بازبینی و اصلاحات لازم قرار می‌دهد.
قصه‌ای که گروه درخت‌ سیب برای نمایش عروسکی"پهلوان کچل" انتخاب کرده‌اند، این طور است: پادشاه هندوستان که زنی ایرانی دارد، به همراه دخترش به ایران می‌آید. دیوها و وروه جادو این دختر را می‌دزدند. پهلوان کچل و مبارک باید این دختر را آزاد کنند.
آن‌ها برای طراحی چهره‌ها به نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای دوره قاجار رجوع می‌کنند و براساس طرح دیوهای دو شاخ و سه شاخ، پهلوان و غیره عروسک‌های خود را طراحی می‌کنند و می‌سازند. ساخت عروسک‌ها را سیما و سمانه میرزاحسینی و رنگ آمیزی آن‌ها را سعیده میرزاحسینی انجام می‌دهند.
این گروه در سال 84 موفق می‌شود با ارسال فیلم اجرای پایان نامه پهلوان کچل نظر مسؤولان جشنواره قره‌گز ترکیه را جلب کنند و در آذر ماه آن سال در شهر بورسا این نمایش را اجرا کنند.
آن‌ها بعداً باز از طریق فیلم، اجرایی که در نیاوران کرده‌اند و این بار کمی کیفیت بهتری دارد، نظر مسؤولان جشنواره لهستان را جلب می‌کنند. در تیر ماه به لهستان می‌رود و در شهر"وروسلاو" و دانشکده شرق شناسی دانشگاه ورشو نمایش پهلوان کچل را اجرا می‌کنند. بعداً در شهریور ماه سه روز متوالی در یازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران اجرا می‌روند و بعد از آن بلافاصله به جشنواره بلاروس دعوت می‌شوند. در آن جا شش روز حضور دارند و چند اجرا می‌روند. از آن جا نیز روانه دوبلین ایرلند می‌شوند تا در یک جشنواره خصوصی که متعلق به خانواده لمبرت(پدر عروسکی ایرلند) حاضر بشوند.
در تمامی این جشنواره خود گروه برای حضور وارد رایزنی شده است و با ارسال فیلم، دعوت‌نامه‌هایی را برای گروه ارسال کرده‌اند. در نهایت، آن‌ها نیز مجبور بوده‌اند برای تأمین هزینه‌های سنگین هواپیما و اقامت، از مسؤولان جشنواره‌های خارجی کمکی در حد کافی ‌بخواهند.
نمایش پهلوان کچل جشنواره لهستان به عنوان کار برگزیده دوم توسط هیأت داوران جشنواره انتخاب می‌شود. در جشنواره ایرلند نیز مرکز هنرهای نمایشی ایران هزینه سفر دو نفر از افراد گروه را تقبل می‌کند تا این سفر به وقوع بپیوندد.
به احتمال قوی سفرهای پهلوان کچل به کشورهایی مانند اسلوونی، برزیل و ایتالیا در آینده ممکن شود و این به رایزنی و کمک‌های این جشنواره‌ها برمی‌گردد. فهیمه میرزاحسینی تأمین هزینه‌ها را سخت ارزیابی می‌کند و در عین حال احساس خوبی دارد که یک گروه چهار نفره از دختران ایرانی با حضور خود در کشورهای اروپایی باعث شگفتی آن‌ها شده‌اند. برای آن که آن‌ها ناباورانه شاهد فعالیت یک گروه زنانه در ایران هستند و اصلاً تصوری درباره فعالیت‌های زنان در کشور ما را ندارند. در بلاروس در روز اول ورود اعضای گروه درخت سیب به هتل محل اقامت خود، گروهی از خبرنگاران به آن جا می‌ریزند تا گزارشی فعالیت این گروه از دختران ایرانی را به اطلاع مردم خود برسانند.
گروه درخت سیب در لهستان و ایرلند با تکنیک‌های فوق‌العاده در نمایش‌های مختلف روبرو می‌شوند و در بلاروس خلاقیت‌های خاصی را در اجراها می‌بینند. همچنین مردم کشورهای اروپایی از دیدن یک نمایش عروسکی ایرانی و اجرای موسیقی سنتی ایرانی بسیار لذت برده‌اند و در اغلب این کشورها نمایش عروسکی ایرانی برای اولین بار مطرح می‌شده است.
معرفی گروه
فهیمه میرزاحسینی، کارگردان گروه است که از سال 80 به طور جدی به مقوله نمایش عروسکی علاقه‌مند می‌شود و از سال 74 فعالیت‌های تئاتری خود را آغاز کرده است.
سیما میرزاحسینی فارغ‌التحصیل نمایش عروسکی است که از سال 78 فعالیت خود را به طور جدی آغاز کرده است. او به عنوان عروسک‌گردان و عروسک‌ساز در گروه، فعالیت می‌کند. این عروسک‌گردان در چند جشنواره دانشجویی داخلی جایزه کسب کرده است.
سعیده میرزاحسینی، دیپلم نقاشی دارد و نوازنده تار است. او به عنوان طراح‌ پوستر و بروشور و نوازنده در گروه فعالیت می‌کند. سعیده میرزاحسینی در جشنواره‌های دانشجویی برنده جایزه بهترین بروشور شده است.
سمانه میرزاحسینی دیپلم سرامیک دارد و در حجم سازی مسلط است. او هم به عنوان نوازنده تمبک و عروسک‌گردان در گروه درخت سیب فعالیت می‌کند. این عروسک‌گردان نیز به دلیل عروسک‌گردانی"پیرمرد و کانچو" جایزه گرفته است.
از دیگر اعضای گروه درخت سیب می‌تواند از بابک نصیری‌خواه آهنگساز، سعید وثیق‌نیا عروسک‌گردان و مدیر تولید اغلب کارها و نازآفرین سهامی عروسک‌گردان و نویسنده نام برد.