در حال بارگذاری ...
گفت وگو با محمد نیازی کارگردان نمایش یتیم خانه فونیکس

با پرفروش ترین نمایش تاریخ شهرمشهد به جشنواره تئاترفجرآمده ام

ایران تئاتر:محمد نیازی فارغ التحصیل رشته حسابداری است ونمایش یتیم خانه فونیکس یک اثر اپرایی – موسیقیایی است که تلفیق مناسبی از موسیقی پاپ درفضای تئاتری درآن شکل گرفته است. گونه ای نمایشی که همواره مورد توجه تماشاگران تئاتر بوده است

این نمایش در بخش مسابقه مرور جشنواره تئاتر فجردرتالار وحدت روی صحنه می رود. نمایشی پر شخصیت که یک گروه ده نفر همسریان بازیگران را درصحنه یاری می کنند. موضوع این نمایش درباره اشتباهات و گناه مردم لندن است که باعث ایجاد یک نفرین در شهر شده است. پسری به نام فونیکس در یتیم خانه لندن در طی این اتفاقات ناجی لندن می‌شود و شهر را نجات می‌دهد..در نمایش یتیم خانه فونیکس  اهمیت موضوع عشق و دوستی مردم نسبت به یکدیگر بن مایه اصلی اجرا است و اینکه چقدر عشق می‌تواند در سطح یک جامعه چالش و تنش‌ها را کاهش دهد. نمایش‌نامه  11 شخصیت محوری  دارد و تعدادی بچه‌های یتیم‌خانه و همینطور تعدادی هم‌سرایان، 4 نقش اصلی در نمایش وجود دارد ؛ نقش فونیکس، نقش مادام ژانت، نقش بازرس و نقش خانوم ولبی، که همه آنها از آنها از بهترین بازیگرهای تئاتر مشهد هستند. محمدرضا صولتی، ندا محمدی و مسعود عقلی و وحید عباسی کارکترهای محوری و اصلی هستند . سایر بچه‌های یتیم‌خانه هم از کارگاه‌های دانش‌آموزی تئاتر در یک تست گسترده انتخاب شدند. همسرایان لندن هم از گروه سرود دانش‌آموزی انتخاب شدند. درحدود 28 بازیگر در این نمایش حضور دارند.در این نمایش که کاری از گروه تئاتر پستو است، محمد رضا صولتی، مسعود عقلی، ندا محمدی، محبوبه سلطانی، وحید عباسی، مجتبی شفیعی، سمیرا معین، فائزه علی آبادی، میترا عسگری، فرشاد قاسمی، آرش یزدانی، سروش بیکیان، بهنوش اجتهادی، دریا تاجی رودی، سارا نداف، آرتا بندیانی، مایسا میلانی نژاد، احسان دبیر و مائده نصیری نسب بازی می کنند.نسترن ابولحسن زاده(سرپرست گروه)،  میلاد قنبری(آهنگسازی و تنظیم)، یاسر عودی و امین رضایی(مشاور کارگردان)، کارن سعیدیان(دستیار کارگردان)، سیامک دورانی(طراح لباس)، سمیه ارقبایی(طراح گریم)، مصطفی بزرگی(مدیر صحنه)، مائده تجعفری(منشی صحنه)، رعنا پرتویی (طراح پوستر و بروشور)،حمد نیازی(سرپرست خوانندگان)، فائزه علی آبادی و رعنا پرتویی(عکاس)، پویا غازی(مدیر تبلیغات) و  محمد جواد عبدی(روابط عمومی) فعالیت می کنند. با محمد نیازی در باره اجرایش نمایشش و تم موسیقیایی آن گفت وگویی انجام داده ایم.

 

.

ایده اصلی اجرای یک نمایش بر پایه الگوی موسیقیایی چگونه شکل گرفت ؟

ایده متن نمایش ارژینال و متعلق به خودم است و آرش خیرآبادی  که از شعرا و نویسندگان  خوب و صاحب نام مشهدی است آن را نوشت ودرحدود شش ماهی نوشتن متن و سرودن اشعارش طول کشید.ودراین پروسه  زمانی متن سه چهار باری بازنویسی شد واز آبان ماه 94 به‌طور رسمی تمرینات یتیم خانه فونیکس را در تماشاخانه انوشیروان ارجمند شروع کردیم. نمایش در واقع یک ملودرام تاریخی مربوط به قرن 18 میلادی است و به شکل گیری و ساخت برج و ساعت بیگوین در آن پرداخته می شود. بسیاری از تمرین‌ها برای آموزش بازیگرها به لحاظ آوازی بود که حدود 4 ماه طول کشید و از اواخر بهمن ماه کارگردانی کار را شروع کردیم که در نهایت خرداد ماه امسال نمایش آماده اجرا شد.

 

شیوه اجرایی نمایش آیا بر پایه تئاتر موزیکال است ؟

 بله ، در بحث کارگردانی هم تلاش کردم به سمت ارائه فضای فانتزی بروم. شخصیت‌پردازی براساس نت‌های موسیقیایی شکل گرفت. از همان ابتدا هدف ما این بود که هر شخصیت تم مخصوص به خودش را داشته باشد . البته من پیش از این نخستین تئاتر کمدی موزیکال مشهد را به اسم آرایشگر را اجرا کرده بودم و میلاد قنبری آهنگسازی کار را انجام داد و نمایش در جشنواره تئاتری دانشگاهی اجرا شد ودر زمان اجرای عمومش هم  با استقبال خیلی خوبی مواجه شد.

 

استقبلل مخاطبان مشهدی از  یتیم خانه فونیکس به چه نحوی بود؟

استقبال در مشهد فوق العاده و بسیار خوب بود و در 29 روز اجرای نمایش درتیر و مرداد امسال رکورددار اجرا در مشهد شدیم ودر 29 شب اجرا  بیش ازنه هزارتماشاچی نمایش را دیدند.و میزان فروش در حدود 113 میلیون تومان بود وطبق رصدی که انجام دادم نمایشم پرفروش ترین نمایش تاریخ تئاتر مشهد است.

 

 

به چه دلیل برای نمایش از ساختار موزیکال استفاده کردید؟

فضای داستان به مفهوم عشق می پردازد و درعشق تغزل و شاعرانگی وجود دارد و بنابراین استفاده از ساختار موزیکال و اپرایی با این فضا همخوانی داشت و از آن استفاده کردیم.همیشه و همواره  ذات شعر با عشق درهم آمیختگی دارد .

 

 دربحث دکور به چه نحوی عمل کردید تا فضای موسیقی و بازی بازیگران بهتر و شایسته تر دیده شود؟

با توجه به اینکه برای اجرای نمایش اسپانسر و حامی مالی نداشتیم . در بحث دکور به سمت سبک مینی مالیستی رفتیم. این مینی مال بودن با حفظ شکل و فرم فانتزی نمایش همراه بود و با رقم معقولی طراحی صحنه و ساخت و ساز دکورها انجام شد.البته با توجه به مسائل اقتصادی تئاترهای موزیکال تاریخی ما با استانداردهای روز جهانی مقداری فاصله دارد. اما امیدوارم با اجرای موفق نمایش یتیم خانه فونیکس در جشنواره تئاتر فجر کار گروه ما به خوبی و درمقایس وسیع دیده شود و بتوانم نمایش های بعدیم را با حمایت مالی بیشتری اجرا کنم.

 

آیا برای طراحی ساختمان اجرای نمایش الگوی خاصی را دنبال کردید؟

در ایران به صورت ارزینال کمتر کاری تولید شده است و نمایش ما اولین نمایش ارژینال ایرانی به سبک موسیقیایی است. دوستان کارگردانی نظیرقضات با نمایش اشکها و لبخندها و هانس و گرتل و آبسالان وگروه آیوبا نمایش فلوت سحرآمیز در این سبک و سیاق در تهران روی صحنه آوره اند.بنابراین من الگوخاصی برای دنبال کردن در داخل کشور نداشتم.

 

همانطوریکه که اشاره کردید معمولا مخاطب از این نوع اجراها به خاطر حجم زیادی موسیقی و آواز استقبال خوبی می کند و این کارها توجیه اقتصادی هم دارند؟

درست است.ترکیب درام و موسیقی وتاثیر گذاری این دومقوله مخاطب گرایش به تماشای این آثار دارد.

 

تئاتر مشهد در این چند ساله اخیر در جشنواره تئاتر فجر با حضور نمایش هایی نظیر تاریکی حضور موفقی داشته است؟

با نظر شما موافقم. نمایش تاریکی که آهنگسازش هم خودم بودم سال قبل در جشنواره تئاتر فجر حضور موفقی داشت و چند جایزه  مهم و اساسی برد. در مشهد بچه های تئاتر با جدیت و تلاش زیادی کار می کنند و تئاتر مخاطبان خاص خود را پیدا کرده است.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




نظرات کاربران