در حال بارگذاری ...
گفت وگوی ایران تئاتر با رسول حق شناس، کارگردان نمایش«افسانه دشت بی باران»

حاضرم در همه جای ایران کارگاه تئاتر درمانی برگزار کنم

رسول حق شناس سال هاست به عنوان درمانگر در زمینه تئاتر درمانی فعالیت می کند. او در بخش خیابانی سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاترفجر با نمایش «افسانه دشت بی باران» که مبتلایان به سندرم داون در آن به ایفای نقش می پردازند، حضور دارد.

رسول حق شناس درباره نمایش «افسانه دشت بی باران» توضیح داد: «نمایش «افسانه دشت بی باران» یک اثر فولکلور ایرانی است که با بچه های سندرم داون در بخش خیابانی اجرا می شود. من به عنوان یک تئاتر درمانگر براساس تکنیک های تئاتر درمانی عمل می کنم. امسال چهارمین دوره ای است که این بچه ها در فجر شرکت می کنند».

وی افزود: «متاسفانه در دانشگاه های ما تخصص تئاتر درمانی تدریس نمی شود در حالی که از سال 1921 تا به حال این تکنیک درمانی در تمام دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. ابزارهنر، ابزار خردورزی است. یکی از نکات مهمی که باید در نظر داشت، این است که تئاترمعلولین با تئاتردرمانی تفاوت دارد. در تئاتر معلولین یک فرد معلول به جای بازیگر بر اساس متن مشخصی به ایفای نقش می پردازد».

حق شناس گفت: «در تئاتر درمانی هدف اصلا اجرا نیست و براساس تکنینک های کارشناسی شده و برگزاری مدت ها کارگاه آموزشی برای افراد به دنبال جنبه های درمانی هستیم؛ مثلا برای نمایش «افسانه دشت بی باران» 8 ماه تمرین داشتیم. متاسفانه منابع تئاتردرمانی بسیار اندک است و نمی توانیم با این میزان اطلاعات با دنیا همسو شویم».

او در ادامه با اشاره به جدید بودن تکنیک درمان با تئاتر، گفت: «همیشه نمی توانیم به وسیله دارو بیمار را درمان کنیم. گاهی استفاده از هنر می تواند راه درمانی بهتری باشد. افراد خشمگین، افسرده ها، معتادان و... می تواند از سوژه های درمانی باشند».

او افزود: «هرجایی که تئاتر انجام شود به دلیل کاتارسیس و همذات پنداری مخاطب درمان می تواند صورت بگیرد. بچه هایی که با آن ها کارمیکنم به واسطه هنرتئاتردرمانی اعتماد به نفس می یابند و می توانند به برخی مهارت های فکری و تمرکزی برسند».

حق شناس درباره کمبودهای حوزه فعالیت خود توضیح داد: «اولین و اساسی ترین کمبود، قبل از نداشتن مکان برگزاری کارگاه ها و تمرین و... کمبود نیروهای علاقه مند و متخصص است که شاید در کشور ما به تعداد انگشتان یک دست باشند. من یک نفر هستم و برای اشاعه این تکنیک درمانی لازم است ارگان ها و مسوولان ابراز علاقه مندی و تمایل کنند تا فرصت های بیشتری باری فعالیت داشته باشیم. بهتر است از هر اقلیم و هر بومی یک متخصص، مسوولیت همراهی با سوژه های درمانی منطقه خودش را برعهده بگیرد تا نتایج بهتری هم حاصل شود. من اعلام می کنم حاضرم در همه جای ایران کارگاه بگذارم و اطلاعاتم را در اختیار علاقه مندان قرار دهم تا روزی که از بین رفتم این راه قطع نشود و افرادی باشند که ادامه دهنده این مسیر بمانند».

این تئاتردرمانگر درادامه درباره کارگاه های آموزشی و اجراهای خود در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر گفت: «4 بهمن «افسانه دشت بی باران» ساعت 16 در خانه هنرمندان و 8 بهمن ساعت ۱۸ محوطه تئاتر شهراجرا می شود. 8 بهمن هم ساعت 18:30 نمایش «چترهای سپید» و «افسانه ننه ماهی» ساعت ۱۹ در تماشاخانه مشایخی اجرا می شود. همچنین ۹ بهمن نمایش «چترهای سپید» ساعت18:30 و «افسانه ننه ماهی» ساعت 19 در تماشاخانه مشایخی حضور خواهد داشت و 10 بهمن هم اجرای «چترهای سپید» ساعت۱۸:۳۰ و نمایش «افسانه ننه ماهی» ساعت 19 در تماشاخانه مشایخی خواهد بود. 11 بهمن «افسانه دشت بی باران» ساعت۱۸:۳۰ در محوطه تئاترشهر (خیابانی) اجرا می شود».

او گفت: «برای اولین باردرطول تاریخ هنرکشوردر جشنواره بین المللی تئاتر فجر یک روحانی معمم کارگاه آموزشی تئاتر برگزارمی کند. 5 بهمن کارگاه تئاتردرمانی من ساعت ۱۶ و 10 بهمن ساعت 15 در تماشاخانه مشایخی برگزار خواهد شد».




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با یکی از مدرسان کارگاه‌های آموزشی جشنواره فجر42

سعید ذهنی: کارکرد موسیقی در تئاتر، فقط تشدید عواطف نیست
گفت‌وگو با یکی از مدرسان کارگاه‌های آموزشی جشنواره فجر42

سعید ذهنی: کارکرد موسیقی در تئاتر، فقط تشدید عواطف نیست

سعید ذهنی، آهنگساز و مدرس موسیقی که در چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، کارگاهی آموزشی با عنوان «کارکردهای موسیقی در تئاتر» برگزار کرد، استفاده از موسیقی برای تشدید عواطف را دم‌دستی‌ترین کارکرد آن در هنرهای نمایشی دانست. او در همین راستا، بر ضرورت شناخت آهنگساز ...

|

نظرات کاربران