در حال بارگذاری ...
گفت وگو با مجید رحمتی کارگردان نمایش «آری یا نه»حاضر در بخش مسابقه مرور فجر 35

بعد از خاتمه اجرای عمومی نمایش به بچه ها القا کرده بودند که ازبازی انصراف بدهید

ایران تئاتر:مجید رحمتی بازیگر- کارگردان، تعزیه خوان و نقال باسابقه اراکی تئاتر، عضو گروه نمایشی نبست از دهه هفتاد فعالیت جدیش را در تئاتر آغاز کرد .گمشدگان، پزشک پوشالی ، معرکه در معرکه، صفای عباس از جمله کارهای صحنه ای مهم او محسوب می شوند.رحمتی همچنین جوایزی زیادی نظیر جایزه بهترین بازیگر جشنواره تئاتر سراسری دفاع مقدس را به خاطر نمایش مهمان سرزمین خواب به دست آورده است

همیشه تئاتر اجتماعی رسالتش طرح مسائل مختلف اجتماعی است و یکی از بحث های مهم در این حوزه کودکان کار هستند. محوریت اصلی نمایش آری یا نه کودکان و دانش آموزان کار هستند و درواقع آنها به روایت این نمایش می پردازند ودراجرای این نمایش مشکلات آن ها ر ا هم به تصویر کشیده شده است. رحمتی در نمایشش چراهای زیادی مطرح می کند.  چرا کودکان و نوجوانان باید کار کنند؟ چرا مجموعه اتقاقات دست به دست هم می دهد که یک کودک که باید کودکی کند به کار کردن روی می آورد. داستان این نمایش درباره کودکی است که برای پیدا کردن دارو برای مادرش با گروهی همسفر می شود و در این سفر به یک کشف و شهود می رسد .نمایش آری یا نه بر اساس نمایشنامه آنکه گفت آری آنکه گفت نه نوشته برتولت برشت، ترجمه مصطفی رحیمی و با طراحی و کارگردانی مجید رحمتی آماده شده وبازیگران این نمایش به ترتیب ورود سید عرفان احمد زاده( کودک)، علیرضا کیمنش(معلم)، مسیح کاظمی(مادر)، امیرحسین رضایی،سهراب حیدری،فیروز غلام حضرتی (دانش آموزان) هستند.دیگر عوامل اجرا آهنگساز صنم پاشا، طراح صحنه و لباس مجید رحمتیدستیارکارگردان و برنامه ریز مرتضی برزگر زادگان، منشی صحنه رابعه نیک طلب، مدیرصحنه رویا مرادی، مدیر روابط عمومی مهرنوش قهرمانی، دستیار دوم کارگردان میثم غفاری نیا،مجید فراهانی دلبند، عکاس موناصدر، کوروش مرشد سلوک، ساخت تیزر امیر پوستی، مهدی پارسی هستند.نمایش آری یا نه به نویسندگی حسین جمالی کاری از گروه نمایش نیست، درجشنواره تئاتر فجر در خانه هنرمندان روی صحنه می رود . با مجید رحمتی در باره مضمون نمایش و حضور کودکان کار در نمایشش گفت وگویی انجام داده ایم.

.

ایده اصلی شکل گیری و اجرای نمایش آری یا چگونه انجام شد؟                                                

ایده اصلی نمایشم براساس نمایشنامه آنکه گفت آری آنکه گفت نه نوشته برتولت به وجود آمد وحسن جمالی متن را بازنویسی و دراماتورژی کرد. تعدادی از بازیگران نمایش از کودکان بهزیستی و کارمرکز یاسرهستند و با توجه به اینکه من پیشتر با مرکز کودکان خیابانی یاسر آشنا شده و برای آنها نمایشی اجرا کرده بودم از نزدیک شاهد استعدادهای درخشان این کودکان بودم به همین دلیل تصمیم گرفتم از آنها در نمایش استفاده کنم. وتمرین‌های نمایش روی این کودکان تاثیرات بسیار زیادی گذاشته به طوری که رفتار آنها بسیار تغییر کرده است، البته این تغییر به خاطر حضور آنها در این نمایش نیست بلکه ذات تئاتر باعث این امر شده است .در پی آن با مذاکراتی که با مدیر مجموعه تئاتر شهر انجام دادیم و قرار شد آری یا نه را در پلاتوی اجرای تئاتر شهر درمهرماه به صحنه ببریم نمایش مبتنی برتکنیک های روایی گروهمان اجرا شد. بازیگری ، کارگردانی و طراحی صحنه برپایه تئاتر اپیک و روایی  بوده است.

 

باتوجه به سوابق بازیگریتان به چه دلیل در نمایش بازی نکردید؟

معتقدم کارگردان باید از بیرون نمایش روی کارش احاطه داشته باشد و کارگردان موقعی که در نمایش خودش بازی می کند از کاراصلیش کارگردانی غافل می شود ونمی تواند روی هردو بخش تمرکز و دقت کافی داشته باشد .

 

آیا ساختار نمایش این ایجاب را داشت که از کودکان کار استفاده کنید؟

 بله ، داستان نمایش در باره این کودکان است و شخصیت اصلی نمایش کودکی است که تلاش های زیادی برای تهیه به موقع داروی بیماری مادرش که مسری است انجام می دهد. درمتن اصلی نمایش نامه برشت و همینطور در دراماتورژی حسین جمالی هیچ اشاره ای به نام بیماری خاصی نمی شود و فقط به بیماری واگیر دارد بودن اشاره می شود. هر تماشاگری می تواند استنباط خاصی از نام بیماری در ذهنش به وجود بیاید . شخصیت کودک نمایش در این تلاش از سوی دوستان و معلمش همراه می شود و سفری را آغاز می کنند. سفری که منجر به کشف شهود برایشان می شود و دست آخر برای مرگ و یا زندگی این کودک عده ای تصمیم گیری می کنند. 

 

 به نظر می ررسد نمایش نامه برشت هم ریشه های شرقی داشته باشد؟

بله، برشت نمایش نامه را براساس اپرای ژاپنی به نام تاریگو نوشته است . اپرای ژاپنی در یک اپیزود ودر دوصحنه است وکاملا بر اساس سنت شکل گرفته است. اما برشت می آید و یک ساختارمنطقی و عقلانی به آن اضافه می کند و تعداد اپیزود نمایش به دو افزایش پیدا می کند.اپیزود آری اپیزود اول نمایش کاملا مبتنی بر اپرای ژاپنی است و اپیزود نه کاملا ضد سنت است .

 

باتوجه به تغییر مکان اجرای نمایش از پلاتو اجرا به خانه هنرمندان آیا تغییراتی هم در ساختار نمایش به وجود آوردید؟

دربحث صحنه ودکور تغییری انجام نشد و در بحث بازیگران تغییراتی صورت گرفت  و متاسفانه  سه بازیگر نوجوان نمایش که در بهزیستی بودند با بروز مشکلاتی که در بهزیستی در باره این اجرا به وجود آمد و یکی شان درقرنطیه بود  با گروه قطع همکاری کردند و به نظر می رسد بعد از خاتمه اجرای عمومی نمایش به بچه ها القا کرده بودند که ازبازی انصراف بدهید.

 

کارکردن با این نوع کودکان چگونه است؟

بسیار جذاب و دلنشین است وبرای من کار خلاقانه ای محسوب می شد و درحین کار به من کمک های زیادی انجام دادند. آلان در گروه بازیگران نمایش بازیگر نوجوانی به نام عرفان  احمذزاده است که او هم از کودکان کار و بهزیستی کرج است و مثل یک بازیگر حرفه ای هرروز با مترو از کرج به تهران می آمد و در تمرینات شرکت می کرد و بعد ازظهرهم می رفت و به یقین می گویم اگر عرفان را نداشتم دوباره این نمایش را روی صحنه اجرا نمی کردم . بهرحال این کودکان نیازمند حمایت جدی و شایسته ای هستند و اگر متوجه شوند به توانایی هایشان احترام قائل هستید وبا آن ها همراه هستید ، آنها هم درک می کنند و تا حد توان و قدرتشان شما را کمک می کند . درهرصورت امیدوارم نمایش در اجرایش در جشنواره تئاتر فجر به خوبی دیده شود. 

 

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




نظرات کاربران