در حال بارگذاری ...
...

خانه‌ اول من تئاتر است

سال‌هاست با تماشاگرانی که به تماشای آثار نمایشی ایرانی می‌نشینند، مواجه نبوده‌ام، ولی تصور می‌کنم تماشاگران عام از نمایش‌های ایرانی استقبال بهتری به عمل می‌آورند آرزوی قلبی من این است که نمایش‌هایی نوشته و کار شود که نیاز واقعی مردم را برآورده کند. البته برای این کار احتیاج به نیازسنجی از مخاطب داریم.معمولاً بازیگران بین پیشنهاداتی که به آن‌ها می‌شود،‌ بهترین گزینه را انتخاب می‌کنند. در سال گذشته نیز چندین نمایش به من پیشنهاد شد که با توجه به تداخل زمانی با سایر کارها، نتوانستم آن‌ها را بپذیرم. در نهایت زمانی که از آن‌ها فارغ شدم به طور همزمان دو نمایش مرد نیک به همراه یک نمایش خارجی به من پیشنهاد شد که نمایش مرد نیک را که نمایشی ایرانی است و با روحیه و نوع بازیگری من نیز سازگارتر بود انتخاب کردم

احساس می‌کنم، ‌‌تماشاگرِ قهر کرده با تئاترِ ما، با نمایش‌های ایرانی ارتباط بیشتری برقرار کرده و آشتی‌اش با تئاتر زودتر اتفاق می‌افتد.
علیرضا خمسه، بازیگر نمایش"مرد نیک" به کارگردانی امیر دژاکام، با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر‌ گفت:«نمایش مرد نیک، نمایشی کاملاً ایرانی است و شخصیتی را که در این نمایش ایفا می‌کنم، آمیزه‌ای از کمدی و تراژدی است که رگه‌هایی از درام در آن مشهود است.»
وی در ادامه افزود:«سال‌هاست با تماشاگرانی که به تماشای آثار نمایشی ایرانی می‌نشینند، مواجه نبوده‌ام، ولی تصور می‌کنم تماشاگران عام از نمایش‌های ایرانی استقبال بهتری به عمل می‌آورند آرزوی قلبی من این است که نمایش‌هایی نوشته و کار شود که نیاز واقعی مردم را برآورده کند. البته برای این کار احتیاج به نیازسنجی از مخاطب داریم.»
خمسه سپس با اشاره به اهمیت مقوله آموزش و نیازسنجی در تئاتر، خاطر نشان کرد:«در امر آموزش، مقوله‌ای با عنوان نیازسنجی وجود دارد که حسی نیست و نیازمند کار پژوهشی است. اما متأسفانه تاکنون نه در سینما این کار انجام شده و نه در تئاتر. در صورتی که کسانی که کار علمی و پژوهشی انجام دهند باید توجه کنند که مثلاً مردم ایران چرا از نمایش‌های"بولینگ عبدو" استقبال می‌کنند. اگر احیاناً بولینگ عبدو و سالن گلریز شلوغ‌تر از سالن اصلی تئاترشهر است، نمی‌توان نسبت به آن بی‌توجه بود، بلکه باید این امر را مورد بررسی قرار داد و نتایجی از آن گرفت که منجر به برنامه‌ریزی برای تولید و آموزش شود.»
وی افزود:«مدیران تئاتر می‌آیند و می‌روند، بودجه‌ها صرف شده و کمبودها مطرح می‌شود، اما هیچ گاه مطرح نشده که ما تاکنون چه برنامه‌ریزی برای تولید تئاتر داشته‌ایم. به طور مثال ممکن است تمام نمایش‌هایی که در یک سال کار کرده‌ایم، به جشنواره‌های خارجی دعوت شوند و سال دیگر این اتفاق نیفتد. همین مسائل است که باید مورد بررسی قرار گیرد.»
خمسه که پس از مدت‌ها با نمایش مرد نیک به صحنه تئاتر بازگشته است، در خصوص این بازگشت گفت:«معمولاً بازیگران بین پیشنهاداتی که به آن‌ها می‌شود،‌ بهترین گزینه را انتخاب می‌کنند. در سال گذشته نیز چندین نمایش به من پیشنهاد شد که با توجه به تداخل زمانی با سایر کارها، نتوانستم آن‌ها را بپذیرم. در نهایت زمانی که از آن‌ها فارغ شدم به طور همزمان دو نمایش مرد نیک به همراه یک نمایش خارجی به من پیشنهاد شد که نمایش مرد نیک را که نمایشی ایرانی است و با روحیه و نوع بازیگری من نیز سازگارتر بود انتخاب کردم.»
وی در پایان تأکید کرد:«خانه اول من تئاتر است. تمام تعلقات و یا بخش اعظم تمایلاتم به تئاتر مربوط می‌شود؛ چرا که تئاتر جایی است که به عنوان یک شخصیت نمایشی در آن متولد شده‌ایم و چهره نمایان کرده‌ایم.»