در حال بارگذاری ...
...

متن سخنرانی دکتر محمدحسین ایمانی‌خوشخو، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اصفهان

در لحظات پایانی جشنواره شادابی چهره‌ها نشانگر موفقیت جشنواره سیزدهم است. مقدم همه شما اساتید بزرگ، هنرمندان و هنردوستان، مردم شهیدپرور و هنرپرور اصفهان را در این جشنواره گرامی می‌دارم و امیدورا‌م با حمایت‌هایی که ...

در لحظات پایانی جشنواره شادابی چهره‌ها نشانگر موفقیت جشنواره سیزدهم است. مقدم همه شما اساتید بزرگ، هنرمندان و هنردوستان، مردم شهیدپرور و هنرپرور اصفهان را در این جشنواره گرامی می‌دارم و امیدورا‌م با حمایت‌هایی که خواهد شد و توافق‌نامه‌ای که قرائت شد، ما بتوانیم شاهد رشد و شکوفایی بیشتر تئاتر کودک و نوجوان باشیم.
شما بهتر از بنده می‌دانید که جایگاه تئاتر کودک جایگاهی بس والاست و تئاتر در کشور رونق پیدا نمی‌کند و رشد نمی‌یابد، مگر این که ما توجه جدی به تئاتر کودک و نوجوان داشته باشیم. شما با یک نگاه خطی به دیگر کشورهایی که در حوزه فرهنگ و توسعه فرهنگی به موفقیت‌هایی رسیده‌اند، به خوبی جایگاه تئاتر کودک را می‌بینید. استفاده از تئاتر کودک در بسیاری از زمینه‌ها می‌تواند تأثیرات خوبی داشته باشد. ما راهی جز توجه جدی به تئاتر کودک و نوجوان نداریم. همیشه گفته شده است که تئاتر به عنوان یک هنر فراگیر و تأثیرگذار‌ می‌تواند علاوه بر این که نقش هنری خودش را ایفا کند، در بسیاری از شاخه‌های اجتماع، ایفای نقش داشته باشد. از این روست که در سیستم تعلیم و تربیت کشورها توجه جدی به تئاتر می‌شود. یقیناً ما می‌توانیم سیستم تعلیم و تربیت خودمان را با توجه به تعلیم و تربیت تئاتر، سیستمی پایدار کنیم؛ سیستمی که ‌بتواند با استفاده از تئاتر، اهداف تعلیم و تربیت را سریع‌تر و مطمئن‌تر تحقق ‌بخشد.
می‌توانیم با استفاده از تئاتر، دنیای ویژه کودکان را ترسیم کنیم و به سمت و سویی سوق دهیم که کودک این روزگار، نسل تأثیرگذار و فعال آینده ما باشد. صرفاً کتاب و درس و معلم این هدف را تأمین نمی‌کند. این تجربه دیگر کشورهاست؛ چرا در کشورهای پیشرفته، مربی تئاتر به عنوان یک معلم ثابت در مدارس وجود دارد و این مسأله را در پایه‌های مختلف از نزدیک شاهد بوده‌ام. چرا در مدرسه می‌بینیم که علاوه بر زنگ تئاتر، اوقات فراقت و زنگ تفریح بچه‌ها را نمایش و تئاتر پر می‌کند؟ این امر، یقیناً تأثیراتی داشته و تصادفی به وجود نیامده است. پس ما می‌باید به این هنر توجه بیشتری داشته باشیم.
از آن جا که در برنامه ماست که از همه ظرفیت‌های تئاتر استفاده کنیم، چندی پیش با سازمان بهزیستی توافق‌نامه‌ای داشتیم که در حوزه رفع معضلات اجتماعی، همه هنرمندان تئاتر به کمک هم بیایند؛ به گونه‌ای که در فرهنگسرای نیاوران، تحت عنوان تئاتر تک نفره و با موضوع آسیب‌های اجتماعی جشنواره‌ای داشتم که بسیار هم تأثیرگذار بود.
من همین جا می‌خواهم رسماً اعلام کنم که دوستان ما در آموزش و پرورش این را بپذیرند و ما هم به کمکشان می‌رویم تا"تئاتر مدرسه" را احیا کنیم. ما ظرفیت‌های بسیار بالایی در میان هنرمندان داریم که این جشنواره یقیناً بخشی از همین ظرفیت‌هاست. اگر از هنرمندان و فارغ‌التحصیلان تئاتر در مدارس استفاده کنیم، با یک تیر، دو نشان زده‌ایم. هم به تئاتر مدرسه به خوبی پرداخته‌ایم و هم از سوی دیگر، فارغ‌التحصیل تئاتر کشور(که هر سال بیش از هزار تن هستند و به دلیل ویژگی خاصشان حاضر نیستند تن به هر کاری بدهند و به ناچار‌ بی‌کار می‌شوند) را به کار می‌گیرند. بهترین مسأله برای استفاده از تخصص هنرمندان جوان ما آموزش و پرورش است. تصور کنید که اگر رسماً تصویب شود که هر مدرسه، یک مربی تئاتر داشته باشد، دیگر مشکل بی‌کاری هنرمندان جوان را نخواهیم داشت. من خواهش می‌کنم این مسأله پیگیری شود. نیاز به این کار در آموزش و پرورش از سوی دوستان احساس می‌شود. انشاءا... حمایت‌هایی نیز خواهد شد.
اعلام می‌کند که در دولت جدید و نمایندگان مجلس، توجه خاصی به تئاتر وجود دارد. اکنون می‌بینیم که بحث بودجه تئاتر باز شده. جایی شوخی می‌کردم که الحمدا... یا کشور ما مشکل بزرگتری ندارد و یا تئاتر جایگاهش بالا آمده. شاهد هستید که در مطبوعات، مسائل تئاتر، جزء مسائل مهم جامعه مطرح می‌شود. این امر نشان دهنده یک پشتوانه و توجه در جامعه است. با نمایندگان مجلس صحبت کردم و اکنون نیز خانم اخوان در مجلس حضور دارند. بنده شهادت می‌دهم که پیگیری جدی مسائل هنری در این مجلس شاید بیش از مجالس گذشته و به شکل هدف‌مند انجام می‌شود.
اگر از این فضا استفاده نکنیم، از تنبلی خودمان است. از همه شما عزیزان درخواست می‌کنم فردای ما آغازی باشد برای جشنواره چهاردهم. منتظر فراخوان چهاردهم نباشیم. فراخوان از همین قرائت توافق‌نامه اعلام شده است.
دوستان هنرمندی که در این جلسه حضور دارید، از همین امروز کارهایتان را انتخاب کنید؛ کار کنید و عرضه بدارید. اجرا کنید تا از بین اجراهای شما کارهای برگزیده، انتخاب شده و به جشنواره چهاردهم راه پیدا کنند. خوشبختانه دبیرخانه دائمی جشنواره در تهران تشکیل شده و همه این‌ها نوید می‌دهد که آینده خوبی داریم.
با حضور رحماندوست به عنوان دبیر و ظرفیت‌های موجود تئاتر، امیدوارم در جشنواره چهاردهم شاهد حضور گروه‌های بیشتری از کشورهای متعدد باشیم.