به گزارش سایت ایران تئاتر از روابط عمومی تئاترشهر، در ابتدای این جلسه، چیستا یثربی نویسنده، منتقد و کارگردان تئاتر درباره این نمایش گفت:«یکی از نکات مثبتی که در آثار صبری دیده میشود این است که وی همواره به مخاطب و نیازهای روانی او پاسخ میدهد. در این اثر نمایشی نیز شاهد یک کار عروسکی هستیم که مبتنی بر سینما و انیمیشن است؛ اثری که جزء به جزء آن با فکر و اندیشه کنار هم چیده شده است.»
به گزارش سایت ایران تئاتر از روابط عمومی تئاترشهر، در ابتدای این جلسه، چیستا یثربی نویسنده، منتقد و کارگردان تئاتر درباره این نمایش گفت:«یکی از نکات مثبتی که در آثار صبری دیده میشود این است که وی همواره به مخاطب و نیازهای روانی او پاسخ میدهد. در این اثر نمایشی نیز شاهد یک کار عروسکی هستیم که مبتنی بر سینما و انیمیشن است؛ اثری که جزء به جزء آن با فکر و اندیشه کنار هم چیده شده است.»
جلسه نقد و بررسی نمایش عروسکی"طوطی پر" به کارگردانی زهرا صبری توسط کانون ملی منتقدان تئاتر در تالار نوی مجموعه تئاترشهر برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر از روابط عمومی تئاترشهر، در ابتدای این جلسه، چیستا یثربی نویسنده، منتقد و کارگردان تئاتر درباره این نمایش گفت:«یکی از نکات مثبتی که در آثار صبری دیده میشود این است که وی همواره به مخاطب و نیازهای روانی او پاسخ میدهد. در این اثر نمایشی نیز شاهد یک کار عروسکی هستیم که مبتنی بر سینما و انیمیشن است؛ اثری که جزء به جزء آن با فکر و اندیشه کنار هم چیده شده است.»
وی افزود:«کارگردان در این اثر نمایشی به دنبال شکلهای مناسب نمایشی میگردد و در این راه هم توانسته به بهترین شکل ممکن، این موضوع را به تماشاگر القا کند. این در حالی است که داستان از نگاه من داستان سودای متفاوت زندگی کردن و بی تابی موجود زندهای است که میخواهد این قضیه را تجربه کند.»
این منتقد تئاتر در ادامه گفت:«دگردیسی و نیاز بشر برای آزادی روح و جدایی از ظواهر، از جمله مواردی بود که در این نمایش از زبان داستان و طوطی بیان میشد، اما این مسأله که صبری به عنوان کارگردان نمایش چگونه توانسته این نمایش را با زوایایی که گفتم ببیند، مهم است.»
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت:«نمایش طوطی پر که برگرفته از داستان زیبای طوطی و بازرگان مولاناست اثری است که دغدغههای یک انسان شرقی(که طوطی نمادی از آن است)، در آن دیده میشود. البته با بازی دهندگی خوب و ساخت مناسب عروسکها همه اتفاقات به بهترین شکل ممکن به تماشاگر نشان داده میشوند.»
یثربی گفت:«نمایش طوطی پر در اوج نشانه شناسی، یک کار موفق عروسکی به حساب میآید که البته در بعضی از لحظههای آن نیز به لحاظ تفهیم داستان به تماشگر دچار مشکل میشود.»
بهزاد صدیقی، منتقد و عضو کانون ملی منتقدان تئاتر در بخشی دیگر از این نشست گفت:«چیزی که در این اثر نمایشی مهم بود بهرهگیری کارگردان نمایش از ادبیات تمثیلی و داستانهای کهن شرقی است که اتفاقاً با شیوه خلاقانهای نیز به اجرا درآمده است؛ حذف اشعار، تصویرسازیهایی که موجب تفکر و اندیشه در تماشاگر میشد و حذف دیالوگ در نمایش از جمله نکات مثبتی است که در این نمایش میتوان به آن اشاره کرد.»
وی افزود:«بیشتر منتقدان در نقد یک نمایشنامه و یا یک اثر نمایشی به دیالوگهای موجود در متن توجه میکنند، اما باید به این نکته توجه کرد که بعضی نمایشنامهها با استفاده از زبان تصویر اتفاق میافتند که ناشی از فکر خلاق بازیگر است. در این اثر نمایشی هم آن چه که با آن روبهرو هستیم این است که با یک کار مؤلف مواجهیم و کارگردان در جزء به جزء آن توانسته به خوبی تماشاگر را با خود همراه کند.»
صدیقی با اشاره به عنصر ایجاز در این اثر نمایشی گفت:«به نظر من کسی میتواند به این زبان زیبا دست پیدا کند که در گذشته خود کارهای متفاوتی را تجربه کرده باشد. کارگردان در این نمایش توانسته به خوبی ذهن ما را به عنوان تماشاگر از یک صحنه به صحنه دیگر منتقل کند و این برای یک کارگردان تئاتر توفیق بزرگی است.»
صدیقی تأکید کرد:«نمایش طوطی پر چیزی از نمایشهای خارجی که ما شاهد روی صحنه رفتن آن بودیم کم ندارد و شاید هم بتوان آن را در مراحل بالاتری از این آثار قرار داد.»
این منتقد تئاتر با اشاره به بازیهای خوب عروسکگردانان گفت:«نمایش طوطی پر از آن دسته نمایشهای عروسکی است که رضایتمندی تماشاگر را به همراه خود دارد. استفاده از عروسکهای کوچک که به نظر من تداعی کننده نقاشیهای مینیاتوری ایرانی است، اثر را به سمت یک نمایش باورپذیر قابل قبول سوق داده است و این تجربهای است که ریشه در خلاقیت و پیشینه صبری در کارهای قبلی دارد.»
زهرا صبری کارگردان نمایش هم در این نشست، گفت:«یقین دارم که این کار، بدون ایراد نیست. به همین منظور من همواره پذیرای انتقادات هستم که بتوانم آن را در جهت رفع معایب آثار بعدی به کار ببرم.»
صبری خاطر نشان کرد:«به عنوان کارگردانی که سالهاست در عرصه تئاتر عروسکی فعالیت میکنم از بسیاری هنرمندان و حتی مسؤولان میخواهم به تئاتر عروسکی با دیدی کم اهمیت و نازل نگاه نکنند و این هنر را جدی بگیرند.»