رضا آشفته: پس از سه ماه تمرین از روز دوشنبه ۲۹ آبان ماه، ساعت ۳۰/۱۸ در تالار وحدت، اجرای نمایش"پایین، گذر سقاخانه" به نویسندگی اکبر رادی و کارگردانی هادی مرزبان آغاز میشود. در این نمایش ۱۴ بازیگر حرفهای در نقشهای ...
رضا آشفته:
پس از سه ماه تمرین از روز دوشنبه 29 آبان ماه، ساعت 30/18 در تالار وحدت، اجرای نمایش"پایین، گذر سقاخانه" به نویسندگی اکبر رادی و کارگردانی هادی مرزبان آغاز میشود.
در این نمایش 14 بازیگر حرفهای در نقشهای اصلی و 100 هنرجوی حرکت در بخش حرکات موزون هنر نمایی میکنند. امین زندگانی، شهرام عبدلی، حامد آقایی، آشا محرابی، هستی مرزبان، حسن سرچاهی، امیر غفارمنش، صادق توکلی، محمد اسدی، روحا... کمالی، مهدی عبادتی، زهره رستگارمقدم، پیام عبیدی، غزاله جزایری و حمید شیری بازیگران این نمایش هستند.
در این کار فرزانه کابلی(طراح حرکات موزون)، مجید میرفخرایی(طراح صحنه و لباس) و جهانسوز فولادی(موسیقی) همکاران هادی مرزبان شدهاند.
هادی مرزبان، در نشست مطبوعاتی پایین، گذر سقاخانه با اشاره به گفته ویلیام شکسپیر که"ما همه بازیگریم" به ارتباط هنرمندان و مطبوعات و منتقدان پرداخت و گفت:«همه به دنبال یک هدف مشترک هستیم و آن هم روابط بین آدمهاست.»
وی به ارتباط خوب خود با منتقدان اشاره کرد و گفت:«هر کدام از ما کار خود را میکند و این وظیفه آنهاست که درباره کارها بنا بر نگاه خود بنویسند. مصیبت، آن جایی است که به یک اثر هنری پرداخته نشود.»
هادی مرزبان محل اجرای پایین، گذر سقاخانه را از تالار اصلی تئاترشهر به تالار وحدت تغییر داده است و این تغییر، بنا بر خواست حسین پارسایی صورت گرفته است. هادی مرزبان نیز برای آن که کار یکی از همکارانش نیزدر این جا به جایی انجام پذیرد، تن به این شرایط داده است. او که در سال 1383 بعد از 20 اجرای"نوبت دیوانگی" از ادامه اجرا به دلیل ماه مبارک رمضان و برخی از دلایل شخصی بازمانده بود، در آن زمان در مصاحبههای مطبوعاتی اعلام کرده بود که هرگز پایش را بر تالار وحدت نخواهد گذاشت. وی شرایط امروز را متفاوت از گذشته تلقی میکند و خوشحال است که یک بار دیگر در این تالار به صحنه میرود.
این کارگردان به اجرای" آمیز قلمدون" در سال 76 در تالار چهارسو اشاره کرد که این متن را اکبر رادی برای این تالار نوشته بود. در آن زمان مدیر تئاترشهر اصرار زیادی برای اجرای آمیز قلمدون در تالار اصلی داشت که مرزبان به دلیل اصرار رادی و متنش، سالن چهارسو را بهترین مکان برای اجرا در نظر گرفته است. همین طور پایین، گذر سقاخانه توسط اکبر رادی برای تالار اصلی نوشته شده است که شرایط امروز میطلبید از این خواست چشمپوشی کند و تمرینات را طوری پیش بیاورد که در تالار وحدت شرایط اجرای بهتر مهیا شود.
کارگردان پایین، گذر سقاخانه به ارتباط خود با بازیگرانش به عنوان قابله و زائو پرداخت که در این ارتباط، اثر هنری یا یک موجود زنده خلق خواهد شد. او به عنوان کارگردان سعی بر آن دارد که بهترین شرایط را برای درمان راحتتر زائویش فراهم کند. این ارتباط آن قدر تنگاتنگ و نامحسوس است که گاهی بازیگران جوانش بعد از خودمانی شدن، اعلام کردهاند که به نقش رسیدهاند؛ بی آن که پی به حضور کارگردان برده باشند. او هم همیشه منتظر این لحظه است که حضورش برای بازیگر نامحسوس باشد.
شب آخر اجراها برای هادی مرزبان شب مرگِ کارش است برای آن که پس از آن جز مشتی عکس و خاطره هیچ چیزی از آن باقی نمیماند. شروع کار، لحظه زایش و تولد کار است و به این ترتیب"نوبت دیوانگی" در عنفوان جوان(پس از 20 اجرا) جوانمرگ شد.
هادی مرزبان خود را یک کارگردان قانع دانست که به حداقل امکانات زندگی بسنده کرده است و به همین دلیل زیاد درگیر مسائل مالی کارش نمیشود. در این جا به جایی از تالار اصلی به تالار وحدت نیز نمیداند که آیا به قراردادش افزوده میشود یا خیر.
هادی مرزبان در ادامه، به ارتباط خود با اکبر رادی پرداخت که در دوران دانشجویی همیشه از او تصویر یک مرد گنده، زمخت و خشن داشتم که چهرهاش شبیه مردان اروپایی شرقی باشد با نگاهی زمخت. در آن زمان اکبر رادی، بهرام بیضایی و غلامحسین ساعدی چهرههای مهم نمایشنامهنویسی بودند که"افول" و"ارثیه ایرانی" از اکبر رادی فتح بابی برای تئاتر کشورمان بود. به هر حال آغاز فعالیت و همکاری مشترک ما بعد از انقلاب و آمدن من از فرنگ با"پلکان" به وقوع پیوست و پس از آن تاکنون هشت متن اکبر رادی را به صحنه آوردهام.
او اعتقاد دارد که تمامی متنهای اکبر رادی با همدیگر متفاوت هستند و پایین، گذر سقاخانه تفاوت عمدهای با بقیه کارهایش دارد؛ برای آن که آدمهای جنوب شهر تهران و پهلوانان و جاهلهای قدیم تهران با دیالوگهای خاص آن زمان و مکان در متن حضور دارند. دیالوگهایی که مردم تهران نیز امروز، آنها را فراموش کردهاند. حال و هوای پهلوانی و قهرمانی، حال وهوای بوی نم کاهگل و حال و هوای عاشقانه از جمله عواملی هستند که مرا به کار کردن پایین، گذر سقاخانه ترغیب کرد. این متن را دو سال پیش اکبر رادی در خانه هنرمندان ایران نمایشنامهخوانی کرد. در آن زمان عدهای از کارگردان دور رادی را محاصره کردند تا پیشنهاد کار کردن آن را بدهند. هادی مرزبان هم در این بین به آرامی از وی خواست که به کسی وعده آن را ندهد. اکبر رادی نیز تأکید کرد که پایین، گذر سقاخانه را فقط برای مرزبان نوشته است. این برخورد وی باعث شده که او با شوق و ذوق افزونتری به سراغ این متن برود، و آن را پس از"ملودی شهر بارانی" برای اجرا آماده کند.
هادی مرزبان همچنین با اشاره به اجرای پایین گذر سقاخانه در گرگان و تبریز گفت که از کلاه مخملی شدن و جاهل مسلکی در اجرای خود پرهیز کرده است؛ برای آن که در متن به اندازه کافی به آن پرداخته شده و اگر او هم اصرار بر آن میکرد، افراط کاری صورت میگرفت.
او همچنین با اشاره به استقبال بی نظیر مردم در هفت شب اجرای ملودی شهر بارانی در رشت، اظهار تمایل کرد که باز هم برای اجرای پایین، گذر سقاخانه در دورترین نقاط کشور آماده است. البته بستگی به برنامهریزی مرکز هنرهای نمایشی دارد که در این باره چقدر از او و دیگر کارگردانان حرفهای برای اجرای در شهرستانها استفاده شود.
هادی مرزبان"دکتر نون" نوشته حسین پاکدل را متن اجرایی بعدی خود معرفی کرد که آن را براساس رمان"دکتر نون همسرش را از مصدق بیشتر دوست دارد" نوشته شهرام رحیمیان برای صحنه تنظیم کرده است.
وی همچنین به"لبخند باشکوه آقای گیل" باز هم از متون قدیمیتر اکبر رادی اشاره کرد که بعد از دکتر نون به صحنه خواهد آورد. و(...) که اشاره به کارهای بعدی اکبر رادی است که به ترتیب نوشته و توسط هادی مرزبان به صحنه خواهد آمد. او از این(...) در بروشور پایین، گذر سقاخانه استفاده کرده است.