سرمقاله
انتشار ماهنامه نمایش به دلیل صرفهجویی مالی از این پس، دو ماه یک بار و در قالب یک مجله تقدیم شما خوانندگان عزیز خواهد شد. امیدواریم این صرفهجویی، باعث غنای مطالب و محتوای مجله شود و از بتوانیم عمیقتر به مسایل و ...
انتشار ماهنامه نمایش به دلیل صرفهجویی مالی از این پس، دو ماه یک بار و در قالب یک مجله تقدیم شما خوانندگان عزیز خواهد شد. امیدواریم این صرفهجویی، باعث غنای مطالب و محتوای مجله شود و از بتوانیم عمیقتر به مسایل و موضوعات بپردازیم. بیتردید نظم و ترتیب شمارگان نشریه را حفظ خواهیم کرد. این شماره در اول آذرماه و شماره بعد در اول بهمن ماه سال جاری تقدیم شما خوانندگان عزیز خواهد شد.
این روزها فضای تئاتر کشور، رفته رفته به سمت حرکتهای پر جنب و جوش نزدیک میشود. پس از برگزاری سیزدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان که چند سال در محاق بود، چهارمین جشنواره تئاتر رضوی از 5 تا 10 آذرماه و پس از آن سمینار بینالمللی نمایش و دین در 16 و 17 دی ماه و بلافاصله بیست و پنجمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر از 18 دیماه و در نهایت سومین همایش آیینهای عاشورایی در تهران برگزار خواهند شد.
همزمان با حرکتهای ذکر شده مراکزی همچون حوزه هنری، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و وزارت علوم و تحقیقات و فناوری نیز در تدارک برنامههای خاص خود هستند. گستردگی در فعالیتهای تئاتر به چشم میخورد و همچنان نیازمند ایجاد شاکلهای کلنگر برای همبستگی و وحدت عمل در حوزه تئاتر به لحاظ مدیریتی هستیم.
تئاتر کشورمان با بضاعتهای مالی و انسانی، اگر یک جا جمع شود، قدرتمندتر و مؤثرتر عمل خواهد کرد و این بخشی از توان تئاتر است؛ آن هم در بخش دولتی. به طور حتم ایجاد و راهاندازی بایسته بخش خصوصی در کنار بخش دولتی، میتواند ما را به موفقیتهای بیشتری رهنمون کند.
رفته رفته تشکیلات تئاتر کشور به جایگاه آرمانی خویش میرسد؛ اگر چه هنوز مشکلات وجود دارند و تا ایدهآل فاصله داریم؛ اما فعال شدن نمایشگران عروسکی، نمایشگران کودک و نوجوان، نمایشگران دانشجو و دانشگاهی، نمایشگران خیابانی و ... و نیز دست به کار شدن نمایشگران سنتی ـ آیینی، جملگی نشانگر عزم جدی در پیشرفت تئاتر کشور هستند.
فهرست کردن آمار و ارقام شاید بیشتر به کار امور اداری نهادها و مراکز بیاید؛ اما واقعیت این است که در ذات خود نشانگر حرکت است. تنها کافی است به فهرست ارتباطات بینالمللی مرکز هنرهای نمایشی در سال 85 مراجعه کنیم و آن را با گذشته قیاس نماییم. همین جا باید متذکر شوم که این ایدهآل نیست و بضاعت و تواناییها بیشتر است.
نکته قابل توجه دیگر، حرکت به سمت عمیقتر شدن و ریشهای تر نگاه کردن در پدیده هنرهای نمایشی کشورمان است. متولیان اکثر حرکتهای جشنوارهای، جدا از نگاههای و شورآفرین، نگاههای پژوهشی و تألیفی را مدنظر دارند و یا بسیاری از مراکز تئاتری و هنری به سمت این نوع نگاه میل پیدا کردهاند. متولیان اکثر جشنوارهها، همچون جشنواره عروسکی، دانشگاهی، رضوی، فجر، آیینیهای عاشورایی و ... دریافتهاند که برای ماندگاری و مؤثر جلوه یافتن، همراه کردن امور پژوهشی و تألیفی ضروری است و از همین رو تولیدات متفاوتی را همزمان با جشنواره ارائه کرده و میکنند.
برگزاری سمینارها، نشستهای تخصصی و سخنرانی، جلسات پرسش و پاسخ درباره شقوق تئاتر از سوی مراکزی همچون فرهنگستان هنر، تئاتر شهر، خانه تئاتر، خانه هنرمندان ایران، دانشگاهها، مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد و ... گواهی است بر این مدعا. میدانیم که ایدهآلها کم به وقوع میپیوندند؛ اما همین احساس نیاز و حرکت، مقدمهای است برای رسیدن به ذات بایسته و فرهیخته هنر تئاتر. موفق باشید.
سردبیر