بهروز غریبپور از ابداع تکنیک سایه سه بعدی خبر داد
نمایش"آهو یا هو" را با تکمیل تکنیک سایه دو بعدی به صورت یک شیوه مکمل ابداعی و ترکیبی از نمایش سایه با فیگورهای دو بعدی و سه بعدی کار کردهام. به گزارش سایت ایران تئاتر، بهروز غریبپور، طراح و کارگردان نمایش"آهو یا هو" که در چهارمین جشنواره تئاتر رضوی حضور دارد، درباره این نمایش به ستاد خبری جشنواره گفت:«بسیاری از دوستان وقتی ماکت کار را میکشیدم، میگفتند چگونه امکان دارد که با وجود پروژکتور روی صحنه بازی دهنده عروسک دیده نشود؟ من به یک تکنولوژی برتر رسیدهام با جان و دل برای جشنواره تئاتر رضوی کار کردهام و آن را مدیون تئاتر رضوی و خود امام رضا(ع) هستم.»
نمایش"آهو یا هو" را با تکمیل تکنیک سایه دو بعدی به صورت یک شیوه مکمل ابداعی و ترکیبی از نمایش سایه با فیگورهای دو بعدی و سه بعدی کار کردهام.
به گزارش سایت ایران تئاتر، بهروز غریبپور، طراح و کارگردان نمایش"آهو یا هو" که در چهارمین جشنواره تئاتر رضوی حضور دارد، درباره این نمایش به ستاد خبری جشنواره گفت:«بسیاری از دوستان وقتی ماکت کار را میکشیدم، میگفتند چگونه امکان دارد که با وجود پروژکتور روی صحنه بازی دهنده عروسک دیده نشود؟ من به یک تکنولوژی برتر رسیدهام با جان و دل برای جشنواره تئاتر رضوی کار کردهام و آن را مدیون تئاتر رضوی و خود امام رضا(ع) هستم.»
وی درباره نگارش متن آهو یاهو نیز گفت:«همواره دوست داشتهام گوشهای از وقایع عاشورا را به تکنیک سایه به نمایش بگذارم. وقتی به من پیشنهاد شد که برای تئاتر رضوی کار کنم، با این سؤال به سراغ موضوع رفتم که چرا روشنفکران مذهبی و غیر مذهبی ما به بخشی از روایات و احادیث، کم توجهی میکنند. به همین دلیل قصه سادهای چون ضامن آهو را برگزیدم. در نقطهای از کار این قصه ساده به مصیبت معصومین در دشت کربلا پیوند میخورد. در عین حال تأمل امام را نیز نشان میدهم؛ این اندیشه که در یک شرایط بحرانی مرگ و زندگی به یاد داشته باشیم"قصاوت در شأن بشر نیست" در کار من یک اصل میباشد.»
وی ادامه داد:«امروزه که جهان، دچار جنگ شده و صلح به یک کالای لوکس تبدیل گشته است، از طریق این داستان ساده به تماشاگرم متذکر میشوم که مهر و محبت، اعم از این که به انسان باشد یا حیوان، یک اصل است.»
این کارگردان تئاتر درباره برگزاری جشنواره تئاتر رضوی گفت:«به طور کامل جشنوارهها را بدون اتصال به پیش و پس از تولید و اجرای تئاتر مضر میدانم، مشروط برای که هر جشنواره جریان تولید داشته باشد و پس از هر جشنواره نیز یک رشته فعالیتها صورت گیرد تا یک جریان تئاتر به نقطه عطف خود برسد. ما به مضامین مذهبی خیلی کم توجه کردهایم و اگر توجهی هم بوده، در قالب تبلیغات صورت گرفته است. در مورد کار خودم میتوانم ادعا کنم که یکی از مدرنترین و نوآورانهترین شیوهها را به خدمت گرفتهام تا یک نمایش مذهبی با زبان امروزی روی صحنه بیاورم.»
وی تأکید کرد:«حرفهایها از منظر دیگری به تئاتر مذهبی مینگرند و آن این است که باور دینی و مذهبی باید در ذره ذره کار وجود داشته باشد. بنابراین اگر یک تیم حرفهای به موضوع مذهبی بپردازد صرفاً به عنوان یک ادای تکلیف نیست از این پس نیز جشنواره تئاتر رضوی باید فرصتی پیداکند که تکنولوژی و ظرفیتهای پنهان تئاتر را آشکار سازد.»
این کارگردان تئاتر پیشنهاد داد:«جشنواره تئاتر رضوی باید جشنواره نمایشهای آئینی و مذهبی باشد و همه موضوعات دینی را در همه ادیان شامل شود. فکر میکنم برای آن که جشنواره رضوی اهمیت خود را همواره حفظ کند، شاید لازم باشد در منشور آن تجدید نظر شود.»
آهو یاهو، نوشته و با طراحی و کارگردانی بهروز غریب پور به مدت 5 روز از 5 تا 10 آذر در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت و در آن، غزل اسکندرنژاد، سلما محسنی، مرجان احمدی، افسانه زمانی، مونا کیانی فر، محسن ایمانخانی، علی ابوالمخیریان، همایون صلاحی، بنفشه صمدی، کاملیا نوحی و جلیله هیتبیان همکاری میکنند. مشاور کارگردان علی پاکدست و مریم اقبالی، طراح عروسک بهزاد غریبپور، آهنگساز ابراهیم اثباتی، دستیار اول کارگردان هنگامه سازش و دیگر دستیاران لیدا علیرضایی و عسل امامی، مدیر صحنه رویا مقیسه و دستیار طراح صحنه داوود منطقی هستند.