در حال بارگذاری ...
...

گزارشی از اختتامیه دومین جشنواره نمایشنامه‌خوانی مولوی

مهدی عسگرپور(معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران)، علی‌اکبر قاضی‌نظام(مدیر هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران) و حسین پارسایی(رئیس مرکز هنرهای نمایشی) به دلیل همکاری و حمایت از دومین جشنواره نمایشنامه‌خوانی مولوی مورد تقدیر قرار گرفتند.

رضا آشفته:
مراسم اختتامیه دومین جشنواره نمایشنامه‌خوانی مولوی‌‌ شنبه شب 11 آذر ماه با حضور جمعی از دانشجویان، هنرمندان و مسؤولان در تالار مولوی برگزار شد.
این مراسم که در شب میلاد امام رضا(ع) برگزار می‌شد، با معرفی آثار برتر و تقدیر از مسؤولان و منتقدان حاضر در جلسات جشنواره نمایشنامه‌خوانی سمت و سو گرفت.
در این اختتامیه علی‌اکبر قاضی‌نظام، حمیدرضا هنرمند، شکرخدا گودرزی و جمعی از علاقه‌مندان حضور داشتند. در قسمتی از برنامه گزارشی تصویری با حضور دکتر مسعود دلخواه، مهدی مکاری، شکرخدا گودرزی و چند تن دیگر از حاضران در جشنواره پخش شد که همه درباره"نمایشنامه‌خوانی و توسعه تئاتر" سخن ‌گفتند.
مهدی مکاری، دبیر دومین جشنواره نمایشنامه‌خوانی مولوی با تبریک میلاد امام رضا(ع) با یادآوری این نکته که برگزاری دوره اول نمایشنامه‌خوانی چراغ راهشان برای برگزاری جشنواره دوم با هدف اعتلای تئاتر بوده است، گفت:«ویژگی این جشنواره حضور نمایشنامه‌نویسان جوان و تشکیل کارگاه‌ نمایشنامه‌نویسی و خواندن متون ایرانی بوده است.»
وی افزود:«برای برگزاری این جشنواره 250 متن به دبیرخانه رسید که از این بین فقط 20 متن برای حضور در نمایشنامه‌خوانی پذیرفته شد.»
علی‌اکبر قاضی‌ناظم، مدیر هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با تأکید بر سخنان استادش، نادر ابراهیمی که همه را دعوت به شنیدن نقد دیگران در کلاس‌های درسش می‌کرده است، گفت:«او معتقد بود که باید حرف همه را شنید و بعد بنا بر خواست خود دست به تغییر و بازنویسی زد.»
وی در ادامه اظهار امیدواری کرد که برگزاری دومین جشنواره نمایشنامه‌خوانی مولوی نیز فرصت مناسبی را برای نقد متن‌های جوانان و دانشجویان تئاتری را برآورده کرده باشد.
جمال رحیمیان،‌ معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد تهران نیز با توجه به تجربیات فرهنگی و مدیریتی خود، بر"عاشق بودن" در تمامی امور زندگی برای رسیدن به موفقیت‌های بزرگ تأکید کرد و گفت:«من در زمان برگزاری جشنواره نمایشنامه‌خوانی می‌دیدم که با وجود تمامی کمبود‌ها و نبودها گروه اجرایی به ویژه مهدی مکاری چقدر عاشقانه تلاش می‌کردند تا جشنواره را به بهترین شکل برگزار کنند.»
شهرام زرگر، به نمایندگی از هیأت داوران این جشنواره بیانیه را قرائت کرد. در این بیانیه آمده بود که جشنواره دوم نمایشنامه‌خوانی با هدف تشویق آثار ایرانی توسط نویسندگان ایرانی و حذف متون خارجی برگزار شد تا قابلیت‌ها و توانایی‌های نویسندگان این حوزه را در معرض دید و داوری مخاطبان قرار دهند.
همچنین در این بیانیه تأکید بر انتخاب بهترین گزینه‌های اجرایی نمایشنامه‌خوانی با وجود تعدد علایق و سلایق شده بود که تمامی اعضای حیات داوران با چشم‌اندازی همسو آثار منتخب را برگزیده‌اند.
هیأت داوران و بازبینی دومین جشنواره نمایشنامه‌خوانی مولوی متشکل از شهرام زرگر، دکتر محمدباقر قهرمانی، شکرخدا گودرزی، رحمت امینی، فارس باقری، محمد حیدری و عباس اقسامی بوده است.
تقدیر شده‌ها
مهدی عسگرپور(معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران)، علی‌اکبر قاضی‌نظام(مدیر هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران) و حسین پارسایی(رئیس مرکز هنرهای نمایشی) به دلیل همکاری و حمایت از دومین جشنواره نمایشنامه‌خوانی مولوی مورد تقدیر قرار گرفتند.
همچنین از منتقدان حاضر در این جشنواره تقدیر شد. فرهاد مهندس‌پور، محمد چرم‌شیر، رسول نظرزاده، علیرضا نادری،‌ ناصح کامکاری، حسین کیانی، منتقدان غایب و محمودرضا رحیمی، افشین خورشیدباختری، فارس باقری و سعید اسدی منتقدان حاضر در جلسه بودند.
جوایز
موسیقی نمایش"ارثیه‌های عاطفی" به کارگردانی علی بوریان به عنوان اثر برگزیده شناخته شد. عاطفه معینی به عنوان بهترین توضیح‌خوان برای نمایش"کاپوچینوی ایرلندی" شناخته و تقدیر شد. در بخش بازیگری زن ناهید مسلمی(خاله ایران)، سودابه گودرزی(اسماعیل، اسماعیل) و الهام رحمانی(ارثیه‌های عاطفی) به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.
بهرام تشکر(مادام کامیون)، مهرداد عشقیان(کاپوچینوی ایرلندی) و مسعود میرطاهری(یک خانه کوچک که زیاد هم قدیمی نیست) به ترتیب نفرات اول تا سوم بازیگری مرد شدند.
مجید نظری‌نسب نویسنده"یازده ـ نه ـ صفر ـ یک"، محمد چرم‌شیر نویسنده"مادام کامیون" و ارشیا مشکلانی نویسنده"من، پتر، پدرام" نفرات اول تا سوم نمایشنامه‌نویسی معرفی و تقدیر شدند.
در بخش کارگردانی نفر اولی معرفی نشد و مهدی گلیج(مادام کامیون) و تهمینه محمدی(من، پتر، پدرام) نفرات دوم و سوم این بخش شناخته شدند.