در حال بارگذاری ...
...

بازی غلو‌آمیز و دیالوگ‌های پرحاشیه نقص عمده بازیگری ایران است

به گزارش خبرنگار اعزامی سایت ایران تئاتر به هجدهمین جشنواره منطقه دوی کشور، جمعه ۲۴ آذر دو جلسه ورک شاپ کوشک‌جلالی برگزار شد. جلالی در جلسه صبح که پس از اولین اجرا تشکیل شد، بازی غلوآمیز، بیان آهنگین و شعرگونه، دیالوگ‌های طویل و پرحاشیه را نقص عمده بازیگری ایران دانست و افزود:«بازیگری امروز دنیا از دوره برشت به بعد، از این شکل بازی فاصله گرفته و هر چه بیشتر به زندگی عادی روی آورده است.» وی با نقد سیستم آموزش بازیگری در ایران گفت:«کشدار بودن زبان، تکرارها و زواید در تمام آثار دیده می‌شود و صحنه که یک چیز زنده و پویاست به دکور که یک عنصر تزئینی و غیر قابل استفاده است، تبدیل شده.»

ورک‌شاپ علیرضا کوشک‌جلالی جمعه 24 آذر در سالن کوچک تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار اعزامی سایت ایران تئاتر به هجدهمین جشنواره منطقه دوی کشور، جمعه 24 آذر دو جلسه ورک شاپ کوشک‌جلالی برگزار شد.
جلالی در جلسه صبح که پس از اولین اجرا تشکیل شد، بازی غلوآمیز، بیان آهنگین و شعرگونه، دیالوگ‌های طویل و پرحاشیه را نقص عمده بازیگری ایران دانست و افزود:«بازیگری امروز دنیا از دوره برشت به بعد، از این شکل بازی فاصله گرفته و هر چه بیشتر به زندگی عادی روی آورده است.»
وی با نقد سیستم آموزش بازیگری در ایران گفت:«کشدار بودن زبان، تکرارها و زواید در تمام آثار دیده می‌شود و صحنه که یک چیز زنده و پویاست به دکور که یک عنصر تزئینی و غیر قابل استفاده است، تبدیل شده.»
وی با اشاره به نمونه‌هایی از تئاتر روز اروپا و به خصوص آلمان نقاط ضعف و قوت تئاتر ایران را بررسی کرد.
جلالی در جلسه بعدازظهر ورک شاپ با پرداختن به مبحث خلاقیت، به تشریح خلاقیت در بازی، خلاقیت در کارگردانی و به طور کل اجرای خلاقانه پرداخت.
وی تلاش کرد با بیان تفاوت‌های کارگردان فنی و کارگردان ‌‌مادرزاد‌، هنرجویان حاضر را به استفاده از حس لحظه‌ای، قرار گرفتن در شرایط و بهره‌گیری از توانایی‌های ذاتی خود ترغیب کند.
در بخش دیگری از این جلسه جلالی حذف عناصر زیادی و اشکال نادرست را در طول تمرین یکی از ویژگی‌های کارگردان خلاق عنوان کرد و افزود:«کارگردانی می‌تواند بازیگرش را درست هدایت کند که زواید کار او را بشناسد و به حذف آن‌ها بپردازد. به او نمی‌گوید چه باشی بلکه از او می‌خواهد که چه چیزهایی را دور بریزد. در این روش خود بازیگر به نقش خواهد رسید و برای تک تک حرکاتش دلیل خواهد داشت.»