به گزارش سایت ایران تئاتر از روابط عمومی تئاترشهر، در ابتدای این جلسه، عباس غفاری گفت:«نمایشنامه نجواهای شبانه سال 70 یعنی دو سال بعد از اتمام جنگ توسط محمد چرم شیر نوشته شد. نگارش این نمایشنامه زمانی اتفاق افتاد که بسیاری از روشنفکران و اغلب تحصیلکردگانی که بنا به وظیفه دوران خدمت خود را در جنگ گذرانده بودند، آرمانهایشان را به یک باره از دست رفته میدیدند و بسیاری از این افراد به دلیل این که از خیلی تعاریف خود ساخته در زمینه جنگ رها ش
به گزارش سایت ایران تئاتر از روابط عمومی تئاترشهر، در ابتدای این جلسه، عباس غفاری گفت:«نمایشنامه نجواهای شبانه سال ۷۰ یعنی دو سال بعد از اتمام جنگ توسط محمد چرم شیر نوشته شد. نگارش این نمایشنامه زمانی اتفاق افتاد که بسیاری از روشنفکران و اغلب تحصیلکردگانی که بنا به وظیفه دوران خدمت خود را در جنگ گذرانده بودند، آرمانهایشان را به یک باره از دست رفته میدیدند و بسیاری از این افراد به دلیل این که از خیلی تعاریف خود ساخته در زمینه جنگ رها شده بودند، به پوچی خود ساختهای رسیده بودند که تمایل داشتند فقط بتازند و بسیاری از مسایل درونی و محیطی خود را نابود کنند.»
جلسه پرسش و پاسخ نمایش"نجواهای شبانه نوشته محمد چرمشیر و به کارگردانی عباس غفاری روز گذشته با حضور عوامل نمایش در محل تالار نوی تئاتر شهر برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر از روابط عمومی تئاترشهر، در ابتدای این جلسه، عباس غفاری گفت:«نمایشنامه نجواهای شبانه سال 70 یعنی دو سال بعد از اتمام جنگ توسط محمد چرم شیر نوشته شد. نگارش این نمایشنامه زمانی اتفاق افتاد که بسیاری از روشنفکران و اغلب تحصیلکردگانی که بنا به وظیفه دوران خدمت خود را در جنگ گذرانده بودند، آرمانهایشان را به یک باره از دست رفته میدیدند و بسیاری از این افراد به دلیل این که از خیلی تعاریف خود ساخته در زمینه جنگ رها شده بودند، به پوچی خود ساختهای رسیده بودند که تمایل داشتند فقط بتازند و بسیاری از مسایل درونی و محیطی خود را نابود کنند.»
غفاری در پاسخ به این که چرا این نمایشنامه را در همان سالهای نگارش متن به اجرا نبردید، گفت:«من تمایل زیادی داشتم که این متن در همان سالها اجرا میشد؛ زیرا معتقدم اگر در همان سالهای پایان جنگ چنین اتفاقی میافتاد، زهری که در حال حاضر دارد، بسیار بیشتر و نمایانتر بود؛ اما متأسفانه این متن اجازه اجرا پیدا نکرد تا این که توانستیم از دو سال گذشته این متن را در یک جلسه نمایشنامهخوانی برای تماشاگران اجرا کنیم.»
این کارگردان تئاتر که تاکنون نمایش"کبوتری ناگهان" را روی صحنه برده، تأکید کرد:«متأسفانه بنا به شرایطی که در متن نمایشنامه وجود دارد، بیش از 40 درصد آن حذف شده؛ به همین جهت ممکن است بسیاری از صحنههای نمایش در نگاه تماشاگر بیربط به نظر آید و تماشاگران این سؤال را در ذهن خود متبادر کنند که چرا بعضی از درگیریهای سه شخصیت نمایشنامه تا این حد زیاد و یا حتی در مواردی ملموس نیست. متأسفانه با حذف نکات مهم، اجرای نمایش با مشکلات بسیار زیادی از نظر رابطه دیالکتیک شخصیتها با یکدیگر شده است، اما میدانم این مسائل تحت هیچ شرایطی به تماشاگر ربطی ندارد و من به عنوان کارگردان موظفم کاری کنم که تماشاگر به خیلی از سؤالات نمایش پاسخ دهد.»
غفاری گفت:«شاید من دچار یک اشتباه بزرگ شدهام که آمدهام و یک متن از محمد چرمشیر که جدای از رابطه استاد و شاگردی یک دِین احساسی به او دارم را اجرا کردم؛ اما باید بگویم بسیاری از همکاران من هستند که دانسته این اشتباه را میکنند و اسیر این اشتباه میشوند و میخواهند هر طور که شده درِ تالارهای نمایش را باز بگذارند.»
کارگردان نمایش نجواهای شبانه در بخش دیگری از این جلسه پرسش و پاسخ و در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که آیا در این کار دغدغه طنز هم داشتید یا خیر گفت:«من و بازیگرانم در طول تمرین برای اجرای این نمایش هیچ علاقهای به ایجاد لحظات طنز و کمدی در نمایش نداشتیم. باور کنید حتی انتظار نداشتیم که در بعضی از لحظات تماشاگر را در سالن بخندانیم و به نظر من اگر میبینید در بعضی از لحظات تماشاگران در سالن میخندد خندهای از سر شوق نیست، بلکه یک حس همذات پنداری است که از سر درد است.»
وی در خصوص طراحی صحنه این اثر نمایشی هم گفت:«به نظر من یکی از نقاط ارزشمند اجرای نمایشِ نجواهای شبانه، طراحی صحنه آن است در آن طراح صحنه توانسته به بهترین شکل ممکن شخصیتها را با فضای نمایشنامه درگیر کند؛ فضایی که خود نشانهای برای فشار فضای بیرونی خارج از پادگان به شخصیتها است که موجب میشود آنها دچار مشکل شوند.»