باعث افتخار من است که بلیت این نمایش چند دقیقه پس از باز شدن گیشه تمام میشود
باعث افتخار من است که بلیت این نمایش چند دقیقه پس از باز شدن گیشه تمام میشود
پیمان شیخی:
نشست مطبوعاتی نمایش"مرگ فروشنده" با حضور نادر برهانیمرند کارگردان نمایش، پیام دهکردی، هادی عامل و تنی چند از خبرنگاران عصر روز گذشته در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، نادر برهانیمرند کارگردان نمایش مرگ فروشنده در ابتدای جلسه ضمن خوش آمدگویی به حاضران گفت:«در ابتدا قرار نبود که نمایش مرگ فروشنده را برای اجرای صحنهای آماده کنم و نمایش"داستانهای شگفت واقعی واقعی" را پیشنهاد داده بودم، اما به من اعلام شد که بهتر است متن دیگری را برای اجرا جایگزین این نمایش کنم. آن موقع نمایشنامه آمادهای برای اجرا نداشتم؛ به همین دلیل نمایشنامه مرگ فروشنده را روی صحنه بردم؛ چون که از زمان دانشجویی به این متن علاقهمند بودم و دوست داشتم روزی آن را اجرا کنم.»
وی در ادامه افزود:«پس از انتخاب نمایشنامه مرگ فروشنده که از آثار نمایشنامهنویسی مشهور، آرتور میلر است، تصمیم گرفتم آن را آداپته کنم و روی صحنه بیاورم، اما تشخیص دادم که بهتر است این متن به صورت اورجینال اجرا شود. البته این کار با همفکری گروه نمایشم انجام شد. نکته دیگری که وجود داشت این بود که نمایشنامه مرگ فروشنده طولانی است و با علم به این که زمان طولانی نمایش در حوصله تماشاگران امروز تئاتر نیست، تصمیم گرفتیم تا زمان نمایشنامه را کوتاه کنیم. الآن خوشحالم که با کمک دوستان به این مرحله رسیدهام؛ چرا که علاوه بر این که این متن اثر فرد صاحب نامی است، متن سترگی نیز هست.»
برهانی با اشاره به حذف سه شخصیت از نمایش افزود:«باید بنا به بضاعت تئاتر، تعدادی از کاراکترها را از متن اصلی حذف میکردیم، بنابراین حدود سه کاراکتر حذف شدند.»
وی سپس با اشاره به این که این نمایش از هیچ یک از اجراهای گذشتهاش وام نگرفته، اظهار کرد:«پیش از این، اکبر زنجانپور این متن را اجرا کرده بود که در آن زمان من در تهران نبودم و نتوانستم کار ایشان را ببینم. حتی تله تئاتر این اثر را نیز ندیدهام. البته چون فرد تأثیرپذیری هستم، اجراهای ضبظ شدهای که دوستان در اختیار داشتند را هم ندیدم تا احتمالاً از آنها تأثیری نگیرم.»
در ادامه، پیام دهکردی بازیگر نمایش گفت:«من حدود سه سال از صحنه تئاتر دور بودم، اما تمرینات خودم را قطع نکردم. این سه سال نیز، هر بار که تصمیم گرفتم به صحنه تئاتر باز گردم، شرایط را به گونهای میدیدم که به خود این اجازه را نمیدادم این کار را بکنم. به هر حال چون دوستی من با نادر برهانیمرند دوستی دیرینهای است، پس از گفتوگوهای بسیار من با برهانی، کار را پذیرفتم.»
در ادامه هدایت هاشمی یکی دیگر از بازیگران نمایش مرگ فروشنده گفت:«بین اعضای گروه نمایش ما دوستی دیرینهای حاکم است. البته من در گزینش کار به نسل خودم اعتقاد دارم؛ چرا که ما نسلی سختی کشیده هستیم و در حقیقت محصول آزمون و خطای خودمان هستیم. ضمن این که این نسل بدهکار هیچ کس نیست. بنابراین وقتی قرار است مجموعهای از بهترینهای این نسل دور هم جمع شوند. به نظر من موقعیت خوبی برای حضور است.»
نادر برهانیمرند سپس در خصوص این نمایش گفت:«وقتی من در ایران با شرایط ویژهای که دارد به سراغ چنین قصهای میروم، مطمئناً دغدغههایم در تغییرات این نمایش تأثیر دارد. بحران حاکم بر خانواده فروشنده که(شخصیت اصلی نمایش است)، با شرایط ما نزدیکی بسیار دارد. شخصیت پدر، شخصیتی است که ما اطراف خود بسیار دیدهایم و سرنوشت او و فشار روانی که بر او حاکم است بیمناسبت با وضعیت پیرامون ما نیست. این شخصیت، انسانی شریف است که میتواند شرایط بهتری برای خود، خانواده و جامعهاش فراهم کند، ولی زیر چرخهای اقتصادی حاکم بر جامعه خرد میشود.»
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار سایت ایران تئاتر در خصوص نحوه انتخاب بازیگران نمایش گفت:«زمانی که متن را مطالعه میکردم تعدادی از بازیگران را برای ایفای نقش در این نمایش در نظر میگرفتم. البته از منظر دیگر، دوستی من با بازیگران نمایش را نباید نادیده گرفت. باعث خوشحالی من است که در پروژههای مختلف افتخار داشتم که خدمت این عزیزان باشم؛ چرا که دوستانی یافتم که دغدغههای مشترکی با من دارند و از یک نگاه آرمانی برخوردارند. بنابراین چنانچه درخششی در کار ما دیده میشود، نتیجه و محصول همدلی گروه است.»
وی در ادامه با اشاره به تغییر سالن اجرایش از چهارسو به قشقایی، درباره دلیل این اتفاق توضیح داد:«ابتدا قرار بود که این نمایش در تالار چهارسو و به صورت تک اجرا روی صحنه برود، ولی 20 روز قبل از اجرای نمایش به ما گفتند که قرار است به همراه گروه نمایشی دیگری در تالار چهارسو اجرا داشته باشیم. من تمام طراحیهای خودم را تغییر دادم، ولی آن کارگردان اعلام کرد که دکور حجیمی برای نمایش در نظر دارد. به هر حال مذاکرات ما به بنبست رسید. پس از آن نیز به ما اعلام شد که هر یک از نمایشهای ما 12 اجرا در دو سانس خواهد داشت، ولی به دلیل این که سه تن از بازیگران من به صورت مشترک در دو نمایش حضور داشتند، از این شیوه اجرایی اعلام انصراف کردم. به همین دلیل ما به تالار قشقایی انتقال پیدا کردیم که به دنبال آن یکی از آسیبهایی که متوجه نمایش من شد، از بین رفتن طراحی نور نمایش بود؛ چرا که در این جا ما فقط شش پروژکتور در اختیار داریم.»
برهانیمرند در بخش دیگری از این نشست با اشاره به سوء تفاهمی که بین هنرمندان تئاتر و مدیران کلان فرهنگی وجود دارد، گفت:«متأسفانه احساس میشود که از سوی مدیران کلان فرهنگی، اعتمادی به هنرمندان تئاتر نمیشود، در حالی که این خانواده بارها سعی کرده ثابت کند که هنرش سالمترین و تأثیرگذارترین هنر است، در حالی که عموماً از تئاتر انتظارات دیگری دارند. باید بدانیم که تئاتر قرار است نقد و روشنگری کند و روی مهمترین مشکلات اجتماعی دست بگذارد.»
پیام دهکردی نیز در ادامه صحبتهای برهانیمرند گفت:«باعث افتخار من است که بلیت این نمایش چند دقیقه پس از باز شدن گیشه تمام میشود. اما پرسش این است که چرا وقتی نمایش با اقبال عمومی مواجه است، اجازه ادامه یافتن اجراهای آن داده نمیشود. در حالی که سال 79 و 80 من در نمایش"کرگدن" حضور داشتم که حدود 100 اجرا داشت، چون با استقبال خوب مردم مواجه شده بود. همین الآن ما شاهد اجرایی به کارگردانی آقای اکبر عبدی هستیم که 100 اجرا در تالار سنگلج پشت سر گذاشته است.»
وی در ادامه افزود:«من هر شب که روی صحنه میروم، با خودم میگویم که مسؤولیت من در قبال تماشاگران بسیار سنگین است؛ حال نمیدانم مدیران کلان فرهنگی نیز همین احساس را دارند یا نه؟»
هدایت هاشمی نیز در پایان با اشاره به سکوت مطبوعاتی که در مورد نمایش مرگ فروشنده اعمال شده، گفت:«متأسفم که سکوتی وحشتناک در مورد نمایش ما اعمال شده، در حالی که باید از هنرمندان تئاتر حمایت شود؛ چرا که اینها سرمایههای کشور ما محسوب میشوند و باید برای حفظ آنها تلاش کرد.»