محمدرضا الوند: جشنواره باید عامل پویایی تئاتر باشد
محمدرضا الوند، کارشناس و مدرس تئاتر گفت:«جشنوارههای تئاتر باید به گونهای برنامهریزی شوند که باعث پویایی تئاتر کشور باشد.» به گزارش سایت ایران تئاتر، وی با بیان این مطلب افزود:«تجربه بیست و پنج ساله برگزاری جشنواره تئاتر فجر ثابت کرده که این رویداد هنری به خوبی نتوانسته نقش واسطهای خود را برای حمایت و قدرت بخشیدن به جریان پویای تئاتر کشور ایفا کند.» این مدرس تئاتر تصریح کرد:«به نسبت جمعیت و ضرورتهای اجتماعی تئاتر ما تاکنون نتوانسته است از رشد و بالندگی مطلوبی برخوردار باشد.»
محمدرضا الوند، کارشناس و مدرس تئاتر گفت:«جشنوارههای تئاتر باید به گونهای برنامهریزی شوند که باعث پویایی تئاتر کشور باشد.»
به گزارش سایت ایران تئاتر، وی با بیان این مطلب افزود:«تجربه بیست و پنج ساله برگزاری جشنواره تئاتر فجر ثابت کرده که این رویداد هنری به خوبی نتوانسته نقش واسطهای خود را برای حمایت و قدرت بخشیدن به جریان پویای تئاتر کشور ایفا کند.»
این مدرس تئاتر تصریح کرد:«به نسبت جمعیت و ضرورتهای اجتماعی تئاتر ما تاکنون نتوانسته است از رشد و بالندگی مطلوبی برخوردار باشد.»
وی گفت:«این عامل سبب شده که جشنوارهها صرفاً وقایعی در پی هم باشند و تأثیر چندان مهمی در پویایی تئاتر کشور نداشته باشد.»
کارشناس امور استانهای مرکز هنرهای نمایشی اظهار داشت:«به عنوان کسی که چندین سال است دستاندرکار جشنواره هستم، معتقدم که در چند سال گذشته جشنوارههایی که میتوانستند یک جریان بالنده را به وجود آورند، در یک دور تکرار افتادهاند.»
الوند گفت:«اگر چه در چند سال گذشته جشنواره تئاتر فجر به عنوان ویترین سالیانه تئاتر کشور مطرح بوده است، اما این سؤال همواره وجود دارد که اگر حمایت دولتی از جشنوارهها گرفته شود، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ اگر کمکهای دولتی را از تئاتر بگیرند، آیا بخش خصوصی قادر است به تئاتر سامان دهد؟»
وی تصریح کرد:«تئاتر شهرستانها بدون کمک دولتی، حتی نمیتواند در جشنوارهها هم شرکت کند و این ضعف بزرگی است.»
این کارشناس، مهمترین مانع در راه رشد و اعتلای تئاتر را عدم وجود جریان تئاتر آزاد و حرفهای دانست و افزود:«برای برون رفت از بن بست به وجود آمده، قدرت بخشیدن به تئاتر خصوصی میتواند راه گشا باشد.»
گفتنی بیستوپنجمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، 27 دی ماه به کار خود پایان میدهد.