در حال بارگذاری ...
...

دانش و خلاقیت دو موردی هستند که در داوری آثار لحاظ می‌کنیم

از نظر سطح بندی موسیقی تئاتر، نمایش‌هایی با کیفیت‌های مختلف را شاهد بوده‌ام. پیروز ارجمند، آهنگساز و عضو هیأت داوران انجمن نمایش در جشنواره فجر با بیان این مطلب به سایت ایران تئاتر گفت:«وقتی در یک جشنواره حرفه‌ای کاری را عرضه می‌کنیم، باید از تمام عناصر و چیدمان حرفه‌ای بهره‌ ببریم. متأسفانه در تئاتر نگرانی از بابت استفا‌ده از آهنگساز و نوازنده حرفه‌ای وجود ندارد. به اعتقاد من این نقیصه‌ای است که در موسیقی تئاتر وجود دارد و به تدریج باید در هر دو بخش موسیقی و تئاتر آن را جبران کرد.» وی حضور عوامل‌ غیر حرفه‌ای در موسیقی تئاتر را عامل ضربه زننده به کلیت کار عنوان کرد و افزود:«موسیقی تئاتر بسیار سخت‌تر از موسیقی فیلم است، چون نفس به نفس تماشاگر پیش می‌رود. کوچکترین صداها شنیده می‌شود و کوچکترین حس‌ها القا می‌شوند. باید با احتیاط با آن برخورد کرد و از زیاده‌گویی در موسیقی‌ پرهیز کرد. در سال‌های اخیر نوعی شلوغ کاری در موسیقی باب شده که‌ تئاتر را به یک سالن کنسرت موسیقی تبدیل می‌کند.»

از نظر سطح بندی موسیقی تئاتر، نمایش‌هایی با کیفیت‌های مختلف را شاهد بوده‌ام.
پیروز ارجمند، آهنگساز و عضو هیأت داوران انجمن نمایش در جشنواره فجر با بیان این مطلب به سایت ایران تئاتر گفت:«وقتی در یک جشنواره حرفه‌ای کاری را عرضه می‌کنیم، باید از تمام عناصر و چیدمان حرفه‌ای بهره‌ ببریم. متأسفانه در تئاتر نگرانی از بابت استفا‌ده از آهنگساز و نوازنده حرفه‌ای وجود ندارد. به اعتقاد من این نقیصه‌ای است که در موسیقی تئاتر وجود دارد و به تدریج باید در هر دو بخش موسیقی و تئاتر آن را جبران کرد.»
وی حضور عوامل‌ غیر حرفه‌ای در موسیقی تئاتر را عامل ضربه زننده به کلیت کار عنوان کرد و افزود:«موسیقی تئاتر بسیار سخت‌تر از موسیقی فیلم است، چون نفس به نفس تماشاگر پیش می‌رود. کوچکترین صداها شنیده می‌شود و کوچکترین حس‌ها القا می‌شوند. باید با احتیاط با آن برخورد کرد و از زیاده‌گویی در موسیقی‌ پرهیز کرد. در سال‌های اخیر نوعی شلوغ کاری در موسیقی باب شده که‌ تئاتر را به یک سالن کنسرت موسیقی تبدیل می‌کند.»
وی با اشاره به تجربیات گذشته خود در زمینه موسیقی تئاتر تأکید کرد:«با همه گستردگی‌ها و توانایی‌هایی که موسیقی تئاتر دارد، به دلیل تأثیرگذاری مفرطی که روی روان انسان باقی می‌گذارد باید با تمام وسعتش در خدمت کار قرار بگیرد. متأسفانه اکنون نوعی خودنمایی در موسیقی تئاتر می‌بینیم.»
وی با اشاره به دشواری استفاده از موسیقی زنده در تئاتر گفت:«اگر تغییر زمان‌بندی اجرا، ضرباهنگ موسیقی و لزوم بداهه‌ نوازی با توجه به حسن صحنه، اجباری برای اجرا‌ی زنده موسیقی ایجاد نکند، ترجیح می‌دهیم از موسیقی ضبط شده استفاده شود. با استفاده از امکانات ضبط استودیویی، شدت و ضعف‌ها و حس و حال موسیقی با ضرافت بیشتری در اختیار کار قرار می‌گیرد. به خصوص که تالارهای تئاترشهر امکانات خوبی در زمینه پخش صدا دارند.»
این آهنگساز تئاتر و سینما درباره نوازندگان حرفه‌ای تئاتر گفت:«در اجرای زنده موسیقی باید از نوازندگانی استفاده کرد که دینامیک، ریتم و حس در تئاتر را بشناسند. از عناصر نمایش اطلاع داشته و خودشان بتوانند هر جا که لازم باشد، بداهه‌ نوازی کنند و تغییراتی در ریتم‌ها و سرعت‌ها بدهند. قطعاً این کار از یک نوازنده حرفه‌ای برمی‌آید؛ زیرا نوازنده غیر حرفه‌ای هنوز درگیر الفبای موسیقی است.»
ارجمند درباره ملاک‌های قضاوت در موسیقی تئاتر و آن چه‌ بر آن تأکید دارد، گفت:«موسیقی تئاتر تعریف مشخصی دارد و در دروس دانشگاهی و روش‌های آکادمیک هشت کارکرد برای آن تعریف شده است. علاوه بر آن، زبان موسیقی یک عنصر خلاقه است. من به دنبال نوآوری و خلاقیت در این کارها گشته‌ام و به موسیقی تجربی و تئاتر تجربی نیز توجه داشته‌ام. اعتقاد دارم همراه ‌استفاده از کلیدهای علمی باید عنصر خلاقه هم در کار دیده شود. موسیقیدان دومین مؤلف یک اثر نمایشی است و موسیقی تأثیرگذارترین و انتزاعی‌ترین زبان کار بعد از نمایشنامه به حساب می‌آید. متأسفانه کمتر کاری را دیده‌ام که بر انتخاب گروه موسیقی و موسیقیدان توجه کرده‌اند.»