گزارشی از هشتمین روز برگزاری جشنواره تئاتر فجر
مدیران تئاتر دنیا با حضور در جشنواره فجر دست به انتخاب آثار نمایشی ایرانی زدند. در همین راستا روبرتو چولی کارگردان تئاتر آلمان، سه نمایش"سمفونی درد" کار حسین پاکدل، "ددالوس و ایکاروس" کار همایون غنیزاده و"پلنگ خالهایش را پاک میکند" کار علی نرگسنژاد را جهت اجرا در کشور آلمان، انتخاب کرد.
هشتمین روز از برگزاری بیستوپنجمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با استقبال گسترده تماشاگران مواجه شد.
شوایک و استقبال تماشاگران
نمایش"شوایک" کار کوروش نریمانی شب گذشته در نخستین اجرا با استقبال گسترده مردم مواجه شد به گونهای که عدهای مجبور شدند این نمایش را در نوبت دوم ببینند.
نریمانی اجرای جشنواره این نمایش را به محمد یعقوبی که در سالن حاضر بود، تقدیم کرد. اجرای دوم این نمایش هم به اندازهای شلوغ شد که تعدادی از تماشاگران بیرون در تالار ماندند. به همین دلیل مسؤولان قول دادند، تماشاگرانی که موفق به تماشای این نمایش نشدند، بتوانند با بلیتهایی که در دست دارند، طی سه روز چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه پس از پایان جشنواره این نمایش را ببینند.
پیشکسوتان، مدرسان تئاتر و نمایندگان مجلس به تماشای نمایش"لیرشاه" نشستند
جمعی از پیشکسوتان تئاتر و هنرمندان از نمایش"لیرشاه" کار"روبرتو چولی" از کشور آلمان دیدن کردند.
به گزارش سایت ایران تئاتر، عزتا... انتظامی، حمید سمندریان، بهزاد فراهانی، آتیلا پسیانی و فرهاد آئیش از جمله هنرمندانی بودند که یکشنبه شب گذشته از نخستین اجرای این نمایش در تالار چهارسو دیدن کردند.
این نمایش مورد توجه تماشاگران قرار گرفت به طوری که عده زیادی از آنها به صورت ایستاده نمایش را دنبال کردند. همچنین امیررضا خادم ـ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ـ نیز در جمع تماشاگران نمایش"لیرشاه" حضور داشت.
اجرای دوم نمایش"لیرشاه" اثر"روبرتو چولی" به دانشجویان تئاتر اختصاص یافت.
پس از پایان اجرا دانشجویان و حاضران به پرسش و پاسخ با کارگردان پرداختند. پرسشهایی در باب شکل گیری متن، ارتباط کارگردان با گروههای ایرانی، اجرای نمایش در کشورهای مختلف در این جلسه مطرح شد. گروه هم در حین برگزاری جلسه، مشغول جمع کردن دکور نمایش شد تا بتواند سالن را به موقع تحویل گروه بعدی بدهد.
حرفهایها در تالار اصلی
تالار اصلی مجموعه تئاترشهر روز گذشته میزبان نمایش"مرغ دریایی" کار ایوسیف راخلگاز از کشور روسیه بود. در اجرای این نمایش هنرمندانی چون حمید سمندریان، پرویز پورحسینی، ایرج راد، امیررضا کوهستانی، حسن معجونی، سهراب سلیمی و بهزاد فراهانی و بسیاری دیگر از هنرمندان حضور داشتند. مدت زمان اجرای این نمایش کمتر از زمان اعلام شده در جدول برنامهها بود که گلایه برخی از تماشاگران را به همراه داشت.
ازدحام در تالار مولوی
نمایش"پیچت کلون چون و خودم" کاری از کشور فرانسه روز گذشته در نخستین اجرایش در تالار مولوی با ازدحام تماشاگران روبهرو شد.
ازدحام به اندازهای بود که بسیاری از تماشاگران پشت در تالار ماندند تا امروز به تماشای این نمایش بنشینند.
برگزیدگان مدیران تئاتر دنیا
مدیران تئاتر دنیا با حضور در جشنواره فجر دست به انتخاب آثار نمایشی ایرانی زدند. در همین راستا روبرتو چولی کارگردان تئاتر آلمان، سه نمایش"سمفونی درد" کار حسین پاکدل، "ددالوس و ایکاروس" کار همایون غنیزاده و"پلنگ خالهایش را پاک میکند" کار علی نرگسنژاد را جهت اجرا در کشور آلمان، انتخاب کرد.
برگزاری کارگاه بیان هنری بدن
کارگاه بیان هنری بدن به سرپرستی"مایکل بولیفیک" و"تینا کوکوویچ" برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، این ورک شاپ به صورت مشترک و به سرپرستی مایکل بولیفیک و تینا کوکوویچ به مدت چهار ساعت برگزار شد که 26 و 27 دی ماه نیز ادامه خواهد داشت.
در این کارگاه که به صورت کار عملی برگزار شد، شرکت کنندگان روی تکنیک"حرکت بوتو" که تکنیکی ژاپنی است کار کردند و با استفاده از تمرکز و پیدا کردن نقاط تعادل بدن و تقسیم انرژی، حرکات را انجام دادند.
در این جلسه ورک شاپ که روی تعادل بدن صحبت شد، مایکل بولیفیک گفت:«رشتهای از بالاترین نقطه بدن به انتهاییترین نقطه بدن وصل است و انسان همچون عروسکی که به وسیه رشتهای به آسمان متصل است، حرکت میکند. با این تفکر تمامی حرکات از نیروی بهشتی سرچشمه میگیرند.»
او ابتدا از شرکت کنندگان خواست به صورت دایرهای روی زمین بنشینند و تمام تفکرات و درگیریهای روزانه را خارج از دایره بگذارند، پس از لحظهای تمرکز، از آنها خواست بایستند و تصور کنند که ریسمان از آسمان آنها را هدایت میکند و به بالا و پائین کشیده میشوند.»
وی در پایان از شرکت کنندگان خواست تا با هدایت ریسمان و با حفظ تعادل، تند حرکت کنند. این تمرین به نوعی به شناور بودن در فضا رسید و در پایان جلسه تمرین، او از همگی خواست به صورت دایرهوار روی زمین بنشینند و در تمرکز، تمامی اتفاقات و وقایع تمرین را در مرکز دایره بگذارند و خارج شوند.»