دبیر بیستوششمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر امشب معرفی میشود
دبیر بیستوششمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر امشب در مراسم اختتامیه بیستوپنجمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر معرفی میشود. حسین پارسایی، رئیس مرکز هنرهای نمایشی و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با اعلام این خبر در نشست مطبوعاتی صبح امروز گفت:«با معرفی دبیر جشنواره بیستوششم و با این حساب که جشنواره سال آینده از فردا میتواند دبیر خود را در اختیار داشته باشد، انتخاب آثار با زمان بیشتری انجام میشود.» حسین پارسایی با اشاره به گذشت ربع قرن از برگزاری جشنواره تئاتر فجر تأکید کرد:«ارتباط هر مرکز فرهنگی با رسانهها میتواند آینه تمام نمایی در مقابل فعالیتهای فرهنگی قرار دهد.»
دبیر بیستوششمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر امشب در مراسم اختتامیه بیستوپنجمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر معرفی میشود.
حسین پارسایی، رئیس مرکز هنرهای نمایشی و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با اعلام این خبر در نشست مطبوعاتی صبح امروز گفت:«با معرفی دبیر جشنواره بیستوششم و با این حساب که جشنواره سال آینده از فردا میتواند دبیر خود را در اختیار داشته باشد، انتخاب آثار با زمان بیشتری انجام میشود.»
حسین پارسایی با اشاره به گذشت ربع قرن از برگزاری جشنواره تئاتر فجر تأکید کرد:«ارتباط هر مرکز فرهنگی با رسانهها میتواند آینه تمام نمایی در مقابل فعالیتهای فرهنگی قرار دهد.»
وی در جای جای این جلسه که با حضور دکتر سعید کشنفلاح دبیر جشنواره بیستوپنجم، دکتر محمدعلی خبری مسؤول شورای نظارت و ارزشیابی، مهرداد رایانی مخصوص مدیر انتشارات و پژوهش، محمد حیدری مسؤول امور استانها، محمد اطبایی مدیر امو بینالملل و محمدرسول صادقی مدیر روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی تشکیل شد بر آمادگی مرکز برای پذیرش همفکری رسانهها در ارائه پیشنهادات و تجربیات سازنده تأکید کرد.
در ادامه محمد اطبایی، مدیر امور بینالملل مرکز هنرهای نمایشی نیز ضمن ارائه آماری از استقبال گروههای خارجی از جشنواره تئاتر فجر، درباره این بخش توضیح داد:«قطعاً تمام بینندگان از همه کارهای بخش بینالملل رضایت نداشتند و چنین رضایتی هم غیر ممکن است. سعی کرده بودیم انواع مختلفی از ژانرها را برای حضور در جشنواره دعوت کنیم، برای مثال کار فرانسه که در ژانر رسیتال بود، جزء اولین نمونه از این ژانر بود که با رویکرد آشنایی با گونههای متفاوت نمایشی در جشنواره حضور داشت. وقتی با هنرمندان درباره آن صحبت میکردم از این اقدام راضی بودند. گروههای دیگری نیز انتخاب شده بودند که به هر دلیل امکان حضور نداشتند بنابراین تصمیم گرفته شد به شکل تور یا رپرتوار و اجرای عمومی در خدمتشان باشیم.»
وی به شیوه انتخاب تئاتر از طریق تماشای فیلم انتقاد کرد و افزود:«باید انتخاب آثار همراه با گسیل هیأتهای مختلف به کشورهای دیگر صورت پذیرد.»
اطبایی در پاسخ به خبرنگار سایت ایران تئاتر مبنی بر چگونگی اجراهای عمومی نمایشهای خارجی توضیح داد:«مذاکراتی با پیتر بروک برای اجرای نمایش"سیزوئه باسنی مرده است" داشتهایم. علاوه بر آن گروه تئاتر خیابانی لهستان در تابستان امسال نمایش"مکبث" را اجرا میکنند و گروه صربستانی "نان و نمایش" اجرایی در ایران خواهند داشت. در حال حاضر، صرف اجرای این گروهها در تهران مطرح نیست. ما به اجرا در شهرستانها میاندیشیم. علاوه بر این اجراها با"کلاوس پایمان" در حال مذاکره هستیم که اجرایی در ایران داشته باشد. مسیر تولیدات مشترک را نیز همچنان دنبال میکنیم. با دیتر کومل نیز درباره کار روی شاهنامه مذاکراتی داشتهایم که از آغاز سال جدید به مرحله عمل میرسد. در مجموع با 10 گروه مختلف صحبت کردهایم که تصمیم نهایی با توجه به وضعیت بودجه توسط مرکز هنرهای نمایشی گرفته خواهد شد.»
حسین پارسایی نیز در این رابطه توضیح داد:«نگرش تازهای در حوزه بینالملل شکل گرفته که به تعریف کار مشترک در حوزه بینالملل انجامید. در این مسیر ابتدا میتوان یک زبان مشترک را جست که میتواند شامل موضوع و مفهوم کلی بشری باشد و نوع دیگر میتواند به استفاده از بازیگران ایرانی در یک کار خارجی بینجامد که نمایش"کوری" یک تجربه در زمینه دوم بود.
این تجربه میتواند، در بخش مفاهیم ایرانی نیز انجام شود که طبیعتاً از شاهنامه شروع خواهیم کرد. فکر تولیدی در این زمینه اگر مستمر و ادامهدار باشد، میتواند به تعریف ظرفیتهای فرهنگی کشورمان در کشورهای دیگر کمک کند. به عنوان مثال گروه آلمانی نمایش تولید شدهای را که امضای آلمان و ایران را دارد، در چند کشور دیگر نیز اجرا خواهد کرد.»
وی در ادامه با اشاره به انتخاب چند نمایش ایرانی جشنواره برای سفر به کشورهای دیگر گفت:«هم اکنون کشورهای دیگر از ما کارهایی با موضوع محرم و مضامین عاشورایی خواستهاند و خودشان نیز هزینه آن سفر را میپردازند. اعتقاد دارم اگر از چنین فرصتهایی درست استفاده شود، مضامین دیگری را نیز میتوان در عرصه بینالمللی مطرح کرد.»
حسین پارسایی در ادامه درباره حضور نداشتن تعدادی از کارهای بخش بینالملل، نحوه انتخاب آثار و ارتباط با چهرههای شناخته شده تئاتر جهان توضیحات مبسوطی ارائه داد. وی در بخشی از گفتههای خود به نبود پل ارتباطی میان رایزنان فرهنگی و ناتوانی از انتقال پیام به وسیله سفرا و رایزنان ایران در کشورهای دیگر اشاره کرد و افزود:«قبول دارم که در تئاتر بینالملل ما ضعفهایی وجود داشت. از کشورهای اسلامی 70 نسخه تصویری به جشنواره رسید که حتی تصمیم داشتیم یک بخش با عنوان کشورهای اسلامی به جشنواره بیفزاییم، ولی به صراحت میگویم که 69 کار از آنها حرکات موزون بود. تأیید میکنم که رویکرد دولت به مسائل فرهنگی تغییر کرده، اما این به معنای پوشاندن ضعفهای جشنواره نیست.»
محمدرسول صادقی، مدیر روابط عمومی جشنواره در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر این که به منظور رفع مشکل توزیع بلیطهای جشنواره و طرح مکانیزه کردن آن، چه اقداماتی صورت گرفته، گفت:«در خصوص مکانیزه شدن سیستم بلیط، مذاکراتی با بانک کشاورزی و بانک سامان در حال انجام است که نتیجه آن سیستم مکانیزه فروش بلیط تئاتر خواهد بود.»
در بخش دیگری از این جلسه دکتر محمدعلی خبری درباره شیوه گزینش آثار در جشنواره امسال توضیح داد:«شورای نظارت و ارزشیابی روی همه کارهای اجرا شده سال، نظر مثبت دارد، اما گروهی که انتخاب آثار برای جشنواره را در دست داشتند، ظرفیتها و سلایقی داشتهاند. خود من جوهره تئاتر را کار فرهنگی میدانم. کارها باید بتوانند در ارتباط با مخاطب و شناخت او پیش بروند. قطعاً کاری که ضد مسائل فرهنگی باشد و مخاطب را به رو در رویی با انقلاب و مسائل فرهنگی کشور سوق دهد، نمیپذیریم.»
مدیر مرکز هنرهای نمایشی نیز در تکمیل گفتههای خبری گفت:«معیار انتخاب، مخاطب محوری مبتنی بر ارزشهای هنری اثر و پرهیز از گیشه سالاری بوده است. در این راستا نمایشهایی دعوت شدند که انتخاب مردمی بودند و ساختار و تکنیک محکمی داشتند. علاوه بر آن مضمون اثر و تنوع و گوناگونی شیوههای آثار نیز مد نظر بوده است. گذشته از این موارد، در کار هنر سلیقه فردی نیز غیرقابل اجتناب است.»
وی درباره تئاتر شهرستان گفت:«مطمئن باشید هر اتفاقی در تئاتر کشور بیفتد از شهرستان شروع میشود و اگر این روند ادامه پیدا کند، تئاتر آینده از آنِ شهرستانهاست. تاکنون یک میلیارد تومان در دو مرحله به تئاتر شهرستانها پرداختهایم. حاضرم کمکهایی که به تک تک شهرستانها شده را به خبرنگاران اعلام کنم. اگر انجمن تاکنون پولی دریافت نکرده به دلیل باز نکردن شماره حساب و یا مقاومتهایی است که نسبت به شرایط جدید وجود دارد.»
در بخشی از این جلسه، سعید کشنفلاح دبیر جشنواره بیستوپنجم، با تأکید بر توجه به نگاه آموزشی در جشنواره گفت:«از آن جا که در شورای سیاستگذاری جشنواره، تعدادی از معلمان تئاتر از جمله خودم حضور داشتهاند، نمیتوان نادیده گرفت که رویکردی آموزشی در انتخاب آثار بخش بینالملل وجود داشت. حتی امکان داشت کاری با سلیقه شخصی ما همخوانی نداشته باشد، اما لزوم آشنایی با این گونه نمایشی باعث انتخاب آن شد.»
حسین پارسایی در پاسخ به خبرنگار سایت ایران تئاتر درباره برگزار نکردن نمایشگاه پوستر، عکس، کتاب و دیگر دستاوردهای تولید تئاتر در حاشیه جشنواره فجر، گفت:«امسال به نمونه قابل توجهی برخورد نکردیم.»
سعید کشنفلاح در گفتوگوی اختصاصی با سایت ایران تئاتر درباره پرسش فوق گفت:«اقداماتی برای برپایی نمایشگاه پوستر تئاتر انجام شد که متأسفانه به دلیل کافی نبودن زمان، به جشنواره فجر نرسید. علاوه بر آن در زمینه برپایی هر نمایشگاه، بحث محل و اعتبار نیز مطرح است. به شخصه بسیار علاقهمند بودم که در حاشیه جشنواره نمایشگاه عکس، پوستر و... داشته باشیم.»
در ادامه حسین پارسایی امکان انتخاب چند ساله دبیر جشنواره را منتفی دانست و افزود:«جشنواره فجر رویداد مهمی است که سال به سال و متناسب با رویدادهای فرهنگی کشور برگزار میشود. حکم دبیر یک ساله است و حتی اگر دبیر به طور متوالی انتخاب شود، باید هر سال اعلام شود.»
وی در پاسخ به این سؤال ما که با توجه به کم شدن تعداد تالارهای مجموعه تئاترشهر چه تمهیدی برای اجراهای عمومی سال 86 اندیشیدهاید، گفت:«حقیقتاً فکر نکردهام. در مصاحبه بعدی پاسخ میگویم.»
در بخش دیگر این نشست حسین پارسایی دبیر همایش آئینهای عاشورایی به ارائه توضیحاتی درباره این همایش پرداخت:«همایش آئینهای عاشورایی اول تا 12 بهمن ماه سال جاری و در مجموعه تئاترشهر برگزار میشود. 170 متن به دبیرخانه رسیده که 48 اثر برای مرحله بازبینی انتخاب شدند. بازبینی آثار را محمدجواد عظیمی، سیدحسین فداییحسین و حسین مسافرآستانه بر عهده داشتهاند و در بخش بازخوانی نیز حسین فرخی، دکتر مهدی پوررضائیان و سیدحسین فداییحسین حضور داشتهاند.»
وی با اشاره به رقابتی بودن همایش گفت:«فردا نتایج بازبینی به دست من میرسد و شنبه نمایشها معرفی میشوند. جوایز این همایش نیز همچون سالهای گذشته هدایایی معنوی هستند.»
وی افزود:«بخش تعزیه و آئینهای نمایشی از اول تا 11 بهمن و بخش صحنهای از 8 تا 11 بهمن برگزار میشود که در روز 12 بهمن با برپایی آئین اختتامیه به کار خود پایان خواهد داد.»
این جلسه که با پرسش و پاسخ خبرنگاران در خصوص بیستوپنجمین جشنواره تئاتر فجر ادامه یافت با اهداء تندیس جشنواره بیستوپنجم به خبرنگاران پایان یافت.