این نمایش به مفهوم واقعی یک اثر گروهیست، گروه نمایش در تمرینات به یک تفکر جمعی رسیدند، چهارچوب و قالب کار بسته شد و از آن به بعد اجازه بداهه داده شد. چنان که هر اجرا تازگی خودش را داشته باشد که این یک اصل اساسی در خیمه شب بازیست
این نمایش به مفهوم واقعی یک اثر گروهیست، گروه نمایش در تمرینات به یک تفکر جمعی رسیدند، چهارچوب و قالب کار بسته شد و از آن به بعد اجازه بداهه داده شد. چنان که هر اجرا تازگی خودش را داشته باشد که این یک اصل اساسی در خیمه شب بازیست
"پهلوان پنبه" عنوان نمایشی عروسکی است که در تالار کوچک مجموعه تئاترشهر، براساس نوشته افشین رازی و کارگردانی فریبا رئیسی روی صحنه رفته بود.
به گزارش سایت ایران تئاتر از روابط عمومی تئاترشهر، این نمایش اثری پژوهشی است که در خصوص خیمه شب بازی ایران به اجرا درآمده است.
فریبا رئیسی در یادداشتی درباره این نمایش عروسکی مینویسند:«نمایش عروسکی پهلوان پنبه در حقیقت اثری پژوهشی است بر خیمه شب بازی ایران، برای اولین بار که پای خیمه نشستم حدود سال 74 در کاخ سعدآباد بود که نمایش خیمه شب بازی استاد احمدی را دیدم و بسیار هیجانزده شدم و خندیدم، بعد از آن سال به تناوب این نمایش را توسط اساتید و دوستان دیگر هنرمند دیدم، اما آن هیجان و خنده اولیه را نداشت. قصه و شوخیها تکراری شده بود و اتفاقات قابل حدس بود. تا این که کارگردانی جشن روز نمایشگران عروسکی را به عهده گرفتم و کل مراسم توسط مرشدو مبارک برگزار شد و این باعث شد که از زاویه بسیار نزدیک با این هنر آشنا شوم و به قابلیتهای فراوان آن نیز. فاکتورهای زیادی از هنر خیمه شب بازی را در نمایش پهلوان پنبه استفاده کردیم که اصلیترین آن عروسکهاست. بیان و عروسکگردانی، یعنی صدای صفیر و عروسکهای نخی، ولی تعداد نخها در بعضی از عروسکهای پهلوان پنبه بیشتر از عروسکهای خیمه شب بازیست تا قابلیت حرکتهای بیشتری را داشته باشند.
در خیمه شب بازی سنتی تمامی عروسکها توسط یک نفر گردانده میشوند، در حالی که در نمایش پهلوان پنبه 4 عروسکگردان مسلط به صفیر در صحنه حضور دارند و باعث میشود که امکان حضور 5 تا 6 عروسک به طور همزمان میسر شود و همچنین گفتوگوی عروسکها با هم و ایجاد صحنههای شلوغ را امکانپذیر میکند.
از دیگر فاکتورهای نمایش خیمه شب بازی که در نمایش پهلوان پنبه استفاده شده، مرشد و نوازنده است، اما باز هم نه به شکل سنتی مرشد در پهلوان پنبه، انسان عاقل و حاکم بر اتفاقات نیست، بلکه او هم در بعضی از قسمتها کم میآورد، گول میخورد و...
به طور کلی در نمایش پهلوان پنبه سعی کردیم فراتر از چهارچوب سنتی خیمه شب بازی پیش برویم. در طراحی صحنه این نمایش با عرض 6 متری روبهرو هستیم که سه محل متفاوت را به تصویر میکشد. صحنه وسط شبیه خیمه سنتی ساخته شده و شروع نمایش با صحنه وسط است، اما در همین صحنه نیز از بالکن پلهدار استفاده شده که میزانسنهای این اختلاف سطح بسیار به عروسکگردانی و ترکیببندیهای زیبا در طراحی حرکت کمک میکند. عروسک از پله بالا میرود، روی پله مینشیند، وقتی غمگین میشود به پله تکیه میکند، از بالای بالکن به پایین و سطح زمین نگاه میکند و بسیاری حرکات دیگر که فقط وجود یک بالکن پلهدار این امکانات را گستردهتر کرده است.
در طول این سالیان نسبت به نمایش خیمه شب بازی بی مهری فراوان شده است، نه فقط از سمت متولیان که از سمت هنرمندان نیز. در پهلوان پنبه به عمد قصد داشتم که عظمت این نمایش را به تصویر بکشم، گروه طراحی و ساخت عروسک تمام کوشش خود را انجام دادند تا عروسکها بسیار زیبا و فاخر باشند که این امر به وقوع پیوست. طراحی این عروسکها توسط یک کارشناس انیمیشن انجام شد و ساخت توسط یک کارشناس رشته نمایش عروسکی و یک کارشناس رشته فنی و مهندسی که تسلط کامل بر مواد صنعتی داشتند با قالب سازی و متریال جدید، نقاشی چهره نیز توسط یک کارشناس رشته نقاشی انجام شد و دوخت لباسها نیز با زحمت یک کارشناس طراحی و دوخت لباس.
این نمایش به مفهوم واقعی یک اثر گروهیست، گروه نمایش در تمرینات به یک تفکر جمعی رسیدند، چهارچوب و قالب کار بسته شد و از آن به بعد اجازه بداهه داده شد. چنان که هر اجرا تازگی خودش را داشته باشد که این یک اصل اساسی در خیمه شب بازیست.
به اعتقاد من و همکارانم این نمایش شاید در صورت ظاهر اثری صرفاً سرگرم کننده باشد، اما در باطن وجوه پژوهشی آن مهمتر است و یک تجربه بزرگ، من از گروهم ریزهکاریهای خیمه شب بازی سنتی را آموختم و آنان آزادی، قدرت و جسارت بسط یک اثر نمایش سنتی را که در طول تاریخ قالب خود را بسته بود، آموختند.