در حال بارگذاری ...
...

هادی مرزبان: تیر خلاص به تئاتر ایران شلیک شد

تئاتر ایران دارد نفسهای آخر خود را می کشد و گیشه ای شدن تیر خلاصی است که به آن شلیک شده

مهر: تئاتر ایران دارد نفسهای آخر خود را می کشد و گیشه ای شدن تیر خلاصی است که به آن شلیک شده .
"هادی مرزبان" کارگردان تئاتر ضمن بیان مطلب فوق تصریح کرد: یاد آقای منتظری مدیری که هویت لازم را به تئاتر ایران داد ، به خیر ! بعد از این مدیر هر مدیری به مرکز هنرهای نمایشی راه پیدا کرد یک قسمتی از تئاتر ایران را جدا کرد و با خود برد.
وی با انتقاد از گیشه ای شدن قرارداد ها ی تئاتری در سال 84 متذکر شد : اولین کسی که در همان ابتدا به تصدق سر این مسوولان به تئاتر گیشه ای حواله داده شد گروه ما بود. در هیچ جای دنیا چه کشورهای پیشرفته و چه کشورهای دیگر که تئاتر ندارند، هر تئاتری نمی تواند به تنهایی و بدون حمایت مالی روی پای خود بایستد. مگر یک سری تئاتر هایی که به صورت شو هستند ، امکان تکیه بر فروش گیشه دارند.
مرزبان تصریح کرد: گیشه ای شدن تئاتر موجب ایجاد رقابت بین تئاتر یها جهت به دست آوردن گیشه می شود که در این میان تنها برخی دوستان می دانند که با چه تئاتر هایی گیشه را به دست آورند. بنابراین تئاتر ما به سمت ابتذال می رود.
وی افزود تماشاگران تئاتر ایران کمتر تماشاگرانی علمی و حرفه ای هستند و صرف سر گرمی به دیدن تئاتر می روند . ممکن است تئاترهای سطحی آنها را راضی کند اما اسم این نوع کارها که صرف به دست آوردن گیشه اجرا می شوند را نمی شود تئاتر گذاشت.
کارگردان " نوبت دیوانگی " درادامه گفت: دوستانی که این اواخر مدیریت تئاتر ایران رابه دست گرفته اند، طپانچه را به دست خود هنرمندان تئاتر داده اند تا تیر خلاص را به سمت تئاتر راهی کنند.
مرزبان همچنین درباره تصفیه حساب " نوبت دیوانگی" توضیح داد: با آن که نمایش نوب دیوانگی نمایش استثنایی از نظر جذب مخاطب بود و اجرای خوبی را پشت سر گذاشت ، اما به دلیل نبود مدیریت و به بهانه نبودن جا از روی صحنه برداشته شد. البته رئیس مرکز هنرهای نمایشی و معاونت هنری تلاش کردند که این اجرا ادامه داشته باشد اما تلاششان چندان موثر نبود و تنها مبلغ 20 میلیون و 200 هزار تومانی که فروش گیشه بود پس از چند ماه تأخیر به ما داده شد . در این میان مبلغ 22 میلیون فقط پرداختی به اعضای گروه بوده است و مرکز هنرهای نمایشی تاکنون به قراردادخود عمل نکرده و من و برخی از عوامل نمایش هنوز دستمزد خود را نگرفته ایم.
وی بابیان این مطلب که، تئاتریها تازه پس از پایان اجرای خود باید یک کفش آهنی به پا کنند و به دنبال دستمزد خود بدوند و با پشت چشم نازک کردن مسوولان نمایشی مواجه شوند ،اظهار داشت: به همین دلیل اجرای دو نمایش "ملودی شبهای بارانی" و"پایین سقاخانه" دو اثر اکبر رادی به کارگردانی من بستگی به بهبود شرایط تئاتر دارد.