در ادبیات دینی کشور ما رئالیسم براساس اعجاز پیش رفته اما در ادبیات دینی کودکان، بیان کم تأثیر، ساده و بدون تغییر وقایع به چشم میخورد
در ادبیات دینی کشور ما رئالیسم براساس اعجاز پیش رفته اما در ادبیات دینی کودکان، بیان کم تأثیر، ساده و بدون تغییر وقایع به چشم میخورد
میزگرد"معاصرسازی مفاهیم عاشورایی در تئاتر" امروز صبح با حضور مصطفی رحماندوست در تالار کوچک مجموعه تئاترشهر برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، مصطفی رحماندوست ضمن پرداختن به مفهوم معاصرسازی در هنر گفت:«در طول تاریخ همواره هنرمندان سعی داشتهاند مباحث دینی را مناسب با مخاطب روزگارشان بازسازی کنند و همیشه سعی شده از تحریفات مراسم عاشورا در بیان واقعه کربلا کاسته شود، اما رویدادهای هنری دینی رنگ و بوی زمان خود را پیدا کردهاند.»
وی تأکید کرد:«اگر قرار باشد به داستان دست نزنیم جایی برای بازنویسی آن وجود ندارد.»
رحماندوست با تشریح مراسم شمایل خوانی یا پردهبرداری گفت:«همه خرمن کوبان خسته که به تماشای مراسم مینشستند، میدانستند که زیر آن پرده شمایل کیست و آن درویش قصهگو و بازیگر تئاتر کسی نبود که زمان و مکان روزگار خود را نشناسد. مسلماً قصهای که امروز میگفت با قصه سال گذشته فرق میکرد و کسی نام تحریف بر آن نمیگذاشت.»
وی با ارجاع به ادبیات دینی گفت:«در ادبیات دو مقوله زبان حال و راوی به چشم میخورد. این راوی کسی است که با برداشت خودش از اتفاقی که حتی امکان دارد آن را دیده باشد موضوع را نقل میکند. در ژانر زبان حال نیز نویسنده یا شاعر(خالق اثر) که به شدت تحت تأثیر وقایع است، از زبان دیگری به شرح ماوقع میپردازد.»
وی تأکید کرد:«اصل هنر خیال است. یک واقعه بدون خیال به صورت هنری بیان نمیشود. اعتقاد دارم که نباید خیلی دغدغه به خرج داد. مردم جامعه اگر قرار باشد رأی بدهند تفاوت تحریف و بیان هنری و احساسی یک اثر را میفهمند.»
وی با مرور ادبیات پنج دهه اخیر کشور گفت:«در ادبیات دینی کشور ما رئالیسم براساس اعجاز پیش رفته اما در ادبیات دینی کودکان، بیان کم تأثیر، ساده و بدون تغییر وقایع به چشم میخورد. در این حوزه اعجاز و به وجود آوردن وقایع تازه کمتر مورد استفاده قرار گرفته است.»
وی سپس از هنرمندان تئاتر دعوت کرد که روی رویدادهایی که در مسیر تاریخ برای شخصیتهای بزرگ دینی اتفاق افتاده، کار کنند.