در حال بارگذاری ...
...

دبیر دومین دوره انتخاب آثار برتر نمایشی در گفت‌وگوی اختصاصی با سایت ایران تئاتر سیاست‌های این برنامه را تشریح کرد

دورانی که در آن تئاتر خصوصی می‌تواند با اتکا به جاذبه هنری و به اعتبار قابلیت روشنگرانه‌اش بر بسیاری از مشکلاتی که امروز گریبان‌ تئاتر کشور را گرفته، فایق شود و هنرمندان این عرصه می‌توانند به دور از آفت‌های بازدارنده اراده هنری خود را اعمال کنند

محمدامیر یاراحمدی؛ دبیر دومین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران، اهداف و برنامه‌ها و نحوه سیاستگذاری دوره دوم این مراسم را تشریح کرد.
محمدامیر یاراحمدی؛ رئیس کانون نمایشنامه‌نویسان خانه تئاتر و دبیر دومین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر‌ گفت:«متأسفانه به علت وجود برخی مشکلات از جمله پرداخت نشدن بخشی از هزینه‌های نخستین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی و همچنین تأمین نشدن بودجه لازم برای برگزاری دومین دوره این مسابقه با چند ماه تأخیر برگزار می‌شود. گرچه مشکلات مالی هنوز به قوت خود باقی است، اما کانون برای حفظ این دستاورد تلاش بسیاری را آغاز کرده تا بتواند با پایبندی به ارزش‌ها و شئونات حرفه‌ای جامعه‌ نمایشنامه‌نویسان ایران و از طریق جلب حمایت نهادها و سازمان‌های مدنی بودجه برگزاری دومین دوره را تأمین کند. در این خصوص مذاکراتی انجام شده که امیدواریم نتایج مثبتی در پی داشته باشد و بتوانیم به زودی ستادهای مختلف برگزاری دومین دوره را فعال کنیم. البته هنوز از حمایت مالی مرکز هنرهای نمایشی کاملاً ناامید نشده‌ایم و انتظار داریم که علاوه بر پرداخت هزینه‌های معوقه بار دیگر کانون را در پیشبرد این حرکت ملی و فرهنگی یاری دهد.»
وی در ادامه افزود:«از مهمترین اقداماتی که تاکنون از سوی کانون انجام شده، اصلاح بندهایی از آئین‌نامه شورای سیاستگذاری و همچنین انحلال شورای پیشین و تشکیل شورای جدید براساس آئین‌نامه جدید است. براساس این آئین‌نامه شورای سیاستگذاری همگی از اعضای کانون نمایشنامه‌نویسان خانه تئاتر ایران خواهند بود و تنها یک ناظر مالی از سوی سازمان‌ها و نهادهای پشتیبانی کننده و بدون حق رأی می‌توانند به عضویت این شورا درآیند.»
یاراحمدی خاطر نشان کرد:«از دیگر بندهای اصلاح شده تقلیل تعداد داوران و همچنین جلوگیری از اتلاف وقت و صرفه‌جویی در هزینه‌هاست. همچنین بر کنار بودن اعضای شورای سیاست‌گذاری و هیئت مدیره کانون از شرکت در این رقابت از دیگر تصمیمات کانون نمایشنامه‌نویسان به منظور شفاف‌سازی داوری و حسن انجام کار بود. با توجه به نتایج مثبت کدگذاری آثار در دوره قبل، در این دوره نیز آثار غیر چاپی شرکت کننده کدگذاری شده و در دو بخش نمایشنامه‌های کوتاه و بلند و همچنین ترجمه و پژوهش مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت و آثار چاپ شده در سال 85 نیز در دو بخش کوتاه و بلند داوری خواهد شد. تمامی آثار نیز باید به زبان فارسی، صرف نظر از ملیت نگارنده باشد و هر نویسنده می‌تواند با یک اثر در هر بخش شرکت کند.»
دبیر دومین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران در خصوص اهمیت برگزاری این دوره اظهار کرد:«انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران از چند منظر برای کانون نمایشنامه‌نویسان خانه تئاتر حائز اهمیت است. نخست این که با استفاده از این فرصت می‌توان به آمار دقیق‌تری از تعداد نمایشنامه‌نویسان غیر عضو و فعال‌ در عرصه نمایشنامه‌نویسی کشور دست یافت. این آمار می‌تواند در شناسایی و جذب اعضای بیشتر و همچنین در تعیین میزان مطالبات صنفی و سیاستگذاری برای پیگیری این مطالبات از سوی کانون مؤثر باشد. دوم آن که در وضعیتی که از یک سو به دلیل توسعه نیافتگی تئاتر کشور و کمبود امکانات و تجهیزات اجرایی و از دیگر سو به دلیل وجود مشکلات و موانع بازدارنده‌ای که برای چاپ و نشر ادبیات نمایشی از گذشته تا امروز وجود داشته است، بسیاری از نمایشنامه‌نویسان ما خصوصاً نمایشنامه‌نویسان شهرستانی کمتر توانسته‌اند عرصه‌ای را برای اجرای آثار خود فراهم سازند و چنین اقدامی می‌تواند در شناسایی و معرفی استعدادهایی که در محاق گمنامی و فراموشی گرفتار شده‌اند، مؤثر باشد.»
وی از دیگر اهداف این رقابت را بررسی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های ادبیات نمایشی ایران دانست و گفت:«ارزیابی مستقل آثار مکتوب نمایشی به دور از آرایه‌های اجرایی این امکان را در اختیار ما قرار می‌دهد تا به نتایج دقیق‌تر و روشن‌تری درباره کیفیت نمایشنامه‌نویسی ملی ایران و نقاط قوت و ضعف آن دست یابیم. دستاورد چنین پژوهشی می‌تواند کانون را در آسیب شناسی روش‌های آموزشی و سیاستگذاری جهت ارتقای کیفی و افزایش جاذبه‌های هنری این گونه ادبی یاری دهد.»
یاراحمدی اظهار کرد:«به طور کلی مهمترین هدف کانون از انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی علاوه بر شناسایی نمایشنامه‌نویسان کشور، فراهم ساختن بستری برای نقد هدفمند و همه جانبه در این زمینه است. بی‌تردید ارزیابی کمی و کیفی نمایشنامه‌نویسی ایران، با توجه به تأثیرگذاری روش‌های آموزشی و مدیریتی آن، می‌تواند نمایشنامه‌نویسی ایران را به عنوان یکی از مهمترین ارکان تئاتر کشور برای ورود به دوران جدید و پاسخویی به نیازهای آن آماده سازد. دورانی که در آن تئاتر خصوصی می‌تواند با اتکا به جاذبه هنری و به اعتبار قابلیت روشنگرانه‌اش بر بسیاری از مشکلاتی که امروز گریبان‌ تئاتر کشور را گرفته، فایق شود و هنرمندان این عرصه می‌توانند به دور از آفت‌های بازدارنده اراده هنری خود را اعمال کنند.»
یاراحمدی در پایان به نمایندگی از سوی کانون نمایشنامه‌نویسان خانه تئاتر ایران از زحمات بی‌دریغ بهزاد فراهانی؛ دبیر اولین دوره و همچنین خسرو حکیم‌رابط، یدالله آقاعباسی، ریاست خانه تئاتر عزت‌الله انتظامی و مدیر عامل خانه تئاتر ایرج راد و معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دکتر ایمانی خوشخو و مدیرکل اسبق امور هنرهای نمایشی دکتر خسرو نشان تشکر کرد و گفت:«اگر با همت عالی این عزیزان نبود امروز کانون نمایشنامه‌نویسان خانه تئاتر ایران در تلاش برای برگزاری دومین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران نبود.»