در حال بارگذاری ...
...

گزارش جلسه نقد و بررسی نمایش مسافران

ناصربخت با طرح پرسش‌هایی، نسبت به نبود نیروی بازدارنده اصلی و در سطح ماندن وقایع انتقاد کرد

جلسه نقد و بررسی نمایش"مسافران" شب گذشته با حضور یدالله وفاداری، رحمت امینی، مصطفی محمودی، محمدحسین ناصربخت و کتایون حسین‌زاده برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، در این جلسه که توسط مصطفی محمودی هدایت می‌شد، کتایون حسین‌زاده، محمدحسین ناصربخت و سیروس همتی به بررسی ضعف‌ها و قوت‌های نمایش"مسافران" پرداختند.
در آغاز جلسه محمودی با بیان این که حال و هوای کار، ما را به یاد اثر استاد بیضایی می‌انداخت، از سیروس همتی خواست درباره شکل‌گیری نمایشنامه‌"مسافران" صحبت کند.
پس از توضیح مختصر کارگردان در خصوص ایده‌های اولیه اثرش، ناصربخت با طرح پرسش‌هایی، نسبت به نبود نیروی بازدارنده اصلی و در سطح ماندن وقایع انتقاد کرد و گفت:«در تعزیه‌های امام حسین(ع) نسخه‌ای شبیه نمایش شما وجود دارد به نام زائران امام که در دوره متوکل عباسی اتفاق می‌افتد. آن جا ما با کاری روبه‌رو هستیم که یک نیروی مخالف قدرتمند که انگیزه قوی برای درگیری دارد به چشم می‌آید. این رویکرد در کار شما نیست. علاوه بر آن در شرایط جدید جهان حاکم، تذکر و جنبه عبادی کار آیا همان تأثیر را بر جای می‌گذارد؟ نگاه ما به جهان عوض نشده؟ و آیا شما فقط اتفاقات را توجیه نکرده‌اید؟»
وی تحلیل اثر از شرایط پیرامون را سطحی دانست و افزود:«من آن فاجعه فرهنگی را نمی‌بینم. آیا این بیان به نیروی مخرب کمک نمی‌کند؟ چرا از آن نیرویی که می‌تواند آنتاگونیست باشد و به لحاظ دراماتیک کار را قوی کند، گذشته‌اید؟»
دکتر ناصر بخت انگیزه افراد برای سفر به کربلا را قوی و قابل باور ندانست. محمودی نیز تعدد خطوط مختلف داستان و فضاهای مختلف نمایشی را به طور ناخواسته دلیل پرداخت نشدن بیشتر هر یک دانست.
سیروس همتی در پاسخ گفت:«اغلب آدم‌های من خاکستری هستند و من به آنتاگونیست و پروتاگونیست اعتقاد چندانی ندارم. قرار نیست سرباز آمریکایی متحول شود. همان طور که در کربلا دیده می‌شود که سربازان وقتی از خیابان‌های مشرف به حرف رد می‌شدند، احترام می‌گذارند این نشانه تحول آن‌ها نیست. احترامی است که به دلیل احترام مردم به حرم برانگیخته می‌شود. اعتقاد دارم در سطح ماندن اثر خوب است. این سطح‌ها یک مفهوم را ارائه می‌دهند. اگر از سطح به عمق رسیدید من موفق بوده‌ام.»
کتایون حسین‌زاده با تأیید نظر سیروس همتی گفت:«با این رویکرد که در یک اثر نمایشی به دنبال هدف و پیام باشیم مخالف هستم. ترجیح می‌دادم که کار در سطح باقی بماند و مسائل سخت سیاسی و غلو شده را در آن نبینم. اما باید بگویم که نقطه ضعف کار مناسبتی بودن آن است. فکر می‌کنم اگر مناسبت را از آن بیرون می‌کشیدید، نمایش خود را نشان می‌داد.»
وی نمایش"مسافران" را یک کار موفق ارزیابی کرد که صد در صد با مخاطب ارتباط می‌گیرد و حتی استفاده از چند زبان به آن لطمه نمی‌زند.
حسین‌زاده طنز کار را نقطه قوت آن دانست و گفت:«نقطه قوت طنز این بود که عوامل کار به آن به عنوان یک کار طنز نگاه نکرده‌اند و آن را کاملاً جدی اجرا می‌کنند. تک تک بازیگران در این امر موفق بودند.»
وی انتاگونیست اثر را مرز ایران و عراق دانست و توضیح داد:«آدم‌ها درگیر این مرز هستند و مشکلات سیاسی همچون یک دیوار در مقابل آن‌ها ایستاده است. اگر این دیوار عظیم‌تر و پرصلابت‌تر می‌شد، شکستن آن در اثر بهتر به چشم می‌آمد. سادگی صحنه، بهره‌گیری از المان‌های مناسب و قابل فهم، تابلو‌های زیبا، کات‌های سریع و یک دستی گروه بازیگران از دیگر مواردی بود که به آن پرداخته شد.»
این جلسه با پرسش و پاسخ تماشاگران با بازیگران ادامه پیدا کرد.