در حال بارگذاری ...
...

دبیرخانه دائمی جشنواره‌های دانشگاهی تشکیل شد

تا این لحظه حضور"فرهاد فروتنیان" از هلند برای یک کار مشترک و"شمال امین" برای کارگاه تخصصی صدا قطعی شده است. فیلم‌هایی نیز از کشورهای فرانسه، رومانی، برزیل، انگلستان، روسیه و آلمان(جلالی) به دست ما رسیده که توسط اساتید مشاور جشنواره در دست ارزیابی است متأسفانه با شرایط سیاسی سفارت لهستان که قرار بود از سفر یک گروه خیابانی به جشنواره حمایت کند، پشتیبانی خود را قطع کرد. با"فرناندو آرابال" نیز مکاتباتی داشته‌ایم که کارگاه نمایشنامه‌نویسی خلاق با حضور او تشکیل شود اما همه چیز به شرایط سیاسی بازمی‌گردد

دومین نشست مطبوعاتی دهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی با اعلام تشکیل دبیرخانه دائمی جشنواره‌های دانشگاهی کشور همراه شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، دومین نشست مطبوعاتی دهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی که با حضور عباس اقسامی، دبیر جشنواره دهم، فارس باقری، مسئول کمیته علمی جشنواره، جواد علیزاده، مدیر روابط عمومی جشنواره و قادر دلاورنژاد کارشناس جشنواره‌های وزارت علوم تحقیقات و فن‌آوری برگزار شد.
در این جلسه پس از ارائه گزارش عملکرد ‌جشنواره توسط دبیر و گزارش و معرفی اولین سمینار پژوهشی تئاتر دانشگاهی توسط مسئول کمیته علمی جشنواره، دلاورنژاد از تشکیل دبیرخانه دائمی جشنواره‌های دانشگاهی کشور خبر داد.
وی در بیان دلایل و اهداف تشکیل این دبیرخانه نکات زیر را یادآور شد:
- متمرکز کردن داده‌ها و اطلاعات جشنواره‌های برگزیده شده یکی از اهداف دبیرخانه دائمی است.
- تهیه بک‌آپ از تمام جشنواره‌های کشوری در دانشگاه‌ها برای استفاده در سال‌های آتی
- ضرورت‌ هدایت صحیح دبیران جشنواره‌ها در رسیدن به هدف مطلوب توسط دبیرخانه دائمی جشنواره‌ها
- استفاده از نظرات دبیران سال‌های پیش و تشکیل جلسات نقد و بررسی برای جشنواره‌های برگزار شده
- تسهیل در اعزام خروجی‌های جشنواره‌ها به سفرهای خارج از کشور برای ارائه آثار خود
- نگاه به آینده و تبیین آفاق جشنواره‌ها توسط دبیران باید جدی گرفته شود.
- تأکید بر افزودن ایده‌های جدید بر طرح جشنواره‌های در حال اجرا چنانچه از لحاظ محتوا و اجرا متفاوت از سال‌های قبل باشد.
- تأکید بر تشکیل جلسات با مدیران فرهنگی دانشگا‌ه‌های برگزار کننده جشنواره‌ها
- تأکید بر برنامه‌ریزی صحیح در راه رسیدن به پژوهش‌های آکادمیک و علمی در جشنواره‌ها توسط دبیرخانه دائمی جشنواره‌ها و همکاری دبیران با دبیرخانه دائمی
- تأکید بر مدیریت منابع مالی جشنواره‌ها توسط دبیرخانه دائمی جشنواره‌ها و شورای دبیران
- تأکید بر جدی گرفتن‌ ساخت مولتی مدیای جشنواره‌ها
- ارائه‌ طرح‌های خوب توسط دبیران و عوامل اجرایی جشنواره‌ها جهت ارتقاء جشنواره‌های بعدی
- معرفی دبیران توسط دبیرخانه دائمی جشنواره‌ها برای حضور در شورای مدیران فرهنگی مناطق پنجگانه کشور به صورت نوبتی
وی در معرفی برنامه‌های این دبیرخانه توضیح داد:
- برگزاری جلسات منظم با دبیران جشنواره‌های در حال اجرا
- برگزاری جلسات آسیب‌شناسی جشنواره‌های برگزار شده با حضور عوامل اجرایی، مشاورین و اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره
- مستند سازی جشنواره‌های سال‌های 84 و 85 و ایجاد بانک اسناد و مدارک جشنواره‌ها
- انتشار فصل‌نامه تخصصی برای هر جشنواره به صورت ادواری
- تدوین شیوه‌نامه اجرایی جشنواره‌ها
- سامان‌دهی وضعیت آموزشی جشنواره‌ها و توجه به برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های گوناگون آموزشی در طول سال در دانشگاه‌های مختلف کشور
- تشکیل شورای راهبردی جشنواره‌ها
- تشکیل کمیته‌های مشورتی اجرایی
- ایجاد آرشیو منظم آثار راه یافته به جشنواره
- سامان‌دهی وضع انتشارات جشنواره ها از قبیل نظارت بر ترجمه آثار، ویرایش، حروف‌چینی و... تا مرحله انتشار
- ایجاد مرکز پژوهش پیرامون جشنواره‌های فرهنگی- هنری و همایش‌ها وسمینارهای فرهنگی برگزار شده در دانشگاه‌های سراسر کشور
- ایجاد بانک اطلاعاتی«طرح‌های فرهنگی – هنری» جهت دسترسی آسان فعالان و برنامه‌ریزان فرهنگی‌ و هنری کشور
- ایجاد پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره فرهنگی- هنری جهت دسترسی سریع دانشجویان و علاقمندان به اطلاعیه‌ها و اخبار جشنواره‌ها، همایش‌ها و سمینارهای فرهنگی – هنری
- و...
وی یکی از دلایل موفق بودن جشنواره تئاتر را دائمی بودن دبیرخانه آن عنوان کرد و در پاسخ به خبرنگار ایران تئاتر درباره تعامل و ساختار ارتباط این دو دبیرخانه دائمی گفت:«با توجه به آن که دبیرخانه دائمی تئاتر سال‌هاست تشکیل شده و تجربه خوبی را در زمینه امور اجرایی پشت سر گذاشته است، دبیر فعلی جشنواره به عنوان مشاور دبیرخانه دائمی جشنواره‌ها انتخاب شده است. دبیرخانه تئاتر دانشگاهی را به عنوان یک یاور در کنار خود خواهیم داشت. افق برنامه سال بعد ما ساختمان مجزای جشنواره‌هاست که کل دبیرخانه‌های دائمی در یک محل مستقر شوند.»
وی در توضیح ساختار دبیرخانه دائمی جشنواره‌ها به سایت ایران تئاتر توضیح داد:«شورای دبیران جشنواره‌ها متشکل از دبیر جشنواره تئاتر، تئاتر عروسکی، پوستر و... هنرهای تجسمی و مسئول دبیرخانه، من و دکتر اسلامی است. قطعاً اعضای دیگری به آن اضافه می‌شوند و به تناسب سال‌ها حذف خواهند شد چون دبیر‌ا‌ن متغیر هستند. در کنار این شورا یک شورای مشاوران متشکل از دبیران گذشته حضور دارد که عباس اقسامی از هم اکنون عضو این شوراست.»
عباس اقسامی نیز ضمن ارائه گزارش عملکرد ستاد در ماه‌های اخیر درباره زمان‌بندی اتفاقات پیش روی جشنواره گفت:«بازبینی نهایی 11 اثر مشروط بخش مناطق جشنواره در اسفند ماه برگزار می‌شود. در بخش آثار صحنه‌ای تهران نیز در مرحله اول 60 اثر از تمام دانشگاه‌های تهران انتخاب شد که 10 تا 20 اسفند، مرحله دوم بازبینی را پشت سر می‌گذارند و از آن میان 15 اثر برای جشنواره انتخاب خواهند شد. هیئت بازبینی به دو روش برگزیده می‌شود. یا گروهی منتخب از هیأت علمی دانشگاه‌ها خواهند بود و یا یک هیأت سه نفره بدون وابستگی به هیچ دانشگاهی.»
وی ادامه داد:«در بخش نمایشنامه‌نویسی 110 اثر به دبیرخانه رسیده که توسط محمد یعقوبی، نادر برهانی‌مرندو جلال تجنگی خوانده شده‌اند. در این بخش یک جایزه ویژه اکبر رادی و چاپ 10 اثر برتر نمایشنامه‌نویسی را خواهیم داشت. در بخش نمایشنامه‌خوانی نیز سه بخش داریم؛ دست نوشته‌های دانشجویی، ترجمه و آثار چاپ شده و مروری بر آثار یعقوبی، که 80 اثر به دبیرخانه رسیده و تا 20 اسفند نتایج اعلام می‌شود. بخش خیابانی تا 20 اسفند، بخش مقالات و ترجمه تا 15 اسفند، ماکت تا 30 اسفند نمایشنامه‌نویسی خلاق تا اول اسفند مهلت دارند بخش اساتید نیز 20 تا 25 اسفند توسط هیأت منتخب از شورای سیاستگذاری جشنواره بازبینی می‌شوند تا 5 یا 6 اثر برای جشنواره انتخاب شوند.»
اقسامی درباره بخش بین‌المللی جشنواره توضیح داد:«تا این لحظه حضور"فرهاد فروتنیان" از هلند برای یک کار مشترک و"شمال امین" برای کارگاه تخصصی صدا قطعی شده است. فیلم‌هایی نیز از کشورهای فرانسه، رومانی، برزیل، انگلستان، روسیه و آلمان(جلالی) به دست ما رسیده که توسط اساتید مشاور جشنواره در دست ارزیابی است متأسفانه با شرایط سیاسی سفارت لهستان که قرار بود از سفر یک گروه خیابانی به جشنواره حمایت کند، پشتیبانی خود را قطع کرد. با"فرناندو آرابال" نیز مکاتباتی داشته‌ایم که کارگاه نمایشنامه‌نویسی خلاق با حضور او تشکیل شود اما همه چیز به شرایط سیاسی بازمی‌گردد.»
اقسامی درباره مشکلات جشنواره گفت:«مشکل اصلی ما آزادسازی بودجه اختصاص داده شده به جشنواره از دانشگاه تربیت مدرس است. این روش یک سیستم اشتباه است که رشوه‌خواری را در نظام آموزشی ترویج می‌دهد و انرژی و وقت بسیاری را از جشنواره می‌گیرد.»
وی با اشاره به چاپ کتاب‌های نمایشنامه‌ای از ریچارد شکنر، مجموعه نمایشنامه‌های جشنواره‌های هشتم و نهم، پژوهش سالن‌های تهران، تاریخچه تئاتر دانشگاهی برای جشنواره ادامه توضیحات درباره برگزاری اولین سمینار پژوهشی را به فارسی بافری سپرد.
فارس باقری با تأکید رویکرد آسیب شناسی تئاتر دانشگاهی و سیستم آموزش دانشگاه‌ها در این سمینار گفت:«اولین روز سمینار به بررسی نظام آموزش تئاتر می‌پردازیم که دکتر اسلامی، دکتر ناظر زاده و دکتر سرسنگی به سخنرانی می‌پردازند. در دومین روز نیز جامعه و ارتباط جامعه و تئاتر توسط دکتر سارا شریعتی و دکتر هاله لاجوردی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در سومین روز نیز آثار مکتوب دانشجویی در سخنرانی محمد چرمشیر و حمید امجد بررسی می‌شود. دوست داشتیم از حضور اکبر رادی نیز در این روز بهره‌مند شویم که امکان پذیر نشد. بخش چهارم سمینار به ارائه مقالات اختصاص دارد. 18 مقاله بدست ما رسیده که توسط کمیته علمی(مهدی مکاری و رضا مهدی‌زاده) خوانده شده است. وی چاپ یک کتاب از دکتر ناظرزاده کرمانی و چاپ مجموعه خلاصه مقالات سمینار را از دیگر اقدمات کمیته علمی عنوان کرد.
این جلسه با پرسش و پاسخ خبرنگاران ادامه یافت.
اولین سمینار تئاتر دانشگاهی شنبه 28 بهمن تا دوشنبه 30 بهمن از ساعت 14 در ‌‌تالار مولوی برگزار می‌شود.