در حال بارگذاری ...
...

نغمه ثمینی ‌در نشست خبری نهمین جشنواره تئاتر تجربی :

در این جشنواره بخش کارگاه نمایشنامه‌نویسی خلاق را برای دومین سال به عهده دارم که پیرو حضور من چنین کارگاهی در رویال کورت انگلستان است و شامل تمرین‌های خلاقه دانشجویان می‌شود

نشست خبری نهمین جشنواره تئاتر تجربه با حضور محمدباقر قهرمانی دبیر این جشنواره و تاجبخش فنائیان دبیر شورای سیاستگذاری جشنواره، نغمه ثمینی؛ مسئول بخش خلاقیت و پژوهش جشنواره و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، در ابتدای این نشست دکتر محمدباقر قهرمانی؛ دبیر نهمین جشنواره تئاتر تجربه ضمن ابراز رضایت از مراحل مقدماتی این جشنواره گفت:«در مرحله اول و پس از فراخوان بیش از 150 متن به دستمان رسید و مراحل بازبینی آن‌ها نیز در دانشکده‌های هنری انجام شد. تلاش ما بر این بود که کیفیت آثار شرکت کننده مورد تأیید دانشکده‌های دانشجویان متقاضی باشد و به همین دلیل نیز آماده پذیرفتن طرح‌های جدید بوده‌ایم و با این تصور که دانشجویان آموخته‌هایی دارند و از آن برای آثار نمایشی خود استفاده می‌کنند، به همین دلیل سخت گیری نیز صورت نگرفت.»
وی در ادامه افزود:«جشنواره تئاتر تجربه که در دل دانشگاه شکل می‌گیرد فرصت استفاده از اندوخته‌های دیگران را نیز فراهم می‌کند.»
در ادامه این نشست تاجبخش فنائیان ضمن تشکر از اهالی مطبوعات و خبرگزاری‌ها که تئاتر تجربه را به دوستداران هنر تئاتر معرفی می‌کنند، گفت:«این جشنواره در قالب تجربه تئاتری پی‌گیری شده و جرقه‌های خلاقه‌ای که هر ذهن هنرمندی می‌تواند داشته باشد در آن عرضه می‌شود. در این جشنواره حضور دانشجویان دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را مد نظر قرار دادیم که خود به خود یک پله ترقی را به لحاظ کیفیت و کمیت گذرانده‌ایم. حضور دانشجویان کارشناسی ارشد دستاوردهای نو و جدیدتری را به همراه خواهد داشت.»
وی اشاره کرد:«پس از انقلاب در دروس عمومی دانشگاهی تغییرات جزئی به وجود آمده ولی هنوز درس‌های تخصصی مربوط به همان قواعد و مصوبات حدود 40 سال قبل است. بر این اساس گروه هنرهای نمایشی، در راستای تصمیمات دانشگاه بازنگری در دروس و شرح دروس داشته است. مراحل تدوین آئین‌نامه دروس هم طی شده و هم اکنون مراحل اداری آن در حال انجام است. آن چه که در این بازنگری مد‌نظر بوده، مبتنی بر گرایش تخصصی تئاتر غرب، شرق، نمایش و هنر ایرانی است. تاکنون آن چه که در دست داشتیم، قواعد تئاتر غرب و جزء مصوبات دروس ما بوده بنابراین این اندیشه به وجود آمد که دانشجویان ما از بخش مهمی از تکنیک‌های نمایشی جهان بی‌اطلاع هستند و لااقل این موضوع در مورد دروس دانشگاهی صحت دارد. همچنین در مورد قواعد هنر ایران که مجموعه‌ای از این هنرها می‌تواند نمایش ایرانی به وجود آورد. بر این اساس بر مبنای مثلث تئاتر ایران، غرب و شرق برنامه‌ای تنظیم شده و تسلیم مقامات دانشگاهی شده است.»
فنائیان با اشاره به این که فعالیت‌های دانشجویی در تئاتر تجربی حاصل آموخته‌های دانشجو است، خاطر نشان کرد:«آموخته‌ها تاکنون مبتنی بر شناخت یک بخش از تئاتر جهان بوده است. وقتی آموخته‌های تئاتر شرق و ایران به وجود آید بر جشنواره‌هایی همچون جشنواره تئاتر تجربه تأثیر می‌گذارد و قالب آثار نمایشی به این سه محور بازمی‌گردد.»
در ادامه دکتر قهرمانی دبیر نهمین جشنواره تئاتر تجربه گفت:«تئاتر تجربه لزوماً تئاتر تجربی محسوب نمی‌شود، بلکه باید از این منظر به آن بنگریم که با به وجود آمدن این جشنواره محلی برای کسب تجربه دانشجویان به وجود می‌آید و ما براساس شناختی که از تئاتر تجربی داریم، عملکرد تجربی خواهیم داشت، به طور مثال در مورد تأثیر تئاتر به لحاظ روانشناسی بر ذهن مخاطب، تجربه کسب می‌کنیم.»
فنائیان در ادامه افزود:«ما در تئاتر تجربه، تجربه کسب می‌کنیم و از تجربیات جدید نیز استقبال می‌کنیم اما این منوط است به نتایج ‌جشنواره. چنان چه آثار نمایشی ارائه شده دارای قابلیت مطلوبی باشند، با هماهنگی که صورت گرفته این امکان فراهم می‌شود که اجرای عمومی داشته باشند.»
در این نشست محمدباقر قهرمانی؛ دبیر جشنواره، دکتر نغمه ثمینی و دکتر بهروز محمودی بختیاری را به عنوان مسئول بخش پژوهش و خلاقیت متن‌ و رحمت امینی، شهرام زرگر، فرشاد فرشته‌حکمت و دکتر احمد کامیابی‌مسک را به عنوان داوران جشنواره معرفی کرد و گفت:«ما از آثار نمایشی که داوران جشنواره ارزش هنری آن‌ها را تأیید کنند، پشتیبانی خواهیم کرد.»
سپس خلقی یکی از اعضای ستاد جشنواره، این جشنواره را نقطه عطفی در تاریخ جشنواره تئاتر تجربه دانست و گفت:«امسال در این جشنواره برای اولین بار بخشی تحت عنوان خلاقیت در متن به وجود آمده. همچنین همزمان با روز افتتاحیه این جشنواره بزرگداشت دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی نیز برگزار شده و یکی از سالن‌های دانشکده نیز به نام این استاد دانشگاه نامگذاری می‌شود. همچنین نمایشنامه‌هایی که به عنوان نمایشنامه‌های برتر انتخاب شده‌اند در بخش نمایشنامه‌خوانی برتر این جشنواره روخوانی می‌شوند.»
وی خاطر نشان کرد:«جشنواره تجربه امسال به صورت سراسری برگزار می‌شود و آثار نمایشی هفت شهرستان و دانشکده مختلف نیز در این جشنواره شرکت دارند.»
نغمه ثمینی؛ مسئول بخش پژوهش و خلاقیت متن جشنواره تئاتر تجربه نیز در ادامه این نشست گفت:«در این جشنواره بخش کارگاه نمایشنامه‌نویسی خلاق را برای دومین سال به عهده دارم که پیرو حضور من چنین کارگاهی در رویال کورت انگلستان است و شامل تمرین‌های خلاقه دانشجویان می‌شود. البته زمان کارگاه انگلستان به مدت یک ماه بود و من تلاش کرده‌ام مطالب آن را به صورتی جمع‌آوری کنم که بتوان طی یک روز آن را به دانشجویان انتقال داد.»
وی خاطر نشان کرد:«اولویت حضور در این کارگاه‌ها با دانشجویان ادبیات نمایشی است که در سال اول و دوم این رشته تحصیل می‌کنند. در جشنواره امسال در بخش پژوهش مسابقه‌ای نیز برگزار می‌شود که شامل دو موضوع نمایش و نمایشنامه کوتاه است. تاکنون شش یا هفت مقاله برای ما ارسال شده و نتیجه داوری در مراسم اختتامیه اعلام می‌شود. همچنین بخش دیگر در مورد برشت است که تاکنون فقط دو مقاله به دست ما رسیده و امیدوارم امکان چاپ برای بهترین‌های آن‌ها به وجود آید.»
ثمینی گفت:«بخش دیگر، مسابقه خلاقیت در متن است و برای امسال اسطوره‌ سیاوش را انتخاب کرده‌ایم که دارای وجوه ملی و دینی است و منابع زیادی نیز در مورد آن موجود است. بنابراین از دانشجویان خواستیم تا نمایش‌هایی با اقتباسی از این موضوع آماده کنند.»