در حال بارگذاری ...
...

عملکرد شورای نظارت و ارزشیابی در گفت‌وگو با دکتر محمدعلی خبری5

شورای نظارت و ارزشیابی در بخش‌های بازخوانی، بازبینی، اعطای مجوز اجرا و نشست‌های کارشناسی در سال ۸۵ فعالیت داشته است. دکتر محمدعلی خبری؛ رئیس شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر‌ با بیان این مطلب گفت:«در سال ۸۵ جمعاً ۵۷۵ مجوز اجرا صادر شده که شامل بخش‌های حرفه‌ای، فرهنگسراها، دانشگاه‌ها، تئاتر آزاد، کودک، خیابانی و برخی اجراهای تمدید شده بوده است. تعداد متون بازخوانی شده در این سال ۳۱۱ مورد بوده و ۳۲۱ مورد بازبینی انجام شده که ۱۰ مورد از آثار نمایشی دو بار بازبینی شده‌اند. در مجموع حدود ۳۰۰ نشست کارشناسی نظارت و ارزشیابی با حضور متقاضیان اجرا(کارگردان و نویسنده) داشته‌ایم که اگر بخواهیم بررسی کنیم ۲۶۴ مورد از مجوزهای ما مربوط به تمدید اجراها و یا بازبینی مجدد بوده است.

شورای نظارت و ارزشیابی در بخش‌های بازخوانی، بازبینی، اعطای مجوز اجرا و نشست‌های کارشناسی در سال 85 فعالیت داشته است.
دکتر محمدعلی خبری؛ رئیس شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر‌ با بیان این مطلب گفت:«در سال 85 جمعاً 575 مجوز اجرا صادر شده که شامل بخش‌های حرفه‌ای، فرهنگسراها، دانشگاه‌ها، تئاتر آزاد، کودک، خیابانی و برخی اجراهای تمدید شده بوده است. تعداد متون بازخوانی شده در این سال 311 مورد بوده و 321 مورد بازبینی انجام شده که 10 مورد از آثار نمایشی دو بار بازبینی شده‌اند.
در مجموع حدود 300 نشست کارشناسی نظارت و ارزشیابی با حضور متقاضیان اجرا(کارگردان و نویسنده) داشته‌ایم که اگر بخواهیم بررسی کنیم 264 مورد از مجوزهای ما مربوط به تمدید اجراها و یا بازبینی مجدد بوده است.
وی در پاسخ به این سوال که در جلسات کارشناسی به کیفیت آثار پرداخته می‌شود یا این جلسات فقط در جهت ممیزی تشکیل می‌شوند، گفت:«در قانون شورای نظارت و ارزشیابی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هر دو این موارد ذکر شده است. ما شورای"نظارت" و"ارزشیابی" هستیم و این‌ها باید در کنار هم و در راستای هم باشند.»
وی تأکید کرد:«آثاری که هنری‌تر و دارای ارزش‌های هنری والاتری هستند، خود به خود مصوباتی را در درون خود رعایت می‌کنند. طبیعت تئاتر و هنر به لحاظ آن که یک پدیده فرهنگی است و با فرهنگ مخاطب، مخاطبان و آن چه باور و فرهنگ اوست ارتباط مستقیم دارد، بیشتر سعی می‌کند رویکردی فرهنگی داشته باشد و خواسته‌های مخاطب را مد نظر خود قرار دهد.»
دکتر خبری در خصوص ارائه اولویت‌های تولید سال 86 توضیح داد:«اولویت‌ها مسلماً الزام هر نهاد فرهنگی ـ هنری هستند. خوشبختانه امسال که بلافاصله بعد از جشنواره دبیر سال بعد مشخص شد، با ارتباط و تعاملی که داشتیم کارها راحت‌تر، تخصصی‌تر و همچنین با تفکر و اندیشه انجام شده است. فجر یکی از افق‌های برنامه 86 است. جایگاه خاصی دارد که باید به دقت دیده و اندیشیده شود.»
وی درباره توجه هنرمندان تئاتر به تولید آثاری با موضوع پیامبر اعظم(ص) گفت:«فکر می‌کنم هر سال متعلق به پیامبر اکرم(ص) است و ما نمی‌توانیم یک زمان خاص برای آن در نظر گرفته و زمان‌های دیگر را نادیده بگیریم. هدایت تولیدات به این سمت و سو سبقه خوبی می‌تواند باشد چرا که پایه‌ریزی مسائل فرهنگی را انجام می‌دهند. رشد و گسترش این تجربه، ارتباط هنری و فرهنگی ما را نویدبخش خواهد بود.»
وی تأکید مرکز هنرهای نمایشی را بر کرامت و جایگاه انسانی هنرمندان تئاتر عنوان کرد و افزود:«هنرمندان تئاتر به مسائل فرهنگی و هنری توجه دارند. آنان به تدریج به سمت تولید آثار با کیفیت‌تر می‌روند تا جایگاه هنری و تئاتری خود را نشان دهند.»
وی در پاسخ به این سوال که شورای نظارت برای برگزاری جشنواره‌های تئاتر چه کار فوق‌العاده و ویژه‌ای انجام می دهد، گفت:«یک دسته از جشنواره‌ها آن‌هایی هستند که خارج از حیطه ما قرار دارند و توسط ارگان‌ها و نهادهای دیگر برگزار می‌شوند. دسته دیگر جشنواره‌هایی هستند که خودمان برگزار می‌کنیم. طی دو سال 84 و 85 با بازنگری جشنواره‌ها و بررسی مباحث مطرح شده و چهار ماه مطالعه روی جشنواره فجر امسال، اتفاقات جدیدی را در سال 86 شاهد خواهیم بود که حتماً توسط دبیر جشنواره اعلام می‌شود. در آن زمان دوستان متوجه می‌شوند که در برنامه‌های جشنواره‌ای مثل فجر چقدر کارشناسی و بحث صورت گرفته است. تلاش این بوده که تعامل با اندیشمندان، نظریه‌پردازان و هنرمندان تئاتر مدنظر قرار گیرد تا همه با هم بتوانیم مشکلات تئاتر را حل کنیم. چون مشکلات تئاتر باید به دست تئاتری‌ها حل شود.»