سیمین امیریان دستاوردهای سفر لهستان را تشریح کرد
سیمین امیریان؛ نویسنده، مدرس و کارگردان تئاتر که به تازگی به همراه ۲۱ تن از کارگردانان جوان تئاتر ایران از لهستان بازگشته دستاوردهای گروه را پس از بازگشت از این کشور تشریح کرد. سیمین امیریان، درباره این سفر به سایت ایران تئاتر گفت:«در این سفر با تئاتر لهستان و مراکز تئاتری دولتی و غیر دولتی، دانشگاهی و آکادمیهای گوناگون تئاتری بیش از هفت شهر لهستان آشنا شده و مطابق برنامه از آنها بازدید داشتیم. با مدیران دانشکدهها ملاقات کردیم که طی آن برنامه واحدها، مدت تحصیل، امکانات سالنهای تمرین و اجرا و گرایشهای گوناگون تحصیلی تئاتر معرفی میشدند.» وی ادامه داد:«علاوه بر ورک شاپهای گوناگون، از جشنواره یونان کلاسیک و نمایشهایی که در آن حضور داشتند هم بازدید کردیم. پس از هر نمایش نیز ملاقاتی با کارگردان آن داشتیم و به گفتوگو و تبادل نظر میپرداختیم.به طور خلاصه ۲۱ روز سخت و فشرده کاری را پشت سر گذاشتیم اما خیلی خوشحال بودیم که چیزهای زیادی یاد میگیریم.»
سیمین امیریان؛ نویسنده، مدرس و کارگردان تئاتر که به تازگی به همراه 21 تن از کارگردانان جوان تئاتر ایران از لهستان بازگشته دستاوردهای گروه را پس از بازگشت از این کشور تشریح کرد.
سیمین امیریان، درباره این سفر به سایت ایران تئاتر گفت:«در این سفر با تئاتر لهستان و مراکز تئاتری دولتی و غیر دولتی، دانشگاهی و آکادمیهای گوناگون تئاتری بیش از هفت شهر لهستان آشنا شده و مطابق برنامه از آنها بازدید داشتیم. با مدیران دانشکدهها ملاقات کردیم که طی آن برنامه واحدها، مدت تحصیل، امکانات سالنهای تمرین و اجرا و گرایشهای گوناگون تحصیلی تئاتر معرفی میشدند.»
وی ادامه داد:«علاوه بر ورک شاپهای گوناگون، از جشنواره یونان کلاسیک و نمایشهایی که در آن حضور داشتند هم بازدید کردیم. پس از هر نمایش نیز ملاقاتی با کارگردان آن داشتیم و به گفتوگو و تبادل نظر میپرداختیم.به طور خلاصه 21 روز سخت و فشرده کاری را پشت سر گذاشتیم اما خیلی خوشحال بودیم که چیزهای زیادی یاد میگیریم.»
وی با اشاره به این که این سفر با هزینه شخصی و با کمک دکتر فریندخت زاهدی شکل گرفته گفت:«کشور لهستان در سال جدید بودجهای را به ارگانهای فرهنگی اختصاص داده تا آن را برای ترویج هنر و فرهنگ کشور و ایجاد ارتباط با کشورهای دیگر صرف کنند. این دوره نیز در امتداد همین برنامه انجام میشد. گروههای مختلفی از کشورهای گوناگون در این برنامهریزی گنجانده شده بودند. برای مثال پس از گروه کارگردانان ایرانی، قرار بود گروه دیگری از یک کشور دیگر به لهستان سفر کند.»
وی درباره آشنایی با گروههای مختلف تئاتری این کشور توضیح داد:«در سفر به هر شهر با کارگردانان حرفهای و گروههای ثابت آن شهر ملاقات داشتیم. این کارگردانان که هر یک 10 تا 20 سال سابقه فعالیت داشتند، گروه، متد و شیوه خاص خود را نیز داشتند و در ورک شاپهای دو تا سه روزه ما را با فعالیت و متد خود آشنا میکردند. گروههای هپنینگ، موگمنت استانیوفسکی و... نمونههایی از این گروهها هستند.»
وی تئاتر استانیوفسکی را یکی از عجایب این سفر برشمرد و ویژگیهای آن را نوع نگاه به متن کلاسیک، کارگردانی، استفاده از حنجره برای تولید موسیقی و قدرت بدنی فوقالعاده بازیگران دانست.»
این استاد دانشگاه با بیان این که هر مدرسی احتیاج دارد در مسیر آموزش وقفه داشته باشد تا بتواند از یک منبع دیگر پر شده و ارائه مطلب کند، گفت:«قطعاً این سفر روی همه ما تأثیر گذاشته است. این سفر آموزشی سریع و فشرده بود با این حال فکر میکنم به تدریج در ما شکل میگیرد. به شخصه برای دریافت بهتر به فرصتی برای پیگیری این دانش احتیاج دارم تا با آگاهی کار کنم. این روند زمانبر است اما در کارهای آیندهام تأثیر خواهد داشت.»