چیستا یثربی: تئاتر تک نفره تئاتر اعتراف و اعتراض است
نویسنده"خواهر اوفلیا"، مونولوگ را اساس تئاتر تک نفره دانست و گفت: به اعتقاد من مفاهیمی چون نیاز انسان به درد دل، اعتراض و اعتراف کردن، انگیزههای موحد این نوع از تئاتر هستند و درست به همین دلیل است که مسایل روز جامعه و معضلات اجتماعی در آن از جایگاه ویژه ای برخوردارند.
نویسنده نمایشنامه تک پرسوناژ"پشت شب"، تئاتر تک نفره را تئاتری منتقدانه میداند و معتقد است که حضور یک پرسناژ در این تئاتر به معنی تک صدایی بودن آن نیست.
به گزارش سایت ایران تئاترف چیستا یثربی- نویسنده و کارگردان تئاتر- در این باره به ستاد خبری جشنواره سراسری تئاتر تک گفت: تئاتر تک نفره نه تنها تک صدایی نیست که حتی به تعبیری تصویر کننده افکار مختلف است، با این توفیر که این افکار تنها در باره یک شخصیت نمودار میشوند.
نویسنده"خواهر اوفلیا"، مونولوگ را اساس تئاتر تک نفره دانست و گفت: به اعتقاد من مفاهیمی چون نیاز انسان به درد دل، اعتراض و اعتراف کردن، انگیزههای موحد این نوع از تئاتر هستند و درست به همین دلیل است که مسایل روز جامعه و معضلات اجتماعی در آن از جایگاه ویژه ای برخوردارند.
این کارگردان، پرداختن به مسایل روز جامعه را نیز از مشخصههای تئاتر تک نفره خواند و اظهار داشت: تئاتر تک نفره- به واسطه برخورداری از لحن معترفانه و معترضانه- مسایل روز جامعه را نیز مطرح میکند، حتی اگر شخصیت آن اساطیری چون مدهآ و ادیپ باشند.
یثربی که از اعضای هیات بازخوان نمایشنامههای جشنوارهای به همین نام در فرهنگسرای نیاوران بوده است، پرداخت و معضلات اجتماعی را موضوع قالب تئاترهای تک نفره عنوان کرد و از افزایش توجه نویسندگان متون این گونه نمایشها به طرح انتقادات اجتماعی خبر داد.
وی افزود: حتی تئاتر"و ان من شو" که یکی از زیرمجموعههای این نوع تئاتر است و از طنز بهره میگیرد نیز به انتقاد از معضلات جامعه میپردازد و عملکردهای زشت اجتماعی را زیر سوال میبرد. به عنوان مثال بازیگری مثل"جیم کری"، کار خود را با دستمایه قرار دادن انتقادهای اجتماعی و با اجرای این گونه از نمایشها آغاز کرد.
این مترجم یادآور شد: البته این تئاترها به طور خاص برای سرگرمی اجرا نمیشوند چرا که از مسایل فلسفی، هستی شناسانه و جامعه شناختی سخن به میان میآورند و قصدشان تعالی بخشیدن به اندیشه آدمی است.
نویسنده نمایشنامههای تک نفره"شعبده و طلسم" و"کمکم نگاه میکنی" در پایان به کارکردهای آموزشی و درمانی تئاتر تک نفره اشاره کرد و بهره گیری تئاترهای خیابانی از اصول فنی و محتوایی این تئاتر را نیز یادآور شد.
سومین جشنواره سراسری تئاتر تک به کوشش حوزه هنری خراسان جنوبی تا 28 فروردین در بیرجند به کار خود ادامه خواهد داد.