در حال بارگذاری ...
...

نشست مطبوعاتی دهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی برگزار شد

در بخش نمایشنامه‌خوانی ویژه و به مناسبت سفر فرناندو آرابال به ایران نمایشنامه"جنگ هزار ساله" توسط پرفسور احمد کامیابی‌مسک خوانده می‌شود. در بخش ویژه نمایشنامه‌خوانی آثار محمد یعقوبی، نیز ۷ نمایشنامه و مابقی در بخش آزاد و ترجمه و اقتباس قرار دارند.

جدول برنامه‌های دهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی توسط عباس اقسامی دبیر جشنواره در آخرین نشست مطبوعاتی تشریح شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، عباس اقسامی در آغاز این جلسه ضمن عرض پوزش از حضور نداشتن دکتر اسلامی معاون فرهنگی وزارت علوم در این جلسه گفت:«جشنواره امسال که از اول تا 9 اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، در بخش‌های صحنه‌ای، خیابانی، ورک شاپ، سمینار و نمایشنامه‌خوانی فعالیت می‌کند. در بخش صحنه‌ای 17 اثر از تهران و 9 اثر برگزیده سه جشنواره منطقه‌ای دانشگاهی حضور دارند. در بخش مدرسان 4 گروه و در بخش بین‌الملل نیز 4 گروه در جدول برنامه‌ها قید شده‌اند که شامل یک کار مشترک از ایران و هلند، یک کار از آلمان، یک کار از هلند و یک کار نیز از مکزیک می‌شود که با صحبت‌هایی که با سفارت مکزیک شده، این کار در جدول قرار گرفته است. اما سفر این گروه هنوز برای خودم قطعی نیست.»
وی بخش نمایشنامه‌خوانی را شامل 22 اجرا اعلام کرد و گفت:«در بخش نمایشنامه‌خوانی ویژه و به مناسبت سفر فرناندو آرابال به ایران نمایشنامه"جنگ هزار ساله" توسط پرفسور احمد کامیابی‌مسک خوانده می‌شود. در بخش ویژه نمایشنامه‌خوانی آثار محمد یعقوبی، نیز 7 نمایشنامه و مابقی در بخش آزاد و ترجمه و اقتباس قرار دارند.»
وی در ادامه به برپایی کارگاه‌های آموزشی و سمینارها اشاره کرد و درباره مسابقه نمایشنامه‌نویسی توضیح داد:«آثار رسیده به مسابقه نمایشنامه‌نویسی در دست ارزیابی است و بازخوانان مرکب از محمد یعقوبی، نادر برهانی‌مرند و جلال تجنگی 10 اثر برگزیده این مسابقه را در اختتامیه معرفی خواهند کرد و برای چاپ نمایشنامه‌ها اقدام می‌شود که از آن میان یک اثر برتر نمایشنامه‌نویسی جایزه اکبر رادی را کسب می‌کند.»
وی آثار رسیده به بخش پژوهش را 4 اثر معرفی کرد و افزود:«علاوه بر این 4 جلد از سال قبل نیز یک پژوهش منتشر نشده در دست داشتیم با عنوان"راهبردهای نمایشنامه‌نویسی نوین" که چاپ شده است. پژوهش"نظریه‌های اجرا" نوشته شکنر را نیز با همکاری انتشارات سمت چاپ کرده‌ایم که این دو کتاب در روزهای برگزاری جشنواره عرضه می‌شوند. سه جلد دیگر با عنوان‌های"نمایشنامه‌های برگزیده جشنواره‌های 8 و 9 دانشگاهی"، "پژوهش سالن‌های نمایش تهران" و"مقالات سمینار دهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی" آماده چاپ و منتظر کسب مجوز است که به جشنواره دهم نمی‌رسد و دبیرخانه جشنواره سال بعد باید آن را پی‌گیری کند.»
وی هدف از گنجاندن بخش اساتید در جشنواره را تعامل بیشتر استادان و دانشجویان عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد که این بخش به بخشی ثابت و محکم بدل شود.
وی در ادامه به سوالات مطرح شده از سوی خبرنگاران در خصوص اختصاص بودجه، معیار انتخاب بازبین‌های جشنواره مناطق و نارضایتی گروه‌های شهرستانی از قضاوت‌ها پرداخت و تأکید کرد جشنواره دهم به لحاظ قدرت کیفی چه در مفهوم و چه در تکینک رشد خوبی را نشان می‌دهد.»
وی در پاسخ به خبرنگار سایت ایران تئاتر درباره روند گزینش ورک شاپ‌های آموزشی گفت:«افرادی که برای برپایی ورک شاپ درخواست داده‌اند به همراه رزومه خود شرح درس ارائه شده را نیز به دبیرخانه ارسال کرده‌اند. علاوه بر آن با این ایده پیش رفتیم که ورک شاپ تخصصی باشد، به جزئیات تخصصی بپردازد و از موضوعات کلی بپرهیزد. این رویکرد را در برپایی کنفرانس‌ها نیز حفظ کرده‌ایم و کنفرانس‌هایی را که به معرفی جریان‌های روز تئاتر دنیا می‌پردازد، برگزیده‌ایم.»
وی ادامه داد:«نتیجه عملی ورک شاپ به برگزار کنندگان آن باز می‌گردد. محدودیت زمان ورک‌شاپ‌ها مانع تولید عملی است اما قطعاً به لحاظ ثبت پژوهشی ورک‌شاپ‌ها در قالب کتاب یا مولتی‌ مدیا اقدام می‌کنیم.»
وی در بخشی دیگر از صحبت‌هایش در خصوص اجرای نمایش‌های خیابانی در فضاهای عمومی شهر توضیح داد:«تفکر ما درباره این اقدام این بود که هر چقدر یک کار خاص باشد باز هم برای هر دسته از مخاطب دستاوردی خواهد داشت. مشکل تئاتر دانشگاهی ما این است که خیلی خودمان را از جامعه جدا کرده‌ایم. تا این مرز برداشته نشود هیچ اتفاق خوبی در تئاتر دانشگاهی نمی‌افتد.»