در حال بارگذاری ...
...

ماکت زمینه خوبی برای اجرای ایده‌های طراحان صحنه است

عموماً به دلیل ضعف سالن‌های دانشگاهی و همچنین مشکلات مالی که دانشجو با آن درگیر است، کمتر به بخش صحنه پرداخته می‌شود. همچنین براساس تجربیات شخصی خودم در زمان تحصیل و همکاری با دوره‌های متفاوت تئاتر دانشگاهی، شاهد بوده‌ام که کمتر در زمینه طراحی صحنه و صحنه‌پردازی فعالیت می‌شود. به اعتقاد من ماکت زمینه خوبی است تا ایده‌های طراحان صحنه به اجرا درآید.

"رضا مهدی‌زاده" معاون هنری جشنواره دهم دانشگاهی افزودن بخش مسابقه ماکت‌های صحنه را فرصتی مناسب برای ارائه خلاقیت دانشجویان این رشته عنوان کرد.
رضا مهدی‌زاده؛ مسئول بخش مسابقه ماکت‌های صحنه جشنواره دهم دانشگاهی، در این ارتباط به سایت ایران تئاتر گفت:«عموماً به دلیل ضعف سالن‌های دانشگاهی و همچنین مشکلات مالی که دانشجو با آن درگیر است، کمتر به بخش صحنه پرداخته می‌شود. همچنین براساس تجربیات شخصی خودم در زمان تحصیل و همکاری با دوره‌های متفاوت تئاتر دانشگاهی، شاهد بوده‌ام که کمتر در زمینه طراحی صحنه و صحنه‌پردازی فعالیت می‌شود. به اعتقاد من ماکت زمینه خوبی است تا ایده‌های طراحان صحنه به اجرا درآید.»
وی ادامه داد:«همه بخش‌های تئاتر در جشنواره امکان بروز توانمندی‌هایشان را دارند، ولی طراحی صحنه چنین امکانی را نداشت که اکنون در قالب نمایشگاهی از اسکیس صحنه و اجرای ماکت، آشکار می‌شود.»
وی در خصوص گزینش این آثار توضیح داد:«تعدادی از طرح‌ها از طریق فراخوان به دستمان رسید که بهترین‌های آن به صورت ماکت اجرا شد. از طریق اساتید طراحی صحنه که این واحد را تدریس می‌کنند دانشجویانی که قابلیت بالایی داشتند به جشنواره معرفی شدند و به این ترتیب در مجموع 14 اثر به این بخش راه یافتند.»
مهدی‌زاده درباره داوری آثار توضیح داد:«ابتدا تصمیم داشتم از سه داور استفاده کنم اما بعد به این نتیجه رسیدم یک داور که هم در حوزه دانشگاه و هم در حوزه فعالیت حرفه‌ای سابقه درخشانی دارد و شخصی کاملاً بی‌طرف است برای قضاوت کافی است. بنابراین از مجید میرفخرایی دعوت کردم.»
وی با اشاره به داوری بخش گرافیک و همکاری مصطفی اوجی در این بخش گفت:«نمایشگاه بخش گرافیک برای اولین بار با حضور پوسترهای اجراهای راه یافته به جشنواره همراه است. این اتفاق علاوه بر حضور این آثار در مرحله داوری، نوعی اطلاع رسانی جمعی را در بر خواهد داشت. در واقع می‌توان نمایشگاه گرافیک را یک پوستر جمعی دانست.»
وی در پایان ابزار امیدواری کرد این اقدام تداوم داشته باشد و حرکتی در زیباشناسی تئاتر ایران ایجاد کند.