در حال بارگذاری ...
با حضور حسین فدایی حسین در کارگاه «اقتباس دراماتیک از قرآن»

وجوه مختلف «شخصیت» بررسی شد

ششمین نشست کارگاه تکمیلی «اقتباس دراماتیک از قرآن» با حضور سید حسین فدایی حسین در سالن آسمان حوزه هنری قم برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر در ابتدای این نشست فدایی حسین با هم‌فکری حاضران، سعی کرد به تعریفی جامع از «شخصیت» برسد و در جمع‌بندی تعاریف به این نتیجه رسید: «شخصیت کسی است دارای مشخصات و ویژگی‌های معین که او را از دیگران متمایز و قابل‌تشخیص می‌کند.» وی در ادامه ویژگی‌های پنج‌گانه شخصیت در یک اثر دراماتیک را چنین برشمرد: «اول: ویژگی‌های ظاهری یا تنانی ازجمله: جنسیت، سن و سال، قد، وزن و...، دوم ویژگی‌های روانی، شامل: احساسات و عواطف، آمال و آرزوها و...، سوم: ویژگی‌های علمی از قبیل تحصیلات، عقل و منطق و...، چهارم: ویژگی‌های اعتقادی، مانند دین، باور و... و بالاخره پنجم ویژگی‌های اجتماعی که شامل: شغل، خانواده و... می‌شود.»
فدایی حسین در ادامه تصریح کرد: «تمامی این ویژگی‌ها در گفتار و رفتار شخصیت‌ها تجلی پیدا می‌کند و شخصیت‌ها با رفتار و گفتارشان ویژگی‌های خود را نمایان و معرفی می‌کنند.»
مبحث بعدی «نیاز» شخصیت بود که هم عاملی برای تکمیل شخصیت است و هم دلیل، بهانه و انگیزه برای کنش شخصیت. سید حسین فدایی حسین در تشریح این عامل گفت: «هر شخصیتی دارای نیازهای متعدد است اما یک نیاز اصلی دارد که عامل کنش اصلی است، کنشی که منشأ شکل‌گیری درام است.»
وی نیازهای شخصیت را به دودسته‌ی مادی و معنوی یا جسمی و روحی تقسیم‌بندی کرد و گفت: «هردوی این نیازها مهم هستند اما نیاز جسمی مقدمه‌ی نیاز روحی است. نیاز روحی ارزشمندتر است؛ به همین دلیل است که مثلاً شهدا و ایثارگران، از جان خود که نیاز جسمی است به خاطر خدا، وطن یا دیگران و یا اعتقادشان که نیاز معنوی است می‌گذرند.»
همچنین در مورد برخی اصطلاحات در ارتباط باشخصیت مانند شخصیت اصلی و فرعی، شخصیت ایستا و پویا، شخصیت و تیپ، قهرمان و ضدقهرمان و ... توضیحاتی ارائه شد.
در پایان نیز به‌عنوان تمرین از هنرجویان خواسته شد تا با توجه به ایده‌شان برای یک طرح، شخصیتی را از یک قصه‌ی قرآنی انتخاب و ویژگی‌های پنج‌گانه‌اش را مشخص کرده و سعی کنند از این اطلاعات فهرستی از ویژگی شخصیت ارائه کنند.

 

 

 




نظرات کاربران