سمینار آسیبشناسی تئاتر دانشگاهی و بررسی رشد تئاتر در دهههای 60 و 70 دانشگاه تهران
از ۲۸ تا ۳۰ بهمن سال ۸۵ سمیناری تحت عنوان «آسیبشناسی تئاتر دانشگاهی و متون دانشگاهی» توسط دبیرخانة جشنوارة بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران با همیاری تالار مولوی و گروه آموزشی تئاتر دانشکدة هنرهای زیبای دانشگاه تهران و ...
از 28 تا 30 بهمن سال 85 سمیناری تحت عنوان «آسیبشناسی تئاتر دانشگاهی و متون دانشگاهی» توسط دبیرخانة جشنوارة بینالمللی تئاتر دانشگاهی ایران با همیاری تالار مولوی و گروه آموزشی تئاتر دانشکدة هنرهای زیبای دانشگاه تهران و نیز با همکاری «کانون تئاتر دانشگاهی» به مدت سه روز با دعوت از استادان، کارشناسان و فارغالتحصیلان برجستة دهة 70 دانشکدة هنرهای زیبا در تالار مولوی برگزار شد. دبیر این سمینار «عباس اقسامی» فارغالتحصیل دانشگاه تهران و دانشگاه تربیتمدرس و دبیر کمیتة علمی آن «فارس باقری» دانشجوی دکترای دانشگاه تهران و مجری برنامهها «افشین خورشید باختری» از فارغالتحصیلان دهة 60 و 70 دپارتمان تئاتر دانشگاه تهران بودند. در نخستین روز، «دکتر فرهاد ناظرزادة کرمانی» پیرامون «سنجش و نقد وضعیت تئاتر دانشگاهی» و بررسی چهار گزینة لازم «آموزش ـ پرورش ـ پژوهش ـ همایش و تولیدات تئاتر» سخنرانی کردند. پس از ایشان «دکتر مجید سرسنگی» رییس دپارتمان تئاتر دانشگاه تهران در حوزة «چالشهای اساسی تئاتر دانشگاهی» ضرورت تغییر در شیوههای تدریس، تغییر برخی از سرفصلها و شرح دروس، ایجاد دروس جدید و ... به ایراد سخنرانی پرداختند. در همین روز توسط برگزارکنندگان با اهدای تندیس ویژه از زحمات و تاثیر ایشان در تئاتر کشور به ویژه رشد تئاتر در دهة 60 و 70 تقدیر به عمل آمد. نخستین میزگرد پس از نمایش قطعههایی از برخی تئاترهای برتر دانشجویی دهة 60 و 70 که همگی در دهة 70 اجرا شده بودند، از جمله «بازگشت به خانه»، «گالیله»، «آه سوسک عزیز»، «ماشین نشینها»، «پچپچههای پشت خط نبرد» و «داوری ژاندارک» با حضور دانشجویان و دستاندرکاران نمایشهای فوق «اصغر فرهادی، هوشنگ هیهاوند، علیرضا نادری و محمدرضا عرفانی» برگزار شد. هر کدام از افراد. ضمن اشاره به خاطرات آن دوره، دلایل رشد آن تئاترها را عنوان کردند و همچنین به نقش مهم تاسیس «مرکز تئاتر تجربی» دانشکدة هنرهای زیبا اشاره کردند و با این سوال مهم اولین دیالوگ اجرای گالیله که: «شما چرا کار میکنید؟» خطاب به حضار که عموماً دانشجویان فعلی دانشگاههای مستقر در تهران بودند به پایان رسید. روز دوم سمینار با سخنرانی سارا شریعتی دختر مرحوم «دکتر علی شریعتی» پیرامون «پرورش یا نمایش» شروع شد. وی در مجموع معتقد بود آنچه پیرامون پرورش و ارایة تئاتر در کشور رخ میدهد، بیشتر نمایش دادن پرورش و اجرای تئاتر بود و سپس به دلایل آن و راههای بهبود شرایط موجود پرداخت. سپس «هالة لاجوردی» در مورد «بازتاب واقعیت اجتماعی در آثار نمایشی» سخنرانی کرد. وی آسیبهای اجتماعی و نوع نمایشهای اجرا شده و بیماری خیالپردازی در این موضوع را مشکل اساسی خواند. در آخرین قسمت، فیلم ـ تئاتر «شهر نفرین شده» کار «آرین منوشکین» به نمایش گذاشته شد و «دکتر خاکی» استاد دانشگاه تربیت مدرس، در شرح و تفسیر نمایش و شیوة کار «منوشکین» توضیحات بسیار مفید و مبسوطی ایراد کردند. در روز سوم ابتدا «محمد چرمشیر» با اشاره به وضعیت نابهسامان ضعیف نمایشنامه در دوران کنونی راهحل را در احاطة دانشجویانی به دلایل چرایی کارکردشان و ایجاد وصل بین نسل کنونی و بزرگانی تئاتر دهة 40 و پس از آن خواند.
«حمید امجد» سخنران بعدی روز سوم سمینار بود که موضوع سخنرانی وی به گونهای مانند آنچه بود که در سخنرانی «محمد چرمشیر» دیده شد و البته وی به حسنهای تئاتر دانشجویی نیز اشاراتی داشت. آخرین برنامة میزگرد با حضور دکتر محمدرضا خاکی، دکتر مسعود دلخواه، دکتر فریندخت زاهدی و دکتر اسلامی برگزار شد. حضور دکتر اسلامی، مدیر فرهنگی وزارت علوم از محسنات این میزگرد بود که از سوی استادان حاضر از جمله دکتر فریندخت زاهدی مورد پرسش قرار گرفت تا مرز و تفاوت تئاتر دانشجویی و تئاتر دانشگاهی را تشریح کنند. در پایان جلسه دکتر اسلامی، مسالة تأسیس خانة تئاتر دانشگاهی که در دست اقدام است را مطرح کردند که با استقبال حاضران روبرو شد.