در این گروه که به شیوهای بسیار نزدیک به"بوتودنس" کار میکنند، هیچ متن از پیش تعیین شدهای وجود ندارد و گروه تلاش میکند تا یک ایده کلی را با استفاده از تکنیک"فیزیکال اَکتینگ" بپرورانند. بر این اساس تمرینات جمعی ورک شاپ به بهره گرفتن از قابلیتهای جسمانی، حرکت، انرژی، کنترل انرژی، تعادل و استفاده از خط تعادلی برای افزایش دامنه حرکت معطوف میشود.
در این گروه که به شیوهای بسیار نزدیک به"بوتودنس" کار میکنند، هیچ متن از پیش تعیین شدهای وجود ندارد و گروه تلاش میکند تا یک ایده کلی را با استفاده از تکنیک"فیزیکال اَکتینگ" بپرورانند. بر این اساس تمرینات جمعی ورک شاپ به بهره گرفتن از قابلیتهای جسمانی، حرکت، انرژی، کنترل انرژی، تعادل و استفاده از خط تعادلی برای افزایش دامنه حرکت معطوف میشود.
زهرا شایان فر:
"مراحل آماده سازی یک پرفورمنس" عنوان ورک شاپی است که روز گذشته به سرپرستی"بوکه شوآیگمن" از هلند در پلاتوی مرکزی دانشکده سینما تئاتر برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، در این ورک شاپ یک روزه که از 9 صبح تا 17 ادامه داشت، دو گروه 10 نفره از دانشجویان علاقهمند به کسب تجربه در زمینه استفاده از زبان بدن و بهرهگیری از تکنیکهای اجرایی بدن در آن حضور داشتند.
"شوآیگمن" در ابتدا به تاریخچه شکل گیری گروه در دهه 50 اشاره کرده و به پیشرفت تکنیکی آن در هلند پرداخت.
مترجم گروه میگوید: در این گروه که به شیوهای بسیار نزدیک به"بوتودنس" کار میکنند، هیچ متن از پیش تعیین شدهای وجود ندارد و گروه تلاش میکند تا یک ایده کلی را با استفاده از تکنیک"فیزیکال اَکتینگ" بپرورانند. بر این اساس تمرینات جمعی ورک شاپ به بهره گرفتن از قابلیتهای جسمانی، حرکت، انرژی، کنترل انرژی، تعادل و استفاده از خط تعادلی برای افزایش دامنه حرکت معطوف میشود.
این شیوه نیز همچون بوتو با شناسایی خط تعادل بدن، در مسیر نقاطی که از انتهاییترین نقطه بدن تا سر کشیده شده، شروع میشود.
در بخشی از این ورک شاپ که به سرعت، افزایش انرژی و تغییر جهت حرکت اختصاص دارد، دو گروه پنج نفره از دانشجویان در دو سوی پلاتو میایستند و یک به یک با سرعت به طرف هم میدوند. در لحظه برخورد، هر دو به عقب پرتاب میشوند و بعد به راهشان ادامه میدهند.
در تمرین دیگر بوکه شوآیگمن از دانشجویان میخواهد که با چشم بسته به سمت نفر مقابلشان بدوند و در لحظهای که تصور میکنند به او رسیدهاند، متوقف شوند.
او با ارائه تمریناتی برای کنترل دامنه حرکت مفاصل پشت، گروه را با آنالیز حرکت و حرکات ترکیبی آشنا میکند.
بخش پایانی ورک شاپ به تکنیکهای خواب اختصاص پیدا میکند. او پنج مرحله را از خواب عمیق تا بیداری کامل را تشریح میکند.
مرحله اول بیداری است. مرحله دوم کندی ارتباط حواس و مغز و در مرحله سوم که هنوز چشمها بازاند هیچ تصویری دیده نمیشود و ارتباط مغز با حواس قطع شده است. در مرحله چهارم چشمها بستهاند و بدن گرچه در حالت خواب قرار گرفته، اما هنوز حرکات بیاختیار دارد. در مرحله آخر"خواب کامل" هیچ حرکتی دیده نمیشود.
سرپرست ورک شاپ انجام این مراحل را با بیان شماره هر مرحله از دانشجویان میخواهد و دانشجویان نیز در گروههای دو نفره آن را تمرین میکنند.
در مبحث نگاه نیز شوایگمن حرکت از برون به درون را با تغییر زاویه دید از افق به خط تعادلی بدن تشریح میکند و تکنیکهای بهرهگیری از آنالیز حرکات جسمانی را در بیان چشمها شرح میدهد.
هر جلسه ورک شاپ سه ساعت طول کشیده و پس از استراحتی کوتاه جلسه بعد با حضور گروهی دیگر از دانشجویان برگزار خواهد شد.»
گفتنی است این ورک شاپهای آموزشی در حاشیه دهمین جشنواره بینالمللی تئاتر دانشگاهی برگزار میشود.