نظریات تنی چند از بازخوانان ششمین جشنواره تئاتر بانوان
حضور نمایشنامهنویسان جوان و تازه نفس در این جشنواره امیدوار کننده بود. این استادان جوان، خود ساخته و آموزش دیده، نسلی قدرتمند را در آینده درامنویسی ایران نوید میدهند.
نادر برهانیمرند: تولد نسلی قدرتمند در درامنویسی ایران
آثار درخشانی به جشنواره تئاتر بانوان رسید که نویسندگان جوان و تازه نفس این متون نمایشی، نسلی قدرتمند را در درامنویسی ایران نوید میدهند.
به گزارش سایت ایران تئاتر،"نادر برهانیمرند" بازخوان ششمین جشنواره تئاتر بانوان در گفتوگو با ستاد خبری این جشنواره اظهار داشت:«تعدادی از آثار رسیده به جشنواره تئاتر بانوان قابل توجه و درخشان بود. هر چند در نقطه مقابل، نمایشنامههای بسیار ناامید کنندهای نیز دیده شد. در این میان متون پذیرفته شده میتوانند با تمرین زیاد و تعامل میان نویسنده وکارگردان به نمایشهای شاخصی بدل شوند.»
وی افزود:«حضور نمایشنامهنویسان جوان و تازه نفس در این جشنواره امیدوار کننده بود. این استادان جوان، خود ساخته و آموزش دیده، نسلی قدرتمند را در آینده درامنویسی ایران نوید میدهند.»
برهانیمرند با اشاره به کاستیهای متون پذیرفته نشده گفت:«گم کردن موضوع و ناتوانی در طرح و شناخت مسئله زن در میان آثار ارسالی نمود داشت این نویسندهها باید بدانند مُصلح اجتماعی نیستند و باید توانایی طرح موضوع نمایشنامه را داشته باشند. از سویی دیگر نمایشنامههایی وجود داشت که موضوع را خوب مطرح کرده بود، اما بیان و ساختار مناسب یک نمایشنامه را نداشت.»
وی ادامه داد:«بسیاری از نمایشنامهها نسبتی با واقعیتهای جامعه ایرانی نداشتند. این متون تنها طرح کننده موضوعات بیولوژیک و نشانه شناسانه بودند. در برخی دیگر از نمایشنامهها مسئله زن و خانواده به درستی مطرح نشده بود. این متون تصویری از زن ایرانی نمایش نمیدادند؛ یعنی تصویری که زن ایرانی را به شکل واقعی که در اجتماع به نمایش بگذارد. زن ایرانی با تمام نقاط ضعف و قوت خود در میان این آثار کمتر دیده میشد. در این نمایشنامهها کمتر زن قوی، منطقی و واقعی وجود داشت. زنان یا مظلوم نشان داده شده بودند یا ساختی حماسی و غیر واقعی به خود گرفته بودند.»
برهانیمرند گفت:«این متون نهاد خانواده و روابط خانوادگی را به شدت غلط و حتی وارونه مطرح میکردند.»
وی افزود:«بسیاری از آثار رسیده به جشنواره، تک پرسوناژ بود؛ گویی نویسنده در برقراری دیالوگ ناتوان است و یا تصمیم در رعایت اقتصاد صحنه دارد. این مسئله در میان موضوعاتی که درباره زن مستقیماً سخن میگفت، بیشتر دیده میشد. هر چند در میان آثار تک نفره، متون نمایشی کنشمندی نیز دیده میشد که بسیار قوی بود.»
جواد ذوالفقاری؛ نخبگان تئاتر عروسکی در جشنواره تئاتر بانوان
با حضور نخبگان تئاتر عروسکی، جشنواره تئاتر بانوان از سطح کیفی بالایی برخوردار خواهد بود.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر، جواد ذوالفقاری(بازخوان ششمین جشنواره تئاتر بانوان) در گفتوگو با ستاد خبری این جشنواره با اعلام این مطلب گفت:«متون رسیده به بخش عروسکی جشنواره تئاتر بانوان، با توجه به موضوعیت خاص این جشنواره(یعنی محوریت زن)، از سطح کیفی بالایی برخوردار بود. این آثار ویژگیهای نمایش عروسکی، همچون فانتزی بودن را رعایت کرده بود.»
وی با اشاره به نگاه نویسندگان به فرهنگ ایرانی گفت:«نکته اساسی که در این متون دیده شد، توجه نویسندگان به فرهنگ عامه جامعه ایرانی است.»
وی افزود:«بسیاری از آثار رسیده نمایشنامههای چاپ شده بودند و آثار جدید در میان متون کمتر دیده میشد، اما با حضور دائمی شدن بخش عروسکی در جشنواره تئاتر بانوان، زمینه برای تولید نمایشنامه عروسکی با محوریت زن در سالهای آینده فراهم خواهد شد.»
ذوالفقاری گفت:«جای امیدواری است که نخبگان تئاتر عروسکی به جشنواره تئاتر بانوان، متن ارائه کردهاند. حضور این افراد حرفهای موجب بالا رفتن سطح کیفی جشنواره میشود.»
ذوالفقاری در پایان یادآور شد:«نگارش نمایشنامه عروسکی دشوارتر از متون نمایشی دیگر است. نویسندگان نمایشنامههای عروسکی نیازمند تجربه کافی و شناخت دقیق نویسنده از فضای نمایش عروسکی هستند.»
شهرام کرمی؛ حرکتی نو برای حضور بانوان در نمایشهای خیابانی
جشنواره تئاتر بانوان با بخش نمایشهای خیابانی آغازگر حرکتی نو در جهت حضور بانوان در نمایشهای میدانی است.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر، شهرام کرمی بازخوان بخش خیابانی ششمین جشنواره تئاتر بانوان در گفتوگو با ستاد خبری این جشنواره اظهار داشت:«بخش خیابانی در جشنواره تئاتر بانوان اتفاقی تازه و بدعت خوبی برای حضور بانوان در نمایشهای میدانی است؛ چیزی که طی دهه گذشته به سبب مسائل اجتماعی اتفاق نیفتاده است.»
وی افزود:«جشنواره تئاتر بانوان، مکانهای ویژه را برای اجراهای خیابانی در نظر دارد، اما این اتفاق میتواند به مرور مقدمهای برای حضور بیشتر بانوان در عرصه نمایشهای خیابانی باشد.»
وی ویژگی نمایشهای خیابانی را تمرکز بازیگر بر مخاطب دانست و گفت:«از همین رو بازیگر تئاتر خیابانی کاری دشوارتر از بازیگر تئاتر صحنهای پیش رو دارد. او نیازمند تجربه، تبحر، تسلط و اعتماد به نفس است.»
وی در پایان گفت:«در میان آثار رسیده، ایدههای بسیار خوبی دیده میشود که بیشتر آنها توسط بانوان ارائه شده بود.»