مکث بر ادبیات نمایشی
گفته میشود «نمایشنامه» رکن نخست در شکلدهی یک اجراست. این تاکید حتی هنگامی که اثر بر اساس بدیههپردازی شکل میگیرد، همچنان وجود دارد. تفاوتهای نگارش برای گونههای مختلف عروسکی، صحنهای، رادیویی و ... در ادبیات ...
گفته میشود «نمایشنامه» رکن نخست در شکلدهی یک اجراست. این تاکید حتی هنگامی که اثر بر اساس بدیههپردازی شکل میگیرد، همچنان وجود دارد.
تفاوتهای نگارش برای گونههای مختلف عروسکی، صحنهای، رادیویی و ... در ادبیات نمایشی چیست؟ مشخصههای تفکیک نمایشنامه از سایر گونههای ادبی چیست؟ ضعف و قوت و وجوه تشابه و تطابق آثار نمایشنامهنویسان قبل و بعد از انقلاب چیست؟ آیا در حوزة نمایشنامهنویسی در قیاس با دیگر حوزههای تئاتر، دچار ضعف هستیم؟ گونهشناسی ادبیات نمایشی کدام است؟ فرایند و شیوههای تولید یک نمایشنامه از سوی نویسندگان چگونه است؟ چقدر نیاز است که نویسنده در تولید یک اجرا دخیل باشد؟ نظریههای کنونی ادبیات نمایشی چیست و بانیان آن چه کسانی هستند؟ نویسنده در فرایند تولید یک اجرای کارگاهی چه جایگاهی دارد؟ فرایند تولید یک اجرا توسط گروهی که نویسندهاش از گروه جداست و یا در گروه حضور دارد و بعضاً کارگردان هم هست، چگونه است؟ و ...
پرداختن به مسایل مطرح شده در قالب مقالات تالیفی، میزگرد، نظرسنجی، ترجمه و ... در این شماره از مجله «نمایش» پیش روی شماست. در انتظار نظر شما خوانندگان عزیز خواهیم ماند.